2018-06-28, 23:52
Medlem
LimeTimes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnGodTanke
Angående Geocaching:
Man registrerar ett nick på nätet och får då tillgång till en karta med cacher (med premium för SEK 150/år så ser man alla Cacher).
Man laddar sedan ned en app i telefon (finns dom som laddar bara ned till en ren GPS från nätet).
Då ser man alla cacher i närheten och man navigerar med GPS:en mot vald.

Gömman kan vara en filmburk eller låda där det finns en loggremsa. Gömman kan vara specialgjord, ibland riktiga konstverk (fejkad mutter bland 100 andra på en bro, fejk ventilationsgallet, konstgjord sten o.d.)

Alla som registrerat sig för lägga ut egna cacher och få dom publicerade.
Cacherns bedöms av utläggaren själv i två egenskaper, svårighet och terräng, i en 5gradig skala med halvseg. Exempelvis 1.5/3.5 är lätt att hitta (1,5 i svårighet) med 3,5 i terräng tyder på att den är ansträngande att ta sig till. En 1/1:a är typiskt under en parkbänk. Högviltet 5/5 ska/bör ta flera dagar att lösa/hitta (se nedan) och man måste ha specialutrustning att ta sig till cachen (klättring med rep i tallar, gruvar o.d är vanligt)

Det finns flers typer av cacher, vanligast är ”traditionell”, som ligger på angiven korrdinat. ”Multi” är i flera steg, men startat där korrdinaten. ”Myst” är ett problem som måste lösas för att få korrdinaterna till gömman.
Det finns även typen event, där man träffas. Finns även andra specialtyper.

När man hittar cachen fyller man i datum och nick på loggremsan. Sen skriver man en logg på nätet (eller direkt i appen), oftast men en liten berättelse om upplevelse, resan o.d.

Dom mer hardcore jagar statistik, som finns mängder av. Antal, antal av en typ, antal loggade under ett dygn, antal kommuner/län/länder o.s.v.
Andra jagar bara upplevelserna, ofta far man ett gäng till ett område eller ett par speciella cacher.
Detta är ingen sport (ingen vinnare) eller skattjakt (i min mening), det är en hobby.
Man tar sig till platser man annars aldrig skulle uppleva.
Relationer har uppstått (bevisligen) men är nog lika vanligt som andra hobbies eller intressen.

Tack för informativt inlägg om geocaching!
Citera
2018-06-29, 00:17
Medlem
Vill bara berätta att jag för några år sedan bodde på rättarevägen. Lite längre bort där fanns iallafall enligt lexxbase en dömd våldtäksman. Vet dock ej om han bor kvar. En tänkte bara. Stigen där lw hittades går utanför hans iallafall dåvarande hus
Citera
2018-06-29, 00:21
Medlem
LimeTimes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nutella123
Vill bara berätta att jag för några år sedan bodde på rättarevägen. Lite längre bort där fanns iallafall enligt lexxbase en dömd våldtäksman. Vet dock ej om han bor kvar. En tänkte bara. Stigen där lw hittades går utanför hans iallafall dåvarande hus

Hade denna person någon koppling till LW?

(Eftersom du vet vad han heter så kanske det går att få fram hans nuvarande adress?)
Citera
2018-06-29, 00:28
Medlem
Cloudedcrystalbeams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LimeTime
Kunskapen om trädens kommunikation är en fantastisk värld att ta del av!
Tyvärr misstänker jag att den är utom våra mänskliga metoder att mäta ”hårda fakta”. Kan man exempelvis utvinna DNA ur rötter? Det behöver ju även kunna gå att tidsbestämma det som eventuellt kan utläsas av rotanalysen.

Tanken på att få svar av naturen är fin men tyvärr tror jag att de svar som behövs är mer kliniska än kronans bladverk och trädens underjordiska signaler.

Tack för din feedback! Ibland tänker jag...annorlunda, milt sagt. Jag skulle dock önska att fler personer ur andra yrkeskategorier fick chansen att bistå polis och rättsväsende vid brottsutredningar, i balanserad omfattning då förstås. Hoppas att NFC lyckas hitta tydliga kliniska svar snart. Ovissheten skriker efter det, tycker jag.
Citera
2018-06-29, 00:28
Medlem
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av Ohprost
Jag nämnde ganska tidigt i tråden och undrade om paret som bor på 3:an de förekommer på lexbase och har en inneboende N*s*ou*ti = a. Paret som som bor i huset De*ibes är ca 55 och har en inneboende som är 63år hmm

De bor inte långt ifrån planket. Kan det ha hänt något där? Gick LW över för att låna något? Kanske missförstod mannen något och det urartade? Behöll liket några dagar och drog sedan ut det bakom planket ca 15-30 meter...

Jag skrev om detta tidigt då jag tyckte det var konstigt att ha en inneboende i typ nästan samma ålder.. lite avvikande för mig men kanske helt normalt. LW beskriver att hon fått nya vänner som hon lånar tomater av och som är av utländsk bakgrund så fan vet om min magkänsla hade nån substans eller inte?

Är det månne samma hus ni menar?
Citera
2018-06-29, 00:29
Medlem
Citat:
Hade denna person någon koppling till LW?

(Eftersom du vet vad han heter så kanske det går att få fram hans nuvarande adress?)

Inte vad jag vet. Bara att de bor i samma område. Hon i byalaget. Han bodde i en villa där rättarevägen fortsätter.
Var ju några år sedan nu och kommer ej ihåg namnet på rak arm men kan forska lite i det.
Citera
2018-06-29, 00:38
Medlem
LimeTimes avatar
Citat:
Inte vad jag vet. Bara att de bor i samma område. Hon i byalaget. Han bodde i en villa där rättarevägen fortsätter.
Var ju några år sedan nu och kommer ej ihåg namnet på rak arm men kan forska lite i det.

Skulle uppskattas 👍
Citera
2018-06-29, 00:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SonyaStolt
Är det månne samma hus ni menar?

Nej detta är nr 5.
Finns till och med en tidigare tråd på Flashback om detta

Den kåte polismannen har nu åtalats för sexuellt ofredande och för att i hennes bostad ha smekt Berit Vegraeus lår och fattat tag i hennes axlar och försökt kyssa henne.
Hon uppskattade inte det utan föredrog att hålla sig till sin man Jörgen...
Uppenbarligen får den gifte Johan inte till det med sin hustru Maria...
GM:
K*rned*l JOH*n H*rry
Rättarevägen 5
Örebro
Citera
2018-06-29, 00:45
Medlem
LimeTimes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cloudedcrystalbeam
Tack för din feedback! Ibland tänker jag...annorlunda, milt sagt. Jag skulle dock önska att fler personer ur andra yrkeskategorier fick chansen att bistå polis och rättsväsende vid brottsutredningar, i balanserad omfattning då förstås. Hoppas att NFC lyckas hitta tydliga kliniska svar snart. Ovissheten skriker efter det, tycker jag.

Att tänka annorlunda är bra tycker jag 😊. Jag tänker istället alldeles för mycket. Det saknas en pausknapp i min hjärna.

Jag delar ditt hopp om tydliga svar från NFC. Lena och hennes familj förtjänar att få den som är skyldig dömd för mord.
Citera
2018-06-29, 00:51
Medlem
Cloudedcrystalbeams avatar
Citat:
Kunskapen om trädens kommunikation är en fantastisk värld att ta del av!
Tyvärr misstänker jag att den är utom våra mänskliga metoder att mäta ”hårda fakta”. Kan man exempelvis utvinna DNA ur rötter? Det behöver ju även kunna gå att tidsbestämma det som eventuellt kan utläsas av rotanalysen.

Tanken på att få svar av naturen är fin men tyvärr tror jag att de svar som behövs är mer kliniska än kronans bladverk och trädens underjordiska signaler.

(Ber om ursäkt för min hårda och fantasilösa vinkling mot din vackra beskrivning 😞.)

Inte behöver du be om ursäkt, upp med hakan Fortsätt snälla att tänka, tycka, ifrågasätta och spekulera? Alla i tråden har hoppat i samma bassäng. Vi har bara lite skiftande simsätt. Nu plaskar vi vidare, tycker jag!
Citera
2018-06-29, 00:55
Medlem
LimeTimes avatar
Citat:
Nej detta är nr 5.

Den kåte polismannen har nu åtalats för sexuellt ofredande och för att i hennes bostad ha smekt Berit Vegraeus lår och fattat tag i hennes axlar och försökt kyssa henne.
GM:
K*rned*l JOH*n H*rry
Rättarevägen 5
Örebro

Inte för att förringa brottet sexuellt ofredande men det är inte samma sak som våldtäkt.
Du skrev i ditt första inlägg att han var en dömd våldtäktsman. Finns det flera åtal mot honom? Dömdes han för ofredandet?
Citera
2018-06-29, 00:56
Medlem
Citat:
Nej detta är nr 5.

GM:
K*rned*l JOH*n H*rry
Rättarevägen 5
Örebro

Tillägg hans fru heter m*ri* lind*
L.w är kompis på Facebook med en lind* m*ri* misstänkt på de bilder som finns lik samma fru till honom.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in