2018-06-30, 08:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SonyaStolt
Har jag fått det där om bakfoten?
Tog de inte bort avspärrningen vid fyndplatsen när de var klara?

Infon i tråden är att FP var avspärrad en relativt kort tid, medan LWs och SDs bostäder fortfarande är avspärrade.
Någon spekulerade om att detta att FPs avspärrning togs bort snabbt tydde på att det inte var BP. Det bemöttes med att platsen var utomhus och att man tagit det man kunde. Tror man att skriken som någon på andra sidan motorvägen hörde, verkar det rimligt att FP är platsen där brottet avslutades. Men vi i tråden vet eg inte om skrik hörts av fler?
Det finns en del uppgifter om att man kunnat se ngt onormalt i LWs bostad. Dörrren uppges ha varit på glänt och blodspår har någon sagt att man hittat, men någon annan dementerat.
Det känns inte så konstigt att båda bostäderna är avspärrade än. Fallet är inte löst! Det är inte bara BP som kan behövas för att samla bevis.
Även SDs bil har tagits upp som möjlig BP. Den omhändertogs. Ngn som vet om den är tillbaka?
Citera
2018-06-30, 09:01
Medlem
zippzons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kejsarinnakanel
vad har du för källa på att det INTE var MOBILEN som hittades?

bla det här !

Citat:
Aftonbladets reporter och fotograf såg polisens utredare komma från området med en brun papperspåse, uppskattningsvis 15 gånger 40 centimeter stor.

Det skulle kunna vara ett föremål i storleken av en mobiltelefon eller ett mobilskal, en hårsnodd eller liknande, säger Oskar Forsberg.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/6n0Wor/foremal-har-hittats-i-sokandet-efter-forsvunna-lena
Citera
2018-06-30, 09:10
Medlem
sommarljums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elsa2018
Infon i tråden är att FP var avspärrad en relativt kort tid, medan LWs och SDs bostäder fortfarande är avspärrade.
Någon spekulerade om att detta att FPs avspärrning togs bort snabbt tydde på att det inte var BP. Det bemöttes med att platsen var utomhus och att man tagit det man kunde. Tror man att skriken som någon på andra sidan motorvägen hörde, verkar det rimligt att FP är platsen där brottet avslutades. Men vi i tråden vet eg inte om skrik hörts av fler?
Det finns en del uppgifter om att man kunnat se ngt onormalt i LWs bostad. Dörrren uppges ha varit på glänt och blodspår har någon sagt att man hittat, men någon annan dementerat.
Det känns inte så konstigt att båda bostäderna är avspärrade än. Fallet är inte löst! Det är inte bara BP som kan behövas för att samla bevis.
Även SDs bil har tagits upp som möjlig BP. Den omhändertogs. Ngn som vet om den är tillbaka?

Vet ej. Men den står inte parkerad utanför SDs hus i alla fall.
Citera
2018-06-30, 09:15
Medlem
Min reflektion: Man har haft älskarinna i 6-7 år som man träffar regelbundet så bygger man upp känslor till varandra oavsett om man är gift eller inte , LW har givetvis jättemycket känslor för SD , samtidigt så här hon under dom här åren andra män som hon försöker date, men hela tiden så finns SD i bakgrunden som hon hela tiden träffar oavsett att hon "träffar" andra män , Vad står det för? Relationsmissbrukare? Spänning för gifta o upptagna män? Känner utanförskap? Tror det ligger mycket i det !!
Min reflektion då? HD och SD skiljer sig och SD är nu vilken som helst , inget spännande länge för LW - SD är nu skild och älskarinnan vill gå vidare - Han har ingenting länge, förlorat allt...Där slår det slint och tar livet av LW...
Citera
2018-06-30, 09:30
Medlem
sommarljums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moralensväktare
Vid grova brott jobbar det om jag inte har fel uppgifter 12 st utredare. Just nu är antalet utredare uppe i ca 20st som jobbar med mordet. Man flyttar över utredare från ex Hallsberg vid extremt mycket att göra.

Tror det var tvärtom. 20 st men 12 utredare just nu eftersom det är semestertider.
Se citat ur NA nedan:

https://www.na.se/logga-in/400-forhor-ska-hjalpa-polisen-att-hitta-lena-wesstroms-mordare-har-varit-omfattande-dorrknackning

Utvalda delar ur artikeln:

Enligt uppgifter till NA ska det ha hållits över 400 förhör? Stämmer det?

– Det kan nog vara riktigt, säger Mikael Nyqvist. Det har varit en ganska omfattande dörrknackning och bara där har vi flera hundra förhör.

Är det här ovanligt mycket?

– Det är ganska normalt, när det gäller sådana här ärenden blir det omfattande.

Tidigare arbetade runt 20 poliser med utredningen, är styrkan fortfarande lika stor?

– Nej, eftersom semestern har börjat är vi nu ett dussintal.

......

Ni har skickat material som ska undersökas av NFC, Nationellt forensiskt centrum. Har ni fått något svar?

– Nej, vi väntar fortfarande, trots förtur och ytterligare förtur. Men det tar tid, en sådan här undersökning är tidskrävande.

.....

Har ni fler misstänka, eller andra spår ni tittar på?

– Jag kan bara säga att vi jobbar fortfarande med bredd, och med den styrka som resursläget medger, säger Mikael Nyqvist.
Citera
2018-06-30, 09:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mirdidjul66
Min reflektion: Man har haft älskarinna i 6-7 år som man träffar regelbundet så bygger man upp känslor till varandra oavsett om man är gift eller inte , LW har givetvis jättemycket känslor för SD , samtidigt så här hon under dom här åren andra män som hon försöker date, men hela tiden så finns SD i bakgrunden som hon hela tiden träffar oavsett att hon "träffar" andra män , Vad står det för? Relationsmissbrukare? Spänning för gifta o upptagna män? Känner utanförskap? Tror det ligger mycket i det !!
Min reflektion då? HD och SD skiljer sig och SD är nu vilken som helst , inget spännande länge för LW - SD är nu skild och älskarinnan vill gå vidare - Han har ingenting länge, förlorat allt...Där slår det slint och tar livet av LW...
Vad som framkommit i tråden (sant eller ej) är att SD och HD skulle resa bort för att ev lappa ihop sitt äktenskap (dom är fortfarande inte skilda). Jag tror att LW och SD har svårt att hålla sig ifrån varandra men att SD kanske försöker... och ev berättar det för LW på kvällen i bilen och det blir inte som någon av dom vill... detta förskäckliga!

Detta är ev förlopp... inget jag önskar eftersom jag fortfarande vill tro att något annat skett... pga barnen och deras framtid... enklare om det vore någon annan GM
Citera
2018-06-30, 09:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mirdidjul66
Dom tankegångarna har jag oxå, att LW under årens gång haft svårt att släppa SD. Och sedan när han väl skilt sig, var det inte längre intressant. Hon dejtade väl en del senaste tiden, vad som framgått? Vilket talar emot att hon fortfarande skulle haft starka känslor för SD...

Jag tror mer på det scenariot än tvärtom. Att LW var "besatt" av SD.
Citera
2018-06-30, 10:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av izzisbell

Jag tror mer på det scenariot än tvärtom. Att LW var "besatt" av SD.

Nej, LW var nog inte besatt av SD men hon klarade inte av ett nej. Detta visar sig ju i utredningen gällande misshandelsanmälan och samma mönster bekräftas av personer i hennes omgivning. LW tycks ha saknat strategier för att klara av "misslyckanden" i sitt liv. Detta gäller främst relationer. När barnen sa ifrån kunde hon bli vansinnig, när vänner sa emot bröt hon kontakten, när församlingar hade en annan åsikt bytte hon kyrka och när män sa nej kunde hon bli lätt manisk. När hon vill fika med SD (trots tidigare anmälan om ofredande) så säger han nej. Detta vill LW prata om trots att natten är sen, hon accepterar inte ett nej. Mina källor säger att det var liknande med UW, hon ville att han skulle ställa upp på henne som om dom var gifta även efter skilsmässan. När han inte gjorde så kunde LW ringa, smsa eller maila tills hon fick som hon ville.
Citera
2018-06-30, 10:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ModestyBlaiser
Håller med! Tror fascinationen bottnar i att detta är helt vanliga, trevliga människor, som liknar oss. Vilket gör att vi inte förstår hur det kunde hända och börjar söka efter någonting avvikande som kan ge en förklaring. Någonting som kan skilja oss från dem.
Men här finns inte ens ett godartat missbruk att ta till, och i jakten på ett begripligt motiv rycker man mer eller mindre desperat efter halmstrån; misstänker tomatlånande grannar, ifrågasätter offret och ger gm en komplex diagnos eller två. I grunden bara mänskligt, även om det lätt spårar ur - men utan svar känns ibland allt möjligt. Vilket i sin tur givetvis inte hjälps av total informationsbrist och utrednings-intriger.
Något avvikande som kan ge en förklaring behöver iof inte finnas så långt bort (som sagt önskar jag att SD inte är GM), LW:s jobb, ev annan granne... ingen annan än GM (ev medhjälpare/skyddande av GM) vet, hoppas vi får vetskap!
Citera
2018-06-30, 10:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Schazz
Nej, LW var nog inte besatt av SD men hon klarade inte av ett nej. Detta visar sig ju i utredningen gällande misshandelsanmälan och samma mönster bekräftas av personer i hennes omgivning. LW tycks ha saknat strategier för att klara av "misslyckanden" i sitt liv. Detta gäller främst relationer. När barnen sa ifrån kunde hon bli vansinnig, när vänner sa emot bröt hon kontakten, när församlingar hade en annan åsikt bytte hon kyrka och när män sa nej kunde hon bli lätt manisk. När hon vill fika med SD (trots tidigare anmälan om ofredande) så säger han nej. Detta vill LW prata om trots att natten är sen, hon accepterar inte ett nej. Mina källor säger att det var liknande med UW, hon ville att han skulle ställa upp på henne som om dom var gifta även efter skilsmässan. När han inte gjorde så kunde LW ringa, smsa eller maila tills hon fick som hon ville.
Fattar inte riktigt dina 2 sista meningar... ringde LW ang UW tills hon fick som hon ville...?
Citera
2018-06-30, 10:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tufsankatt
Fattar inte riktigt dina 2 sista meningar... ringde LW ang UW tills hon fick som hon ville...?

Jag tar det igen. LW hade inte förmågan att hantera ett nej. Det handlade inte om sex eller kärlek. Mina källor menar att det var just nej:et som kunde trigga henne. Gällande UW så kunde det handla om att hon med kort varsel ville att han skulle ha barnen fast det var hennes veckor. Att han var uppbokad med annat spelade ingen roll, hon ringde/smsade/mailade tills hon fick som hon ville eller att hon fick sista ordet. Vänner till LW har berättat (före den tragiska handlingen) att man försökt prata med henne om vissa saker och att deras upplevelse var att hon alltid ville ha sista ordet, även i skitsaker.
Men det jag egentligen besvarade var frågan om huruvida LW var besatt av SD. Det tror jag inte att hon var. Hon var besatt av att hon fick ett nej.
Citera
2018-06-30, 10:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Schazz
Jag tar det igen. LW hade inte förmågan att hantera ett nej. Det handlade inte om sex eller kärlek. Mina källor menar att det var just nej:et som kunde trigga henne. Gällande UW så kunde det handla om att hon med kort varsel ville att han skulle ha barnen fast det var hennes veckor. Att han var uppbokad med annat spelade ingen roll, hon ringde/smsade/mailade tills hon fick som hon ville eller att hon fick sista ordet. Vänner till LW har berättat (före den tragiska handlingen) att man försökt prata med henne om vissa saker och att deras upplevelse var att hon alltid ville ha sista ordet, även i skitsaker.
Men det jag egentligen besvarade var frågan om huruvida LW var besatt av SD. Det tror jag inte att hon var. Hon var besatt av att hon fick ett nej.
Tack för svaret... SD måste haft det jobbigt med två kvinnor som ville ha rätt/sitt! Kanske fick han en knäpp i huvudet pga alla krav från olika håll... men från det till mord verkar långt och verkar stämma dåligt med att han ev ville få ihop sitt äktenskap (om det nu var så).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in