Citat:
Ursprungligen postat av
DreamTwister
Det är snarare du som uppfinner mer och mer bisarra teorier varav ingen är tillämplig här. Revisorer? Skatteverket? Granntanter? Du märker inte ens att det är dina resonemang som är absurda?
Och rena påhitt om att HD skulle ha biktat sig. Du har noll underlag varken för det eller för att LW brutit nån tystnadsplikt.
Hon har lämnat sitt yrke så du får nog acceptera att hon inte har några skyldigheter mot de hon vigde. Däremot har SD imho skyldigheter mot sin hustru.
Jag har inte påstått att HD skulle ha biktat sig, jag skrev "om". För att försöka förklara för en knasliberal som tror att allt handlar om det personliga behovets företräde, varför förhållningssättet är och måste vara annorlunda för en präst/pastor än för andra (exempelvis SD och HD oavsett om de var församlingsmedlemmar eller inte). Man behöver inte vara ett dugg religiös föratt begripa att vissa förutsättningar så att säga följer med en viss tjänst utifrån den funktion som följer tjänsten i en vidare mening i samhället.
Rebeller som vill vara normbrytande i olika sammanhang kan vara respektvärda, men det gäller att veta varför man gör det och syftet. Det är ganska stor skillnad i uppfattningen om hur man respekterar ambitionen om det gäller en pastor som omfamnar homosexualitet för att han själv har en personlig klåda i skrevet och vill sätta på någon i gosskören och den präst som vill välsigna samkönade äktenskap mellan andra människor.
Mina resonemang i detta är inte alls absurda, det är du som är ignorant om hur verkligheten är beskaffad. Om LW exempelvis blivit uppsagd eller uppmanad att sluta för exempelvis liknande så är det knappast något hon med framgång skulle kunna klaga på rättsligt heller. Rättsväsendet godkänner att man får underkasta sig regler som inte gäller alla i vissa typer av anställningar eller sammanslutningar.
Verkningarna av det man gjort i tjänsten upphör inte för att man slutar av någon anledning. Man får nog tåla att folk blänger snett om man prasslar med en gift person som man själv vigt, såvitt man inte är mormon förstås,men det var väl inte Lena.