Citat:
Ursprungligen postat av
Wilzenius
Riktigt roligt med dessa siffror. Ser fram emot kommande mätningar.
Röstat på SD sen 2010 då jag fick rösta för första gången, detta blir alltså 3:e gången för mig. En tanke som slår mig är hur många här som engagerar sig och hoppas på högt resultat.
En del av er måste ha röstat på andra partier i tidigare val. Ni har med andra ord röstat fram det skitsamhälle vi idag har. Tycker personligen det är hyckleri av er att sitta här i efterhand skylla på Reinfeldt och Löfven som NI själva röstat på. Hur går era tankar? Skäms ni? Har ni ångest över hur naiva ni varit?
Mitt personliga svar är att blockpolitiken ledde till att man röstat i regeringsfrågan, inte främst efter parti. Var man emot Mona Sahlin i valet 2010 röstade man inte på SD för då riskerade man att Mona fått bilda regering. Men när det visade sig att Alliansen helt tappade det i sin andra mandatperiod och Mona avgick öppnade det för att lägga rösten på SD då båda blocken var lika dåliga.
Valet 2014 var för många fortfarande ett val om regeringsfrågan. Men tillräckligt många tyckte blocken var lika dåliga att man valde ett tredje alternativ. Det visade sig vara många fler än vad alla inklusive väljarna trodde.
Detta val handlar återigen om regeringsfrågan men nu om tre kandidater. Och det vinner SD otroligt mycket på i detta val till skillnad från tidigare val.
De två andra blocken har gjort bort sig totalt och får nu betala ett stort politiskt pris.
Folk vill prova något nytt, inte få tillbaka något som uppenbart inte fungerat.
Börjar OU ställa frågan om regeringsfrågan nu när SD är största parti kommer det i sig påskynda SDs framgångar.
Valet handlar om rikets styrelse och regering, inte om partitaktik. Och det vet väljarna.
De vill inte ha fyra år till med Löfven eller en allians som är helt oberäknelig.
De vill ha trygghet och handlingskraft och idag är det SD som erbjuder det.