2018-06-29, 07:18
Medlem
SD andra största parti i Novus mätning, siffror kommer..
2018-06-29, 07:42
Medlem
FruLibertass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wilzenius
Riktigt roligt med dessa siffror. Ser fram emot kommande mätningar.

Röstat på SD sen 2010 då jag fick rösta för första gången, detta blir alltså 3:e gången för mig. En tanke som slår mig är hur många här som engagerar sig och hoppas på högt resultat.
En del av er måste ha röstat på andra partier i tidigare val. Ni har med andra ord röstat fram det skitsamhälle vi idag har. Tycker personligen det är hyckleri av er att sitta här i efterhand skylla på Reinfeldt och Löfven som NI själva röstat på. Hur går era tankar? Skäms ni? Har ni ångest över hur naiva ni varit?

Jag tycker att vi skall vara glada att allt fler röstar på SD och välkomna dem. Att börja med att fråga om dom skäms är ju inte direkt konstruktivt. Alla röstar som dom vill baserat på sin situation, sin kända information och sin historik.

De som skall skämmas är dom som inte respekterar demokrati och folkets vilja.
2018-06-29, 08:14
Medlem
longbow4ys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wilzenius
Riktigt roligt med dessa siffror. Ser fram emot kommande mätningar.

Röstat på SD sen 2010 då jag fick rösta för första gången, detta blir alltså 3:e gången för mig. En tanke som slår mig är hur många här som engagerar sig och hoppas på högt resultat.
En del av er måste ha röstat på andra partier i tidigare val. Ni har med andra ord röstat fram det skitsamhälle vi idag har. Tycker personligen det är hyckleri av er att sitta här i efterhand skylla på Reinfeldt och Löfven som NI själva röstat på. Hur går era tankar? Skäms ni? Har ni ångest över hur naiva ni varit?

Mitt personliga svar är att blockpolitiken ledde till att man röstat i regeringsfrågan, inte främst efter parti. Var man emot Mona Sahlin i valet 2010 röstade man inte på SD för då riskerade man att Mona fått bilda regering. Men när det visade sig att Alliansen helt tappade det i sin andra mandatperiod och Mona avgick öppnade det för att lägga rösten på SD då båda blocken var lika dåliga.
Valet 2014 var för många fortfarande ett val om regeringsfrågan. Men tillräckligt många tyckte blocken var lika dåliga att man valde ett tredje alternativ. Det visade sig vara många fler än vad alla inklusive väljarna trodde.

Detta val handlar återigen om regeringsfrågan men nu om tre kandidater. Och det vinner SD otroligt mycket på i detta val till skillnad från tidigare val.
De två andra blocken har gjort bort sig totalt och får nu betala ett stort politiskt pris.
Folk vill prova något nytt, inte få tillbaka något som uppenbart inte fungerat.

Börjar OU ställa frågan om regeringsfrågan nu när SD är största parti kommer det i sig påskynda SDs framgångar.

Valet handlar om rikets styrelse och regering, inte om partitaktik. Och det vet väljarna.

De vill inte ha fyra år till med Löfven eller en allians som är helt oberäknelig.
De vill ha trygghet och handlingskraft och idag är det SD som erbjuder det.
2018-06-29, 08:33
Medlem
Russinkungens avatar
22.4 för SD i Novus.

S 24.5
M 19.8
2018-06-29, 08:37
Medlem
Russinkungens avatar
Hela mätningen:

Moderaterna 19,8
Liberalerna 4,8
Centerpartiet 8,9
Kristdemokraterna 3,4

Socialdemokraterna 24,5
Vänsterpartiet 9,0
Miljöpartiet 4,7

Sverigedemokraterna 22,4
Annat 2,5
2018-06-29, 08:41
Medlem
KokaGrodas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Russinkungen
22.4 för SD i Novus.

S 24.5
M 19.8
22,4 är rekord för SD hos Novus
2018-06-29, 08:42
Medlem
Russinkungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KokaGroda

Är 24.5 rekord fast tvärtom för S?
2018-06-29, 09:02
Medlem
Studsbolls avatar
Citat:
Hela mätningen:

Moderaterna 19,8
Liberalerna 4,8
Centerpartiet 8,9
Kristdemokraterna 3,4

Socialdemokraterna 24,5
Vänsterpartiet 9,0
Miljöpartiet 4,7

Sverigedemokraterna 22,4
Annat 2,5

SD fortsätter marschen uppåt, precis som väntat. Med risk för att låta som vissa envisa foliehattar i tråden; jag tror att SD ligger betydligt högre än mätningen visar. Rent allmänt set det bra ut, bortsett från att det vore bättre om miljömupparma fått lägre siffror så de får svettas lite extra; ut åker de garanterat ändå.
2018-06-29, 09:06
Medlem
KokaGrodas avatar
Citat:
Är 24.5 rekord fast tvärtom för S?
Nej https://novus.se/valjaropinionen/svtnovus-valjarbarometer/2018-2/

Vad händer på Inizio? De skickade ut en undersökning runt den 20 juni (runt den 20:de, det har de gjort de senaste månaderna då jag fått äran att delta), men ännu redovisas den inte.....
Har Anders Lindberg lagt in sitt veto?
Är Stefan Löven missnöjd med Inizio's sifferbingo?
Eller planerar AB att presentera undersökningen samtidigt som manifestationen för Durmaz, för att visa på fotbollens negativa inverkan på det manliga psyket?
Frågorna hopar sig.....
2018-06-29, 09:09
Medlem
Mac-Arthurs avatar
[quote=2big4you|64482291]

Citat:
Ursprungligen postat av KokaGroda

22,4% för SD bör i verkligheten motvara ungefär 28-30%!

Bra siffra redan nu före valet...
2018-06-29, 09:12
Medlem
Xeliouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av S.Kandal
K-G Bergström börjar faktiskt resoner som en insatt journalist...

...han har dock fortsatt svårt att förstå att Sd kan bli största parti. Men sista meningen är fanimig en revolution, äntligen lite logik i kvällspressen.

https://www.expressen.se/kronikorer/k-g-bergstrom/det-verkar-markligt-men-det-ar-uppenbart/
Du visar att du inte hängt med. KG har sagt liknande många ggr. Du har varit upptagen med att skrika om hur mobbad du känner dig av MSM? Om du läser lite mindre fulmedia och satsar på kvalité ska du se det blir bättre.

SD bör inte vara större än M. Tror många smarta personer helt enkelt vägrar svara när opinionsundersökningsinstituten ringer. De mindre intelligenta svarar. S och SD.
2018-06-29, 09:14
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xelious
Du visar att du inte hängt med. KG har sagt liknande många ggr. Du har varit upptagen med att skrika om hur mobbad du känner dig av MSM? Om du läser lite mindre fulmedia och satsar på kvalité ska du se det blir bättre.

SD bör inte vara större än M. Tror många smarta personer helt enkelt vägrar svara när opinionsundersökningsinstituten ringer. De mindre intelligenta svarar. S och SD.
Du är alltså övertygad om att M är större än SD i opinionen just nu? Har du några exempel på när M visat sig undervärderade & SD varit övervärderade i OU?

Har du något namn på denna nya, unika & av dig upptäcka effekt?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in