2018-07-01, 15:40
Medlem
sommarljums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnGodTanke
Dom hade en relation på uppåtstigande, oavsett vad LW sa till S.Holm

Ok. Men ingen kärleksrelation till BeholderX då, som jag tolkat det? Du avser en annan person, eller hur?

Kan denne "nye" mansperson (antar att det inte är en kvinna) ha "missuppfattat", att LW endast var glad, sprudlande och vänligt kärleksfull? Att det var ett önsketänkande att de hade något på g, från mannens sida?
Citera
2018-07-01, 15:44
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DreamTwister
Det är snarare du som uppfinner mer och mer bisarra teorier varav ingen är tillämplig här. Revisorer? Skatteverket? Granntanter? Du märker inte ens att det är dina resonemang som är absurda?

Och rena påhitt om att HD skulle ha biktat sig. Du har noll underlag varken för det eller för att LW brutit nån tystnadsplikt.

Hon har lämnat sitt yrke så du får nog acceptera att hon inte har några skyldigheter mot de hon vigde. Däremot har SD imho skyldigheter mot sin hustru.

Jag har inte påstått att HD skulle ha biktat sig, jag skrev "om". För att försöka förklara för en knasliberal som tror att allt handlar om det personliga behovets företräde, varför förhållningssättet är och måste vara annorlunda för en präst/pastor än för andra (exempelvis SD och HD oavsett om de var församlingsmedlemmar eller inte). Man behöver inte vara ett dugg religiös föratt begripa att vissa förutsättningar så att säga följer med en viss tjänst utifrån den funktion som följer tjänsten i en vidare mening i samhället.

Rebeller som vill vara normbrytande i olika sammanhang kan vara respektvärda, men det gäller att veta varför man gör det och syftet. Det är ganska stor skillnad i uppfattningen om hur man respekterar ambitionen om det gäller en pastor som omfamnar homosexualitet för att han själv har en personlig klåda i skrevet och vill sätta på någon i gosskören och den präst som vill välsigna samkönade äktenskap mellan andra människor.

Mina resonemang i detta är inte alls absurda, det är du som är ignorant om hur verkligheten är beskaffad. Om LW exempelvis blivit uppsagd eller uppmanad att sluta för exempelvis liknande så är det knappast något hon med framgång skulle kunna klaga på rättsligt heller. Rättsväsendet godkänner att man får underkasta sig regler som inte gäller alla i vissa typer av anställningar eller sammanslutningar.
Verkningarna av det man gjort i tjänsten upphör inte för att man slutar av någon anledning. Man får nog tåla att folk blänger snett om man prasslar med en gift person som man själv vigt, såvitt man inte är mormon förstås,men det var väl inte Lena.
Senast redigerad av bradgardsindianen 2018-07-01 kl. 16:05.
Citera
2018-07-01, 15:49
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Jag har inte påstått att HD skulle ha biktat sig, jag skrev "om". För att försöka förklara för en knasliberal som tror att allt handlar om det personliga behovets företräde, varför förhållningssättet är och måste vara annorlunda för en präst/pastor än för andra (exempelvis SD och HD oavsett om de var församlingsmedlemmar eller inte).

Rebeller som vill vara normbrytande i olika sammanhang kan vara respektvärda, men det gäller att veta varför man gör det och syftet. Det är ganska stor skillnad i uppfattningen om hur man respekterar ambitionen om det gäller en pastor som omfamnar homosexualitet för att han själv vill sätta på någon i gosskören och den präst som vill välsigna samkönade äktenskap mellan andra människor.
Skulle knasliberalen vara jag alltså? Du är verkligen ute och åker nu men fortsätt gräva dig en grop du.

Försök nu få in i skallen att LW lämnat sin tjänst som pastor och inte var bunden vare sig av livslånga moraliska krav eller av dina udda åsikter om hur hon skulle uppföra sig.

Jag släpper detta nu, meningslöst att fortsätta.
Citera
2018-07-01, 15:49
Medlem
GilGrissom82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cloudedcrystalbeam
Utan att känna någon (av alla de via versaler nämnda i fallet) så unnar jag mig at spekulera i om inte tre äktenskap har knakat rejält i fogarna p.g.a LW och SD:s mångåriga romans:

LW och UW:s (skilsmässa)

UW:s och MH:s (skilsmässa)

SD och HD:s (skilsmässa?)

Mina funderingar. Behöver inte vara sanna.

Kanske "lovade" SD i början av deras romans att han hade för avsikt att skiljas, så att LW och han skulle kunna gifta sig. Men istället förhalar han det så länge att LW börjar tröttna. Hon känner sig lurad i det att hon minsann skiljt sig från UW, och förväntar sig att SD ska hålla sin del av överenskommelsen. Han vill dock innerst inne inte skiljas från sin fru, egentligen är han ganska nöjd med sitt gifta liv med HD och döttrarna (dvs. det klassiska "vänstrande-syndromet" att både äta kakan och behålla den).

När LW inser detta konfronterar hon honom med att han ju lovat att skilja sig, och börjar ställa ultimatum. I sin frustration vill hon prata ut, men SD är mer undanglidande på temat. Därav bl.a. bilincidenten med påföljande misshandelsanmälan.

Jag tycker nämligen att man senare i hennes tvetydiga gliringar som Herr Tummetott (från sagan om Mäster Skräddare, se länken nedanför), inte enbart syftar på hans skadade tumme, utan även ger uttryck för att det kommit många tomma löften från hans sida.

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Mäster_Skräddare

(Sedermera får även HD nog av hans "det bidde en tumme-velande" och lämnar i sin tur in skilsmässoansökan).
Senast redigerad av GilGrissom82 2018-07-01 kl. 15:58.
Citera
2018-07-01, 15:58
Medlem
Citat:
Skulle knasliberalen vara jag alltså? Du är verkligen ute och åker nu men fortsätt gräva dig en grop du.

Försök nu få in i skallen att LW lämnat sin tjänst som pastor och inte var bunden vare sig av livslånga moraliska krav eller av dina udda åsikter om hur hon skulle uppföra sig.

Jag släpper detta nu, meningslöst att fortsätta.

Jo, du är den som resonerar som knasliberalen om du tycker att det är konstigt att folk kan ha åsikter om att en före detta pastor går in i ett förhållande med en man hon själv vigt (eller omvänt om det skulle ha gällt en manlig före detta pastor).
Senast redigerad av bradgardsindianen 2018-07-01 kl. 16:57.
Citera
2018-07-01, 15:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GilGrissom82
Kanske "lovade" SD i början av deras romans att han hade för avsikt att skiljas, så att LW och han skulle kunna gifta sig. Men istället förhalar han det så länge att LW börjar tröttna. Hon känner sig lurad i det att hon minsann skiljt sig från UW, och förväntar sig att SD ska hålla sin del av överenskommelsen. Han vill dock innerst inne inte skiljas från sin fru, egentligen är han ganska nöjd med sitt gifta liv med HD och döttrarna (dvs. det klassiska "vänstrande-syndromet" att både äta kakan och behålla den).

När LW inser detta konfronterar hon honom med att han ju lovat att skilja sig, och börjar ställa ultimatum. I sin frustration vill hon prata ut, men SD är mer undanglidande på temat. Därav bilincidenten med påföljande misshandelsanmälan.

Jag tycker nämligen att man senare i hennes tvetydiga gliringar som Herr Tummetott (från sagan om Mäster Skräddare, se länken nedanför), inte enbart syftar på hans skadade tumme, utan även ger uttryck för att det kommit många tomma löften från hans sida.

(Sedermera får även HD nog av hans "det bidde en tumme-velande" och lämnar i sin tur in skilsmässoansökan).

Jag har också uppfattat det som gliringar i ungefär samma riktning.
Citera
2018-07-01, 16:02
Medlem
Citat:

När LW inser detta konfronterar hon honom med att han ju lovat att skilja sig, och börjar ställa ultimatum. I sin frustration vill hon prata ut, men SD är mer undanglidande på temat. Därav bl.a. bilincidenten med påföljande misshandelsanmälan.

Ja den där "Tummetott" kommentaren kan man fundera över, om den avser en referens till den konflikträdde skräddaren som inte kan säga att tyget han får inte räcker till en flådig kostym.
Citera
2018-07-01, 16:02
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:

Låter mycket rimligt, bra inlägg.
Citera
2018-07-01, 16:04
Medlem
DreamTwisters avatar
Den konservative knasliberalen lägger härmed ned diskussionen med en vanlig oliberal knase.

Ditt behov av att i inlägg efter inlägg smutskasta en mördad kvinna är rätt trist att se; spar ditt fördömande till äktenskapsbrytaren som tydligen inte kan hålla drulen i schack.

LW hade lämnat som pastor och hade inga förpliktelser kvar från den tiden, inga som hon brutit iaf. Hon hade blivit en helt vanlig människa utan större ansvar än någon annan.
Senast redigerad av DreamTwister 2018-07-01 kl. 16:11.
Citera
2018-07-01, 16:10
Medlem
För var dag som går blir risken att detta aldrig klaras upp större och större.

Och då menar jag juridiskt. Polisiärt kommer det att klaras upp.

Resultaten som kommit in ifrån NFC (En del har såklart kommit vid det här laget) verkar inte heller det vare sig peka i annan riktning eller förstärka misstanken mot nuvarande MGM.
Olyckligt. Mycket olyckligt.

Det börjar bli hög tid för utredningen att gå ut med mer info i hopp om att få in nya uppgifter ifrån allmänheten då tiden går och just tiden är ju en av de enskilt viktigaste parametrarna för sådana här typer av brott.

Det får ju också anses som mycket anmärkningsvärt att efter 1,5 månad inte ens ha en fastställd dödsorsak.
Att det är strypning i den här typen av ärenden är ju mer regel än undantag men det kan ju inte vara så svårt att fastställa.

Ett märkligt fall som vi nog aldrig kommer få vidare vetskap om. Inte ens en FUP.
Citera
2018-07-01, 16:11
Medlem
GilGrissom82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 18carat
LW:S utbildning är en fyraårig universitetsutbildning av mycket hög kvalitet där beteendevetenskap ingår.

Nja, man ska nog inte dra alltför stora likheter mellan traditionell psykologisk beteendevetenskap, och den beteendevetenskap som tillhandahålls inom teologiutbildningen (som LW studerat). Den sistnämnda har nämligen fokus på religionsbeteendevetenskap, vilket är ett helt annat perspektiv.

Se nedanstående kursplaner avseende teologiprogrammen från Teologiska högskolan Stockholm (en sk. fristående högskola), där LW studerat.

http://www.ths.se/e.uoh.ths.tepas.1239
http://www.ths.se/e.uoh.ths.tepr2.1238

Specifik kursplan i momentet etiska och beteendevetenskapliga perspektiv:
http://www.ths.se/e.uoh.ths.5in214.1054

Med andra ord, LW's utbildning från Teologiska högskolan innehåller inte psykologisk beteendevetenskap.
Senast redigerad av GilGrissom82 2018-07-01 kl. 16:39.
Citera
2018-07-01, 16:11
Medlem
Citat:
Sluta flamsa nu så slipper du invektiv från mig. Jag är inte intresserad av att diskutera dina märkliga resonemang mer. Det är helt uppenbart att ditt synsätt ligger långt från mitt.

Det är väl inte flams. Förhållandet med den gifte SD har ju hänt om man ska tro hans ombud. LW har också slutat som pastor. Dock kunde hon vara vigselförrättare i andras ammanhang, ungefär som Mona Sahlin. Och det tillhör väl allmänbildningen att präster (och pastorer i en del församlingar) har vissa specifika funktioner som kanske inte nödvändigt lämpar sig för alla oavsett om det är populärt att klaga på allt kyrkligt ursprung eller sammanhang.
Senast redigerad av bradgardsindianen 2018-07-01 kl. 16:14.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in