2018-06-30, 20:23
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Det är inte det som är frågan. Idag finns inget val. De måste ta fram uppgifterna kring vad som hände i verkligheten och i detalj.

Som jag berättat sa Tore Forsberg till mig att han och inte minst PG Näss var överens om var man skulle leta redan från start och att man genast förstod att PU under Holmer aldrig skulle ta i det. Detta bekräftas av Näss gärning i relation till utredningen (Tore ville inte vara inblandad då han förstod var det var för krafter han hade emot sig) PGN utreder polis och militärspår kopplade till militär underrättelseverksamhet och finner näring där men som PGN uttrycker det "Tog det stopp" och sedan är han nödd och tvungen att spela med Holmer i kurdspåret.

Det är naturligtvis intressant men svårt att spekulera om varför det tog stopp men det kan vara så enkelt att fortsatt utredning av det spåret riskerade att avslöja verksamheter kring hemlig lösligt organiserad och olaglig inrikespaningsverksamhet och personregistrering som omfattade inte bara vanligt folk och tjänstemän utan även det politiska toppskikten. Spaning med någon slags inofficiellt stöd från både regeringspartiet och oppositionen men utan operativ insyn och som man måste kunna förneka precis som man förnekar vad DC3 an sysslar med eller senare smugglingen på Estonia. Vi kan tänka oss att sådant inte är otroligt att det inoficiellt godkänts med tanke på Ebbes privatspaningar där man åkte dit. Det är alltså en realistisk förklaring varför man fick fritt spelrum att mörklägga. Först via Holmer och sedan då fotfolket fick sabba utredningen.

Att Näss inte skulle ha sparat dokumentation kring detta tror jag är uteslutet. Med det som flyter omkring blir man tvungen att gå till botten med det som hände.

Jag hoppas innerligt att du får rätt. Detta ständiga mörkläggande och desinformerande i 32 år kan bryta ner hoppet för den tappraste granskare. Lyckligtvis tycks vi i den här tråden vara omöjliga att knäcka.Bring it on !
Citera
2018-06-30, 20:32
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Andran
Ja, "Filter" har allt att bevisa, inte bara i sak utan även ur ett moraliskt perspektiv, med tanke på utpekandet.

För egen del anser jag att skytten KAN ha noterat LJ både innan skotten och uppe från trappan; Tillsammans tillräckligt för att lämna en beskrivning som den SE gör om LJ. Skytten bör ha haft koll på den tänkta flyttvägen in mot Tunnelgatan.

Tror också mest på uppgifterna som beskriver skytten klädd i mörk rock. Detta gör dock inte per automatik SE till skytt. En synnerligen märklig person verkar han dock varit.

Märklig var ordet, sa Bull.

Beträffande ytterplagget lämnar jag öppet för att det var en rak mörkblå sport/friluftsjacka utan kapuschong med stora fickor till ungefär mitt på låret eller strax ovanför knäet.

När det gäller huvudbonad tycker jag Mårten P lyckas sammanfatta uppgifterna från IM, AB och LJ när han säger "mörk stickad keps".

En mörk stickad mössa med skärm alltså. Ovanlig i storstadsmiljön.
Citera
2018-06-30, 20:36
Medlem
bartrams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schlesien
Åklagare Krister Petersson har upprepat de senaste månaderna formulerat ett alternativ till åtal: att han presenterar en förklaring på mordet för svenska folket i unik paketering. Som för att vänja in omvärlden vid att det är så det kommer att bli.

- Vad har han för möjligheter att göra det utan intrång på förtalslagstiftning?

- Den misstrogne reagerar på att Peterssons förslag på avslut på mordutredningen riskerar att bli ett mjukt och lätt paket som lämnar många frågor obesvarade och behåller stor dokumentation befriad från framtida insyn.

Om man överhuvudtaget kommer till ett "avslut" kommer det med stor säkerhet att begränsas till utpekandet av en död GM. För att undvika "förtal av avliden" gissar jag att man kommer dragandes med fabricerade bevis.

Vad kan förvänta oss av en "rättsstat" som två gånger försökte sätta dit CP genom justitiemord? (Andra försöket genom resningsansökan 1997)
Citera
2018-06-30, 21:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MacMackay
Innan skotten befann sig LJ stående bakom baracken på andra sidan och efter skotten skulle gm möjligtvis kunna notera LJ från trappkrönet vid en snabb titt över axeln, men han kan inte ge beskrivningen av LJ stående blick stilla i flera sekunder framför det upplysta kulturhuset på Luntmakargatan 14.
Beskrivningen av LJ ur det perspektivet kan bara göras från mordplatsen ca 45 sekunder efter skotten.

Jo, han befann sig söder om barackerna, men han bodde inte där under en kartong.

Innan skotten var han också på en pub.
Han gick också på Luntmakargatan
Han passerade också Tunnelgatan.

Om jag förstår dig rätt så..
kan skytten (väntande vid hörnet för Dekorimabutiken) absolut inte -under några omständigheter- ha sett LJ när han, skönt berusad på portvin, passerar Tunnelgatan?
Skytten kan heller inte anta att LJ stått still i flera sekunder baserat på att han faktiskt stod still när han observerades, ex. från övre delen av trappan?

Låt mig måla upp ett annat scenario (sådant som styrks av vittnen är fet-markerat):
-Skytten väntar vid Dekorimahörnet. Nerverna är på helspänn och uppmärksamheten ligger inte bara på kommande offer, utan rimligen också vad som möjligen händer på Tunnelgatan -flyktvägen. IM beskriver också att personen rör på sig. Skytten noterar en späd person med stor blå jacka passara i höjd med Luntmakargatan.
Paret Palme äntrar hörnet, skytten stiger fram och avlossar skotten, uppehåller sig möjligen någon sekund innan denne snabbt avlägsnar sig in på Tunnelgatan.

Skytten vill veta om någon följer efter eller observerar honom; han vänder sig om vid minst ett tillfälle. Han kan då observera samma späda figur med den stora jackan stillastående nere vid kulturhuset.

Ovanstående scenario handlar inte om SE, eller vad man vill göra mer eller mindre troligt, utan om vad som faktiskt inte kan uteslutas. För egen del försöker jag hitta någon som helst botten i det grova utpekandet av SE som gjorts, oavsett vad jag själv har för favoritkandidat.
Citera
2018-06-30, 21:01
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Det många tänkte och reflexmässigt kopplade med mordet när de vaknade upp Lördagen den 1/3-86 var den pågående vapenhärvan.
Den som växte ytterligare så småningom.

Det Holmér menade med sina ord om att ”Sverige skulle skakas i sina grundvalar” kanske skulle bytts ut till ”socialdemokraterna”.

Hänger mycket troligt också ihop med Martin Ardbos dagboksanteckningar om att ”regeringen kommer att falla om detta blir känt”.
Hänger lika troligt också ihop med Palmes försvunna dagboksanteckningar.

Detta var något som skulle skaka Sverige, men framför allt partiet. (S) sågs som synonymt med Sverige av sossarna själva under denna tid.
Några vapenbyken blev aldrig tvättade, utan här satte regeringen i stället till alla klutar för att förhindra att härvan utreddes.
Stanken lever kvar än idag och blir bara värre för varje år.
Mörkläggningen är en sak, och det är illa nog, men när man lyckats styra hela rättsapparaten till att sätta dit en oskyldig alkoholist har man passerat anständighetens gräns.
Sossarna har i alla åt haft ett finger i utredningen, och de var på deras initiativ C P-spåret lanserades och drevs till sin slutpunkt. Det är inte konspiratörerna bakom mordet som är problemet.
De tilläts gå fria för att skydda en socialdemokratisk skandal.
Först rosor för dina klargörande texter om SE.

Jag tror nog också att vapenaffärerna och MOP har ett samband, men att det är större än så. Och att den s.k. vapenbyken skulle kunna skaka Sverige (socialdemokratin) är inte sant. Svenskt näringsliv och den absoluta merparten av väljarna kräver att en svensk regering ska ta vara på svenska (försvars-) intressen. V och MP kan inte skaka så värst mycket.
Citera
2018-06-30, 21:29
Medlem
ieshos avatar
Citat:
När inte ens eko-roteln fick gräva i affären så kan man undra hur oppositionen och media skulle kunna komma någonstans.

Jan Mosander försökte och kom en bit, men sedan blev det stopp även där.
Det är definitivt något skumt som inte har fått komma upp i ljuset.

Tror inte att samtliga högt uppsatta socialdemokrater var mer än delvis införstådda med vad det egentligen handlade om, bara de som var direkt inblandade.
Insikten växte nog efter hand.
Ulf Dahlsten borde definitivt veta en del. Han som driver C P spåret in i kaklet och skriver långa debattinlägg om Lisbeth Palmes fotografiska minne.

SAP var nog inte inblandade i mordet. Det tror jag inte. Det är affärsmän och militärer.
Jag ser en variant på den ryska dockan: ytterst den inställsamma socialdemokratiska ledningen skyddande svensk militär och svenskt finansväsende, bakom vilka Nato och Stay-behind agerar för USA-intressen.

Jag har aldrig varit intresserad av agent- och spionvärlden, men via MOP tycker jag mig ha fått viss inblick i modus operandi: de som har mer makt agerar för egna intressen och låter andra vara målvakter (i hopp om att de ska vinna något själva). Det börjar också bli ganska uppenbart vad dessa krafter har för sig idag och vad de hoppas på i framtiden.
Citera
2018-06-30, 21:35
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Man kan absolut inte utesluta en ensam GM.

Vad gäller LP så är ju känslan att hon är styrd av högre intressen. Om hon medvetet spelat med är jag inte man att svara på. Hon har haft ett enormt tryck på sig, och inte haft något annat val än att lita på sina närmaste. Ingen ska klandra henne.

Om borgarna kommit till insikt om vilka anstiftarna är, så kan ju skiten ha spridit sig in på deras planhalva. Även där kan i så fall finnas ett högre intresse att lägga locket på.
Jag måste fråga dig, vad är det för konstigt med att LP såg CP eller någon som var mycket lik honom vid Dekorima strax efter mordet? Hennes signalementen månaderna efter mordet motsäger inte på något sätt att det var C'P hon beskrev.
Citera
2018-06-30, 21:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Först rosor för dina klargörande texter om SE.

Jag tror nog också att vapenaffärerna och MOP har ett samband, men att det är större än så. Och att den s.k. vapenbyken skulle kunna skaka Sverige (socialdemokratin) är inte sant. Svenskt näringsliv och den absoluta merparten av väljarna kräver att en svensk regering ska ta vara på svenska (försvars-) intressen. V och MP kan inte skaka så värst mycket.
Nej, vapenaffärerna i sig själv skulle inte ge några större återverkningar. En skandal som skadat partiet en del, men ändå blåst över ganska fort.

Enbart detta kan inte skaka Sverige på djupet, utan det moment som nu tillkommit.
Mordet.
Ett mord eventuellt med koppling rakt upp till näringslivets och försvaret.
Om det är så, vilket jag inte vet, utan bara sitter och bollar med, och faktiskt lutar åt.
Då har vi ett läge, där ett avslöjande skulle rulla upp de oegentligheter som vi aldrig fick insikt om.
En grundlig utredning av vapenbyken skulle kunna kasta ett oönskat ljus över mordet och tvärt om. Och kanske skulle det också få konsekvenser för Sveriges förhållande till främmande makt?

Det skulle i så fall inte bara vara S som drogs med ner i skiten, utan det skulle leda till svåröverskådliga konsekvenser för näringslivet och i förlängningen hela det svenska samhället.
Blotta misstanken att det skulle vara så, vore skäl nog att driva utredningen käpprätt åt helvete.
Senast redigerad av MacMackay 2018-06-30 kl. 21:43.
Citera
2018-06-30, 21:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Jag måste fråga dig, vad är det för konstigt med att LP såg CP eller någon som var mycket lik honom vid Dekorima strax efter mordet? Hennes signalementen månaderna efter mordet motsäger inte på något sätt att det var C'P hon beskrev.
Någon som var mycket lik kanske, men jag har personligen mycket svårt att tänka in CP i något mordscenario.
Citera
2018-06-30, 21:54
Medlem
Borde inte en inblandning av Stay behind medfört en kraftig mörkläggning.

Tänk om någon börjat rota i det mitt i kalla kriget.

Till exempel en Stay behind grupp, 4-7 personer som hade tillgång till vapen, ibland också oregistrerade vapen
De skulle bland annat bevaka säkerhetsrisker.
Palme skulle ju snart åka till Moskva.
Dessa grupper bytte information med SÄPO på ett informellt sätt.
Gav också information till utlandet.
De hade tillgång till bra teknisk utrustning
De hade ofta anknytning till militären, hemvärnet och polisen
Många av dessa personer var antikommunister och en del av dem betraktade Palme som landsförrädare.
Personen i klippet känner till att övervakning av Palme gjordes.
Innehåller en kort intervju med Sten Andersson.

Lisbeth hade berättat för en arbetskamrat på eftermiddagen att hon och OP skulle gå på bio.

Från cirka 13 minuter och framåt i det här klippet.
https://www.youtube.com/watch?v=5AYuM5i59R8

Mannen,mordet och mysteriet program 3 del 3
Senast redigerad av Sumer 2018-06-30 kl. 21:58.
Citera
2018-06-30, 22:26
Medlem
KaosSomInkomsts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Haha, ja du man kan inte ha koll på alla förkortningar överallt.

De tre namnen tack! Vore kul att se om vi är inne på samma spår.

Är osäker men ganska säker, MEN vill ej peka vilt.
Den jag är 96-99 % på är DK
Citera
2018-06-30, 22:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KaosSomInkomst
Ja ett skottbakifrån direkt dödande,

Då vet du mer än obducenten.
Vad sa obducenten?

Du vet han som genomför obduktion och gör ett utlåtande som han skriver under?

Vad sa han?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in