2018-07-02, 00:36
Medlem
shadow666s avatar
Hejsan

Vilket är lättaste sättet att kräva tillbaka pengar från en privat person? har lånat ut pengar till ett ex (tjej) som bor ex antal mil bort som ej betalat tillbaka en skuld till mig. Jag hotade med att "driva in skulden med kronofogden" (vilket jag ej tänkte genomföra, utan mer som skrämsel taktik. Men personen ifråga ignorerade mitt meddelande och har nu blockat mig..
Senast redigerad av shadow666 2018-07-02 kl. 01:07.
Citera
2018-07-02, 00:43
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Kan man som privatperson få hjälp av Kronofogden att få tillbaka pengar man lånat ut?

Ja, du kan vända dig till oss om sista datum för betalning av skulden har passerats. För att Kronofogden ska kunna hjälpa dig att driva in skulden måste du först ha ett beslut som säger att skulden är riktig. En otvistig skuld kan fastställas i ett utslag hos Kronofogden.
För att skulden ska kunna fastställas via ett utslag ansöker du om ett betalningsföreläggande hos Kronofogden.

Om du redan har en dom eller ett utslag och vill ha Kronofogdens hjälp med indrivning av skulden ska du fylla i en ansökan om verkställighet. Lämna in domen eller utslaget tillsammans med din ansökan.

Har du inte tillgång till internet eller skrivare kan du ringa kundservice 0771‑73 73 00 och be dem skicka hem en blankett.

Källa:
https://www.kronofogden.se/Betalningsforelaggandeochhandrackning.html
Citera
2018-07-02, 00:52
Medlem
Fiercefuls avatar
Ring kronofogden och uppge namn, adress. Fråga om skulder. Är det noll kan du skicka in underlag för återbetalning av tex handlån mm. Har personen skulder går det i turordning dvs; skatteskulder går alltid först, därefter de som inkommit före dej med krav.
Är personen på soc sen flere år, sjukskriven, arbetsoförmögen, på föräldrapenning med skulder som dras före dej lär du vänta. Det kostar ca 1800 kr att göra ansökan (som iofs vid bra fall betalas och läggs på gäldenär (dvs hen) men har hen inga inkomster är det ingen ide - OM INTE—— gäldenären har föräldrar med eget hus som är större än skulden. Då betalar du första summan 1800 sen ca 300 kr vart 3:dje år med påminnelse samt månadsränta. Vid ev dödsbo när du bevakat via kronofogden mäts då detta ut innan hens utbetalning...
Citera
2018-07-02, 00:54
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shadow666
Hejsan

Vilket är lättaste sättet att kräva tillbaka pengar från en privat person? har lånat ut pengar till ett ex (tjej) som bor ex antal mil bort som ej betalat tillbaka en skuld till mig. Jag hotade med att "driva in skulden med kronofogden" (vilket jag ej tänkte genomföra, utan mer som skrämsel taktik. Men personen ifråga ignorerade mitt meddelande och har nu blockade mig..

Rent juridiskt så är kronofogden / tingsrätten det enda legala sättet.

Vad gäller KFM räcker det dock att personen bestrider ditt krav, och då gör inte KFM mer, och då måste du stämma personen inför tingsrätten. Gäller det mindre än ett halvt prisbasbelopp (cirka 22000 kronor) så kan du inte kräva nån större ersättning för dina rättegångskostnader även om du vinner målet.
Citera
2018-07-02, 00:57
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fierceful
Ring kronofogden och uppge namn, adress. Fråga om skulder. Är det noll kan du skicka in underlag för återbetalning av tex handlån mm. Har personen skulder går det i turordning dvs; skatteskulder går alltid först, därefter de som inkommit före dej med krav.
Är personen på soc sen flere år, sjukskriven, arbetsoförmögen, på föräldrapenning med skulder som dras före dej lär du vänta. Det kostar ca 1800 kr att göra ansökan (som iofs vid bra fall betalas och läggs på gäldenär (dvs hen) men har hen inga inkomster är det ingen ide - OM INTE—— gäldenären har föräldrar med eget hus som är större än skulden. Då betalar du första summan 1800 sen ca 300 kr vart 3:dje år med påminnelse samt månadsränta. Vid ev dödsbo när du bevakat via kronofogden mäts då detta ut innan hens utbetalning...

Inte många rätt i det du skriver.

Du har rätt i att statliga skulder (skatter etc) går först.

Du har fel i att man går i turordning. Fördelningen är procentuell av total skuld, helt oavsett hur gamla skulderna är. Om du och jag har en fordring på samma person som inte har några andra skulder. Din fordring är 1000kr och är åtta år gammal, min är på 24000kr och två veckor gammal. Personen vinner 5000på lotto. Du kommer då att få 200kr, och jag får 4800kr

Du har fel om avgifterna. Ansökan är 300+300 (föreläggande + handräckning). Årsavgiften är 600kr, och läggs i första hand på skulden. https://www.kronofogden.se/Avgifter.html
Senast redigerad av EckiEcki 2018-07-02 kl. 01:02.
Citera
2018-07-02, 01:15
Medlem
shadow666s avatar
Ja Dra in KFM låter väldigt dyrt då skulden är på 1000kr.. Men vill likförbannat jag ha tillbaka dom. Får se ifall jag kan hitta hennes tele nr igen och gå den vägen.
Citera
2018-07-02, 01:38
Medlem
namnskylts avatar
Men visst är en viktig förutsättning att skulden finns nedskriven på nått sätt?
Annars kommer väl bara ord stå mot ord? Vilket ingen instans riktigt kan agera på?
Så är det en större summa man inte känner man kan gå miste om,, bör det skrivas?

*Undrar för eventuell framtida utlåning*
Citera
2018-07-02, 02:57
Medlem
Citat:
Ja Dra in KFM låter väldigt dyrt då skulden är på 1000kr.. Men vill likförbannat jag ha tillbaka dom. Får se ifall jag kan hitta hennes tele nr igen och gå den vägen.
Börja med att skicka ett brev med en anmodan att betala inom en viss angiven tid. Hjälper inte det, då är kronofogden nästa steg. Glöm inte att först kontrollera så det inte redan finns skulder där.

300 är ansökningsavgiften, sedan 600 för att genomföra utmätning om detta erfordras.
Citera
2018-07-02, 03:00
Medlem
Citat:

Vet inte var du fått 18000 från, 300 i avgift är vad som gäller, sedan 600 för utmätning. Då bevakas det upp till ett år, för fortsatt utmätning är det sedan 600 per år.

Sedan, varför detta "hen"? Det framgår ju tydligt att det är "hon" som är gäldenär.
Citera
2018-07-02, 03:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av namnskylt
Men visst är en viktig förutsättning att skulden finns nedskriven på nått sätt?
Annars kommer väl bara ord stå mot ord? Vilket ingen instans riktigt kan agera på?
Så är det en större summa man inte känner man kan gå miste om,, bör det skrivas?

*Undrar för eventuell framtida utlåning*

Skuldebrev bör absolut skrivas ja, allt annat är galenskaper.
Citera
2018-07-02, 05:05
Medlem
Fashwaves avatar
Citat:
Hejsan

Vilket är lättaste sättet att kräva tillbaka pengar från en privat person? har lånat ut pengar till ett ex (tjej) som bor ex antal mil bort som ej betalat tillbaka en skuld till mig. Jag hotade med att "driva in skulden med kronofogden" (vilket jag ej tänkte genomföra, utan mer som skrämsel taktik. Men personen ifråga ignorerade mitt meddelande och har nu blockat mig..

Om det inte är en stor summa du måste ha tillbaka, så tycker jag att du se detta som läropengar. En läxa för framtiden.

Låna aldrig ut mer än du kan bli av med.
Låna aldrig ut till ex, så "flingar" och liknande.

Jag har gått på samma mina i yngre dagar. Men jag lärde mig en läxa.
Citera
2018-07-02, 05:19
Medlem
Citat:
Vad pratar du om egentligen? Ingen summa du uppger stämmer. Första summan är på trehundra något sådant och sedan omkring sexhundra om året. Den första summan kan du kräva personen på, de andra vet jag inte.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in