Citat:
Aleksandr Solzjenitsyn hade som princip att man omöjligt kan ta alla strider, men man ska alltid undvika att ljuga. Man tar de strider man kan vinna, och i andra frågor räcker det att låta bli att föra vidare regimens lögnnarrativ. Lyckas man med det kommer sanningen aldrig förlora någon ytterligare mark, utan alltid avancera i det tempo som är möjlig.
Det tycker jag AfS lyckas bra med. De kör sitt race med sina frågor - och visar inget intresse när krav kommer om att de ska ta avstånd från folk som driver andra frågor.
De talar inte om judisk korruption och de talar inte om problemen med homonätverk utöver pride-ideologi. Men de förmedlar inte heller regimens lögner i dessa frågor. De påstår inte att judar bara är framgångsrika pga hög IQ, eller att bögar vill/kan leva friskt familjeliv.
Så länge de vägrar ljuga gör de ingen skada för dem som är i bättre position att ta de andra striderna.
Det tycker jag AfS lyckas bra med. De kör sitt race med sina frågor - och visar inget intresse när krav kommer om att de ska ta avstånd från folk som driver andra frågor.
De talar inte om judisk korruption och de talar inte om problemen med homonätverk utöver pride-ideologi. Men de förmedlar inte heller regimens lögner i dessa frågor. De påstår inte att judar bara är framgångsrika pga hög IQ, eller att bögar vill/kan leva friskt familjeliv.
Så länge de vägrar ljuga gör de ingen skada för dem som är i bättre position att ta de andra striderna.
Precis så. Problemet är ju att det bl.a. har dykt upp thaigubbar som i partiets namn fyller den medvetna tystnadens tomrum med att ta ställning för rasblandning, öppen svenskhet, bögeri, judevurmande m.m.
Denna problematik drabbas man nog alltid av förr eller senare om man har massa "tysta hål" i sitt program. Om man i grunden är negativ till ett visst fenomen (som t.ex. rasfrämmande adoptioner) men bedömer att det är politiskt mest lämpligt att undvika frågan helt och hållet tillsvidare så kan man ju inte gärna gå ut och tydligt säga att man egentligen faktiskt är emot det som thaigubben säger att man är för.
På sätt och vis kanske det är bra att det dyker upp thaigubbar och "stresstestar" partiet. Håller det inte för detta så kommer det aldrig hålla framöver. På samma sätt så utsätter kanske jag partiet för viss stresstestning men såna som jag och allt jag skriver kan man ju bara förneka rakt av om det skulle vara så. Det finns "deniability" och därför är mitt skrivande så gott som helt harmlöst. Det är värre med thaigubbar som är aktiva i partiet, ger sken av att uttala sig i partiets namn och som inte kan kontrasignaleras eftersom man då måste bryta sin medvetna tystnad i vissa frågor.
Förstår lättast lite rakare tankebanor.