2018-07-01, 21:14
Medlem
Jag satte på frugan igår.

Tyckte det kändes lite småtorrt men körde på ändå. Pratat med varandra under sex har vi aldrig gjort.

Efter ett tag verkade hon komma och då kom jag med.

Imorse sa hon att hon egentligen inte ville och bara fejkade orgasm för att jag skulle komma, så att hennes plåga snabbt kunde ta slut.

Vad kan jag få för straff om jag går till polisen och berättar alltihop?

Bakgrunden till att jag frågar är att jag och en del vänner, som liksom jag är ekonomiskt oberoende, funderar på att testa lagen.
Citera
2018-07-01, 21:20
Medlem
Kämpendahls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slabbadangmannen

Tyckte det kändes lite småtorrt men körde på ändå. Pratat med varandra under sex har vi aldrig gjort.

Imorse sa hon att hon egentligen inte ville och bara fejkade orgasm för att jag skulle komma, så att hennes plåga snabbt kunde ta slut.

Bakgrunden till att jag frågar är att jag och en del vänner, som liksom jag är ekonomiskt oberoende, funderar på att testa lagen.
https://www.google.se/search?q=samtyckeslagen+inneb%C3%A4r&oq=samtyckesl agen+inne&aqs=chrome.1.69i57j0l2.5529j1j8&sourceid =chrome&ie=UTF-8
Citera
2018-07-01, 21:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kämpendahl
https://www.google.se/search?q=samtyckeslagen+inneb%C3%A4r&oq=samtyckesl agen+inne&aqs=chrome.1.69i57j0l2.5529j1j8&sourceid =chrome&ie=UTF-8

Den sökningen är redan gjord men i inget av det som går att hitta på nätet görs en bedömning, så som en domstol kommer att göra. Jag gissar att ingen vågar. Men här på Flashback finns det väl folk som vågar, eller?
Citera
2018-07-01, 21:53
Medlem
ormanoffs avatar
På den situation TS beskriver går det inte att säga om agerandet är brottsligt.

Skulle det vara brottsligt är minimistraffet för våldtäkt fängelse i två år.
Citera
2018-07-02, 02:16
Medlem
Xanaxgirl420s avatar
Väldigt dumt att äventyra lagen. Tror inget händer. Behövs bevis, helst video, hur annars ska domstolen avgöra om ni haft sex utan någons samtycke eller ej?
Citera
2018-07-02, 02:21
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xanaxgirl420
Väldigt dumt att äventyra lagen. Tror inget händer. Behövs bevis, helst video, hur annars ska domstolen avgöra om ni haft sex utan någons samtycke eller ej?

Lagen är helfärsk, vi får vänta på prejudikat, dvs. minst en HR-dom.
Citera
2018-07-02, 09:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slabbadangmannen

Skulle du erkänna att du inte uppfattade samtycke samtidigt som din fru säger att samtycke varken uttrycktes eller fanns så skulle du bli dömd för våldtäkt.

Skulle du neka till brott och säga att du tyckte det verkade som frugan ville så blir du med största sannolikhet frikänd.

Ser vi rent objektivt på det hela så är frågan om du trodde din fru ville ha sex eller inte.
Trodde du att hon inte ville så har du begått våldtäkt.
Trodde du att hon ville?
Vad var det då som fick dig att tro det?
Har hon inte på något sätt visat samtycke så har du begått en våldtäkt.

Agerade hon som att hon ville ha sex, antingen verbalt eller via kroppsspråk så har du inte begått något brott även om hon egentligen inte ville.
Det relevanta här är om det fanns skäl för dig att tro att hon ville ha sex när du började.
Att du trodde hon fick orgasm senare saknar helt betydelse för om samtycke visats i början.

Vid en eventuell rättegång så blir det i princip ingen skillnad mot hur lagen var tidigare.
Det är lika svårt att bevisa att någon inte sagt/indikerat ja som det tidigare var att bevisa att någon sagt/indikerat nej.
Citera
2018-07-02, 10:11
Medlem
Drama-Llamas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aramir2
Skulle du erkänna att du inte uppfattade samtycke samtidigt som din fru säger att samtycke varken uttrycktes eller fanns så skulle du bli dömd för våldtäkt.
Det vore att döma enbart på erkännande, vilket inte är brukligt vid brott av den här digniteten. Det krävs någon form av stöd för erkännandet för att rätten ska gå på det.
Citera
2018-07-02, 10:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Drama-Llama
Det vore att döma enbart på erkännande, vilket inte är brukligt vid brott av den här digniteten. Det krävs någon form av stöd för erkännandet för att rätten ska gå på det.

Fruns bekräftelse är stöd.
Anklagar frun honom för våldtäkt och han erkänner och de beskriver händelsen på samma sätt så är det garanterat nog för fällande dom.

Om frugan säger att det fanns samtycke eller inte säger något alls ja då räcker inte erkännandet.
Citera
2018-07-02, 11:07
Medlem
Drama-Llamas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aramir2
Fruns bekräftelse är stöd.
Ja, du kan ha rätt. Det ser lite svagt ut ur min synvinkel men det behöver inte betyda att det inte kan funka.
Citera
2018-07-08, 08:32
Medlem
Intressant.

Vi får se om/när det kommer några prejudicerande domar.
Citera
2018-07-09, 08:01
Medlem
Rutger.Jonakers avatar
Det som är intressant här är ju också den nya paragraf 1 a som behandlar oaktsamhetsbrott. Den är ju helt oprövad och man kan undra om meningen "Tyckte det kändes lite småtorrt men körde på ändå" kan betraktas som oaktsamhet angående omständigheterna för frivillighet eller icke.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in