Hej, jag vill berätta om min kusins matvanor. Vet inte om denna tråd hör hemma i hälsa eller mat, men tycker den passar bättre här (mod får gärna flytta annars).
Han äter i princip bara fyra saker
- Premiumkvalité svarta oliver
- Röda och gröna vindruvor
- Ost
- Kex av water-cracker typen (heter det tekex?)
Osten skär han i små kuber och äter dem med en tandpetare, likså gör han det med oliverna. Osten är oftast av fet och billig sort, typ gauda. När han äter kex är det med pålägg av coulommiers-ost.
Till det dricker han dyr röd vin, som han skaffar billigt genom en vän som har anknytning till någon vingård. Efter att ha räknat på flaskorna han har i huset och vinkällaren flera gånger rör det sig om ungefär om 3/4 flaska om dagen. Sorten är oftast monica. Ibland carménčre och trousseau.
Har aldrig sett honom äta något annat, då han kommer alltid sent till familjemiddagarna och deltar då mest i laidback-diskussioner om politik och fotbol på terrassens soffor. Han själv nekar inte att han bara äter det jag nämner.
Han är 30-år, 170 cm hög, ej fet, ogift, katolik, spelar någon kubbliknande spel i en lokal klubb. Han har tråkigt kontorsjobb i kommunen med mycket papp-arbete och stämplande.
Vad kan han få för slags näringsbrister av hans enfaldiga matvanor? Är ost en bra proteinkälla? Får han i sig alla livsnödvändiga vitaminer? Fungerar vinet som någon kosttillskott för honom då det är det enda som varierar lite över veckan och månaden?