2018-06-28, 20:24
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnGodTanke
Detta var väl ändå dagens groda?! Hur vet du att dom inte har flera misstänkta (individer som samverkat i gärningen)? Detta är ju inte ens spekulation, det är ren lögn att säga så.

Officiellt utåt i detta fall finns det och kan bara finnas en gärningsman (eller samverkande) som är skäligen/sannolik misstänkt.

OM det det finns en/flera andra konkreta misstänkta så TROR jag polisen känner det ganska bekvämt att jobba på dessa i lugn och ro. Men om detta ens är lagligt vet jag inte, men jag vet att det förekommit, i längre tidsperiod än vad SD är uppe i nu.

Jag talar såklart juridiskt. Det finns bara en misstänkt i detta fallet.
Citera
2018-06-28, 20:44
Medlem
Angående Geocaching:
Man registrerar ett nick på nätet och får då tillgång till en karta med cacher (med premium för SEK 150/år så ser man alla Cacher).
Man laddar sedan ned en app i telefon (finns dom som laddar bara ned till en ren GPS från nätet).
Då ser man alla cacher i närheten och man navigerar med GPS:en mot vald.

Gömman kan vara en filmburk eller låda där det finns en loggremsa. Gömman kan vara specialgjord, ibland riktiga konstverk (fejkad mutter bland 100 andra på en bro, fejk ventilationsgallet, konstgjord sten o.d.)

Alla som registrerat sig för lägga ut egna cacher och få dom publicerade.
Cacherns bedöms av utläggaren själv i två egenskaper, svårighet och terräng, i en 5gradig skala med halvseg. Exempelvis 1.5/3.5 är lätt att hitta (1,5 i svårighet) med 3,5 i terräng tyder på att den är ansträngande att ta sig till. En 1/1:a är typiskt under en parkbänk. Högviltet 5/5 ska/bör ta flera dagar att lösa/hitta (se nedan) och man måste ha specialutrustning att ta sig till cachen (klättring med rep i tallar, gruvar o.d är vanligt)

Det finns flers typer av cacher, vanligast är ”traditionell”, som ligger på angiven korrdinat. ”Multi” är i flera steg, men startat där korrdinaten. ”Myst” är ett problem som måste lösas för att få korrdinaterna till gömman.
Det finns även typen event, där man träffas. Finns även andra specialtyper.

När man hittar cachen fyller man i datum och nick på loggremsan. Sen skriver man en logg på nätet (eller direkt i appen), oftast men en liten berättelse om upplevelse, resan o.d.

Dom mer hardcore jagar statistik, som finns mängder av. Antal, antal av en typ, antal loggade under ett dygn, antal kommuner/län/länder o.s.v.
Andra jagar bara upplevelserna, ofta far man ett gäng till ett område eller ett par speciella cacher.
Detta är ingen sport (ingen vinnare) eller skattjakt (i min mening), det är en hobby.
Man tar sig till platser man annars aldrig skulle uppleva.
Relationer har uppstått (bevisligen) men är nog lika vanligt som andra hobbies eller intressen.
Citera
2018-06-28, 20:47
Medlem
Linxieloos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Netherworld
Jag talar såklart juridiskt. Det finns bara en misstänkt i detta fallet.
Det kan iofs finnas andra som bedöms gå under den lägsta misstankegraden "kan misstänkas".
Citera
2018-06-28, 20:54
Medlem
Linxieloos avatar
Citat:
Detta var väl ändå dagens groda?! Hur vet du att dom inte har flera misstänkta (individer som samverkat i gärningen)? Detta är ju inte ens spekulation, det är ren lögn att säga så.

Officiellt utåt i detta fall finns det och kan bara finnas en gärningsman (eller samverkande) som är skäligen/sannolik misstänkt.

OM det det finns en/flera andra konkreta misstänkta så TROR jag polisen känner det ganska bekvämt att jobba på dessa i lugn och ro. Men om detta ens är lagligt vet jag inte, men jag vet att det förekommit, i längre tidsperiod än vad SD är uppe i nu.
Det är tillåtet med flera misstänkta. Sannolikheten att någon annan än den som är skäligen misstänkt har begått brottet får dock inte bedömas vara större om misstankegraden ska kvarstå.
Citera
2018-06-28, 20:56
Medlem
flixa81s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sh.Holmes
Jo de misstänkta måste vara förutom SD följande:
Exman UW
SD´s bedragna fru HD
Flykting från BO´s arbete
Samt de manliga geocachare hon träffade ofta

Det är ju bara att topsa dessa och kolla alibin, borde inte vara så svårt.

UW kan du nog ta bort från listan över misstänkta
Citera
2018-06-28, 21:06
Medlem
Linxieloos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flixa81
UW kan du nog ta bort från listan över misstänkta
Med vilken motivering?
Citera
2018-06-28, 21:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Linxieloo
Det är tillåtet med flera misstänkta. Sannolikheten att någon annan än den som är skäligen misstänkt har begått brottet får dock inte bedömas vara större om misstankegraden ska kvarstå.
Det är ju det jag säger?! Åklagaren kan bara föra upp en skäligen/sannolikt misstänkt till TR. TR gör sedan bedömningen mot just den misstänkta, inte andra som finns inuttedningen.
Åklagarens uppgift är ju att ta en samlad bild och gå fram en övervikt åt ena hållet.
Citera
2018-06-28, 22:28
Medlem
Citat:
Angående Geocaching:
Man registrerar ett nick på nätet och får då tillgång till en karta med cacher (med premium för SEK 150/år så ser man alla Cacher).
Man laddar sedan ned en app i telefon (finns dom som laddar bara ned till en ren GPS från nätet).

Gömman kan vara en filmburk eller låda där det finns en loggremsa. Gömman kan vara specialgjord, ibland riktiga konstverk (fejkad mutter bland 100 andra på en bro, fejk ventilationsgallet, konstgjord sten o.d.)

Cacherns bedöms av utläggaren själv i två egenskaper, svårighet och terräng, i en 5gradig skala med halvseg. Exempelvis 1.5/3.5 är lätt att hitta (1,5 i svårighet) med 3,5 i terräng tyder på att den är ansträngande att ta sig till. En 1/1:a är typiskt under en parkbänk. Högviltet 5/5 ska/bör ta flera dagar att lösa/hitta (se nedan) och man måste ha specialutrustning att ta sig till cachen (klättring med rep i tallar, gruvar o.d är vanligt)

Det finns flers typer av cacher, vanligast är ”traditionell”, som ligger på angiven korrdinat. ”Multi” är i flera steg, men startat där korrdinaten. ”Myst” är ett problem som måste lösas för att få korrdinaterna till gömman.

När man hittar cachen fyller man i datum och nick på loggremsan. Sen skriver man en logg på nätet (eller direkt i appen), oftast men en liten berättelse om upplevelse, resan o.d.

Dom mer hardcore jagar statistik, som finns mängder av. Antal, antal av en typ, antal loggade under ett dygn, antal kommuner/län/länder o.s.v.
Andra jagar bara upplevelserna, ofta far man ett gäng till ett område eller ett par speciella cacher.
Detta är ingen sport (ingen vinnare) eller skattjakt (i min mening), det är en hobby.
Relationer har uppstått (bevisligen) men är nog lika vanligt som andra hobbies eller intressen.

Hm ja det är väl inte konstigare att folk träffas genom detta eller blir maniska som i någon annan hobby.
Citera
2018-06-28, 23:37
Medlem
ModestyBlaisers avatar
Citat:
Angående Geocaching:

Oh, tack för pedagogisk och bra förklaring! Tycker personligen det verkar hur kul som helst. Hajar inte varför just detta skulle likna en sekt. Tror risken isf är lika stor i alla sammanhang som har inslag av gruppdynamik.
Citera
2018-06-28, 23:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cocinella
Tror bloggen kommer från någon annan från början. Bloggnamnet känns kvinnligt.

Då vet vi ju med säkerhet att inläggen från 2013 är skrivna efteråt.

Edit:
Har precis läst blogginläggen igen, jag tror inte det är en man som skrivit. Det känns mer som en kvinnas sätt att uttrycka sig.

Näää, fake om du frågar mig.

Och då kommer så klart den stora frågan, varför skapa en fakeblogg och se till att den hittas av Flashback?

Den är UWs blogg. Känner MH rätt väl.
Citera
2018-06-28, 23:49
Medlem
LimeTimes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vildvittra

MH är den före detta frun va?
Kan du förklara varför UW startat bloggen 2015 för att sedan skriva ett inlägg daterat till 2013?
Citera
2018-06-28, 23:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vildvittra

Kan du berätta mer?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto