2018-07-01, 15:45
Medlem
Jag köpte en splitter ny cykel av en cykelhandlare och redan efter två dagar började bakhjulet vingla så jag kände på ekrarna och flera var lösa.

Nu undrar jag är detta en garantifråga eller måste jag pröjsa ett nytt bakhjul själv?
Citera
2018-07-01, 15:50
Medlem
Köp en eker-nyckel hos t,ex Biltema
https://www.biltema.se/redirect/productrelative/1/sv/2000023885

Inte så svårt att få ett hjul bra.
Citera
2018-07-01, 15:53
Medlem
Jag skulle be handlaren titta till bakhjulet, ofta behöver ekrarna spännas lite när man cyklat på hojen ett tag. Det är inte fel att köpa en ekernippelnyckel som bosseriks föreslår, men vänta med att använda den tills handlaren fått tillfälle att säga något om bakhjulet.
Citera
2018-07-01, 15:55
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bongotrumm
Jag köpte en splitter ny cykel av en cykelhandlare och redan efter två dagar började bakhjulet vingla så jag kände på ekrarna och flera var lösa.

Nu undrar jag är detta en garantifråga eller måste jag pröjsa ett nytt bakhjul själv?
Klart att du har garanti ta med kvittot och elendet och få det åtgärdat
Citera
2018-07-01, 16:01
Medlem
Tack för tipsen alla ska gå till cykelhandlaren imorgon med kvittot och be han kika på den, jag skäms lite för att göra sånt, vill inte ställa till med besvär men så här kan jag inte ha det med ett däck som vinglar omkring efter två dagar
Citera
2018-07-01, 16:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bosseriks
Köp en eker-nyckel hos t,ex Biltema
https://www.biltema.se/redirect/productrelative/1/sv/2000023885

Inte så svårt att få ett hjul bra.
Har en sån redan, man kan spänna ekrarna men det vinglar oftast ändå om man inte är extremt noggrann
Citera
2018-07-01, 16:06
Medlem
Sleepyoh22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bongotrumm
Tack för tipsen alla ska gå till cykelhandlaren imorgon med kvittot och be han kika på den, jag skäms lite för att göra sånt, vill inte ställa till med besvär men så här kan jag inte ha det med ett däck som vinglar omkring efter två dagar

Dom hjälper dig nog med Glädje, nöjd kund är bra kund och nästan pinsamt för handlaren när det blir så här. Skäms inte för att gå dit, dom kan säkerligen sin sak och hjälper dig garanterat om det inte är en exceptionell idiot bakom disken som inte fått ligga på länge. Så länge du är trevlig går det bra ska du se 😊
Citera
2018-07-01, 16:07
Medlem
Vänta förresten.... är bakhjulet stelt men skevt, eller är det att bakhjulet kan vingla från sida till sida lite som det vill? I första fallet är lösningen att spänna några ekrar, i andra fallet måste man undersöka varför det kan vingla.
Citera
2018-07-01, 16:53
Medlem
Instruktionsfilm för att justera cykelhjul
https://www.youtube.com/watch?v=yfJ8OYCG9lM
Citera
2018-07-01, 17:20
Moderator
Arne.Ankas avatar
Ska ABSOLUT INTE strula med ekrarna, du ska gå till säljaren så får dom titta på det.
Citera
2018-07-01, 17:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sleepyoh22
Dom hjälper dig nog med Glädje, nöjd kund är bra kund och nästan pinsamt för handlaren när det blir så här. Skäms inte för att gå dit, dom kan säkerligen sin sak och hjälper dig garanterat om det inte är en exceptionell idiot bakom disken som inte fått ligga på länge. Så länge du är trevlig går det bra ska du se 😊

Tack för peppet, jag får gå dit imorgon helt enkelt så återkommer jag med vilken respons jag fick av handlaren här.
Senast redigerad av bongotrumm 2018-07-01 kl. 17:50.
Citera
2018-07-01, 17:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Ska ABSOLUT INTE strula med ekrarna, du ska gå till säljaren så får dom titta på det.

Håller med, men den här handlaren har en policy på två service gratis en efter tre månader och en efter ett år, men väntar jag tre månader med att gå dit så har nog de flesta ekrar trillat av så jag får återkomma imorgon med vilken respons jag fick.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in