Citat:
Ursprungligen postat av
Fierceful
Ring kronofogden och uppge namn, adress. Fråga om skulder. Är det noll kan du skicka in underlag för återbetalning av tex handlån mm. Har personen skulder går det i turordning dvs; skatteskulder går alltid först, därefter de som inkommit före dej med krav.
Är personen på soc sen flere år, sjukskriven, arbetsoförmögen, på föräldrapenning med skulder som dras före dej lär du vänta. Det kostar ca 1800 kr att göra ansökan (som iofs vid bra fall betalas och läggs på gäldenär (dvs hen) men har hen inga inkomster är det ingen ide - OM INTE—— gäldenären har föräldrar med eget hus som är större än skulden. Då betalar du första summan 1800 sen ca 300 kr vart 3:dje år med påminnelse samt månadsränta. Vid ev dödsbo när du bevakat via kronofogden mäts då detta ut innan hens utbetalning...
Inte många rätt i det du skriver.
Du har rätt i att statliga skulder (skatter etc) går först.
Du har fel i att man går i turordning. Fördelningen är procentuell av total skuld, helt oavsett hur gamla skulderna är. Om du och jag har en fordring på samma person som inte har några andra skulder. Din fordring är 1000kr och är åtta år gammal, min är på 24000kr och två veckor gammal. Personen vinner 5000på lotto. Du kommer då att få 200kr, och jag får 4800kr
Du har fel om avgifterna. Ansökan är 300+300 (föreläggande + handräckning). Årsavgiften är 600kr, och läggs i första hand på skulden.
https://www.kronofogden.se/Avgifter.html