2018-06-30, 17:58
Medlem
TaxenSixtens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Men han hade ju rätt till att ta till "hårdhanskarna" i viss utsträckning. Som lagen ser ut i verkligheten så hade han den rätten. Det är alltså inte bara vad "vissa här inne skriver", varför försökerdu insinuera att något annat gäller?

I någon artikel refererades åklagarens avskrivningsbeslut vari det framgick att hon (LW) ombads gå ut ur bilen och vägrat för Lena ville prata och det uppstod tjafs och därefter går uppgifterna isär om vad som sedan hände. Såväl SD som LW verkar ju då ha givit samstämmiga uppgifter om att hon ombetts gå ur bilen men hon vägrat varpå det blev tjafsigt. Det var inte så att hon bara frågade en gång till. Hon ville prata, SD ville inte ha någon samtalsstund. Det blev tjafsigt. Detta var väl båda parter ense om, så det var inte så att han exploderade från ingenting.

Jag är böjd att instämma något i Snor-Johans uppfattning. Signaturen Lonnrot har också berört att hon måhända haft ett drag av att inte ha förmåga att se gräns när hon bör släppa saker. Vissa framhåller att SD skulle utnyttjat sitt fysiska överläge men det kan väl vara lika illa att utnyttja ett slags socialt "förkörsrätt" i konflikter om man tycker sig intebehöva ta hänsyn till andra. LW kanske håller "samtal" dagarna i ända på såväl senaste jobbet som tidigare där hon i sin position äri överläge gentemot dem hon samtalade med men hennes privata bekantskaper har ingen skyldighet att underkasta sig samtal för det (även om SD verkar ha egenskaper som inte är särskilt smickrande).
SD hade tagit tag om LW:s nacke och tvingat ner huvudet mot kroppen så örhänget blivit böjt. Han hade med andra knogen "manglat" hennes huvud. Om ni tycker att en man gör så på en kvinna för att hon inte direkt på uppmaning lämnar ens bil så får det stå för er. Sådana män/kvinnor håller jag mig långt borta ifrån.
Citera
2018-06-30, 18:04
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flixa81
Ja om de träffades/hade ett förhållande i 6 år enligt uppgift i tråden, så fanns det nog en viss dynamik mellan dem och kanske en del oavslutat. Som någon skrev så bra ett osynligt gummiband som drog dem till och från varandra.
Anmälningarna måste varit en sak som skavde mellan dem.

Eller vad som föregick det LW uppfattat som ofredande som hon anmälde? Det finns ju något som skaver innan anmälningarna, de är väl i någon mån vägs ände avseende relationen. I vart fall i en privat relation. På ett HVB hem där klienterna ska uppfostras incidentrapporteras närpå allt och saker dryftas i långbänk från alla vinklar men privat kan man inte ägna sig åt sådant.

Jag funderar över vad som avses med det SDs ombud uttryckte att ena parten "ville mer"? Det kanske inte refererar till att förhållandet skulle fortgå?
Citera
2018-06-30, 18:06
Medlem
flixa81s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TaxenSixten
SD hade tagit tag om LW:s nacke och tvingat ner huvudet mot kroppen så örhänget blivit böjt. Han hade med andra knogen "manglat" hennes huvud. Om ni tycker att en man gör så på en kvinna för att hon inte direkt på uppmaning lämnar ens bil så får det stå för er. Sådana män/kvinnor håller jag mig långt borta ifrån.

Skrämmande att vissa här inne tycker hans agerande är okej...
Som sagt oavsett om hon vägrade lömna bilen eller ej, våld är aldrig okej.
Det tyder på att han inte kan kontrollera sitt humör när han blir emotsagd.
Stämmer med de uppgifter jag fått.
Min källa hade ingen aning om att SD var anmäld av Lena när hen delgav information. Så detta med att ta till våld verkar vara en tendens hos SD även om vissa hävdar att han hade rätt att göra det mot Lena i bilincidenten.
Citera
2018-06-30, 18:06
Medlem
Citat:

Men han gjorde det väl inte direkt efter han uppmanade henne att lämna bilen, det tjafsades ett tag då hon krävde ett oönskat samtal och satt kvar i bilen.
Citera
2018-06-30, 18:15
Medlem
Citat:
Skrämmande att vissa här inne tycker hans agerande är okej...
Som sagt oavsett om hon vägrade lömna bilen eller ej, våld är aldrig okej.
Det tyder på att han inte kan kontrollera sitt humör när han blir emotsagd.
Stämmer med de uppgifter jag fått.
Min källa hade ingen aning om att SD var anmäld av Lena när hen delgav information. Så detta med att ta till våld verkar vara en tendens hos SD även om vissa hävdar att han hade rätt att göra det mot Lena i bilincidenten.

Men åklagaren subsumerar det inträffade med vad lagen stipulerar när hen skrev i avskrivningsbeslutet att man har rätt att använda visst fysiskt tvång för att avvisa en oönskad person ur sin bil. Den rätten är inte villkorad av att man är en trevlig, omdömesgill person i övrigt, det gäller inte bara den så kallade "bonus pater familias". Även om SD skulle varit en grovt kriminell, nedknarkad våldätktsman så skulle han inte haft skyldighet att låta LW stanna i bilen för att hon ville så hur söt, liten och trevlig hon än var.

Varför skriver du "vissa här inne tycker..." när det finns ett lagligt korrekt avskrivningsbeslut beträffande händelsen? Som om du antyder attdet är en uddaståndpunkt medan de facto är du som har en udda ståndpunkt om du anser att SD skulle vara skyldig att sitta och resonera med LW halva natten om att han ville hon skulle ut ur bilen?

Det finns ju förvisso åtskilliga mellanmänskliga beteenden som inte är ok men som för den skull inte är direkt olagliga, att liksom ockupera ett område som någon annan har rätt att egenmäktigt bestämma över kan dock var olagligt, därav rätten att använda visst fysiskt tvång.
Senast redigerad av bradgardsindianen 2018-06-30 kl. 18:31.
Citera
2018-06-30, 18:18
Medlem
GilGrissom82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Netherworld
Ah! Eftersom flashbackaren skrev "relativt nyligen" läste jag datumet som 26 Juni istället för 26 maj. Person här verkar ha en udda uppfattning om orden "ganska nyligen".

Mer ordagrant "relativt nyligen", dvs. den 24 juni har SD loggat en cache:

https://www.geocaching.com/geocache/GC4E9KW_hjalmargarden?guid=2980326f-0760-44ac-b7ad-f53c3c842a5d

Kanske i sig inte en direkt anmärkningsvärd logg, bortsett från det faktum att Systerh*x (HD) har loggat samma cache dagen efter (25 juni).

Frågan inställer sig då: har de egentligen cachat tillsammans (samma dag), men pga. uppmärksamheten valt att logga cachen olika datum (vilket ju rent tekniskt är möjligt att göra i geocacheloggportalen)? Eftersom HD i tidigare loggar sällan verkar ge sig ut helt ensam

(Som en liten parentes i frågan huruvida SD fortfarande geocachar aktivt nu när utredningen pågår, samt ifall han och HD umgås för närvarande).
Citera
2018-06-30, 18:30
Medlem
Citat:
Jag tycker handlingen låter omoget när man läser det ni skriver och till visa delar vad anmälningen beskrevs, men...
Ni tänker inte på att det finns en till part och hans vittnesmål har inte alls belyst (för vi vet inte).
Det kan ju vara som då att han egentligen hade rätt att använda än mer våld.
Vi kan fortsätta spekulera, han kanske skulle hämta barnen som kom med sista tåget från mor-/farföräldrar och stod ensama på station. Paniken hans var nog ganska stor om det skulle vara ett sånt läge. MEN VI VET INTE!

Jag har svårt att ni hela tiden (vissa) skriver om att det är en man mot en kvinns. Jag försöker verka för ett jämställt samhälle och denna typ av resonemang leder inte det arbetet framåt. Våld, oavsett kön, är fel, sluta belysa könet.

Örhänget som vi sett böjs otroligt lätt, ta av tröjan och den fastnar lite så är den böjd. Bara lätt med två fingrar då är den återställd.
Senast redigerad av EnGodTanke 2018-06-30 kl. 18:33. Anledning: Stavning
Citera
2018-06-30, 18:30
Medlem
flixa81s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Men åklagaren subsumerar det inträffade med vad lagen stipulerar när hen skrev i avskrivningsbeslutet att man har rätt att använda visst fysiskt tvång för att avvisa en oönskad person ur sin bil. Den rätten är inte villkorad av att man är en trevlig, omdömesgill person i övrigt, det gäller inte bara den så kallade "bonus pater familias". Även om SD skulle varit en grovt kriminell, nedknarkad våldätktsman så skulle han inte haft skyldighet att låta LW stanna i bilen för att hon ville så hur söt, liten och trevlig hon än var.

Vi kan argumentera om situationen hur länge som helst. Nej hon skulle gått ur bilen när han ville det, och nej han skulle inte brukat våld för att få ur henne ur bilen. Finns olika sätt att få ur folk ur en bil.
Det jag ville få fram var att det verkar som SD har svårt att kontroller sitt humör då jag fått info om annan situation där bägaren rann över. Där var Lena inte inblandad
Citera
2018-06-30, 18:36
Medlem
GilGrissom82s avatar
Citat:
Vi kan argumentera om situationen hur länge som helst. Nej hon skulle gått ur bilen när han ville det, och nej han skulle inte brukat våld för att få ur henne ur bilen. Finns olika sätt att få ur folk ur en bil.
Det jag ville få fram var att det verkar som SD har svårt att kontroller sitt humör då jag fått info om annan situation där bägaren rann över. Där var Lena inte inblandad

Källa?
Citera
2018-06-30, 18:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GilGrissom82
Mer ordagrant "relativt nyligen", dvs. den 24 juni har SD loggat en cache:

https://www.geocaching.com/geocache/GC4E9KW_hjalmargarden?guid=2980326f-0760-44ac-b7ad-f53c3c842a5d

Kanske i sig inte en direkt anmärkningsvärd logg, bortsett från det faktum att Systerh*x (HD) har loggat samma cache dagen efter (25 juni).

Frågan inställer sig då: har de egentligen cachat tillsammans (samma dag), men pga. uppmärksamheten valt att logga cachen olika datum (vilket ju rent tekniskt är möjligt att göra i geocacheloggportalen)? Eftersom HD i tidigare loggar sällan verkar ge sig ut helt ensam

(Som en liten parentes i frågan huruvida SD fortfarande geocachar aktivt nu när utredningen pågår, samt ifall han och HD umgås för närvarande).

BaSoa loggar på samma dag. Det nicket känner jag igen, vem var det? Jag kan inte kolla.
Citera
2018-06-30, 18:40
Medlem
Citat:

Men hon gick inte ut ur bilen, hon satt kvar och skulle samtala fast han uttryckligen inte ville det. Hon tillstod väl detta själv i förhör. SD behövde inte förhandla med LW om något alls där och då, han kanske heller inte har vidare god förhandlingsförmåga, om han nu är omogen och han behöver heller inte kalla på polis för att de ska förhandla åt honom. Sett i backspegeln kanske han borde ha gjort det, fast risken är väl ganska överhängande att han skulle blivit förlöjligad för det om han skulle gjort så med sitt fysiska överläge inför "lilla Lena", som enligt några verkar haft ett drag av att ignorera andra (uppfylld av sig och sitt och lyssnar inte)?
Senast redigerad av bradgardsindianen 2018-06-30 kl. 18:46.
Citera
2018-06-30, 18:41
Medlem
GilGrissom82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashbackfollower
BaSoa loggar på samma dag. Det nicket känner jag igen, vem var det? Jag kan inte kolla.

Det är

Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in