Citat:
Ursprungligen postat av
Kumabjorn
Skall du satsa på en annorlunda Toyota så försök leta rätt på en Toyota Century. Finns en andrahandsmarknad för dem och de faller rejält i pris. Eftersom de flesta ägarna vill uppgradera inom fem år är det inte helt omöjligt att få tag i dem.
Kei-cars exporteras inte till Sverige då de helt bygger på ett antal premisser som saknas i Sverige. Skatte- och försäkringssystemet gynnar dem i Japan, så icke i Sverige. I vissa prefekturer behöver du inte bevisa att du har parkeringsplats till en kei-car, däremot för vanliga bilar. Den premissen finns inte alls i Sverige.
Det roliga med kei cars är att de är unika just för att de inte exporteras. Jag skulle nog kunna köra omkring i en sån oregistrerad i min by i Sverige, för där finns ändå ingen lag. Men de stora Toyotorna vill man ta på långresor. Toyota Century var snygg och kanske kejsaren går med på att sälja sin, men jag tror inte jag skulle klara underhållet på en lyxlimousine.
Hade jag bott i Japan permanent hade jag istället velat importera hit min gamla XC70, så hade jag varit kungast när jag klämmer mig fram på smågatorna i en bil som är större och äldre än alla andras. Hittills har jag bara sett två Volvo, jag tror det var S60.
Citat:
Ursprungligen postat av
75190255508
Själv kör jag en Toyota Gaia, jädrar vad utrymme man har. Såldes också tydligen bara i Japan.
https://en.wikipedia.org/wiki/Toyota_Gaia
Du kör en riktig veteranare med japanska mått mätt. Jag tror inte jag sett några personbilar äldre än 15 år här bortsett från en och annan entusiastbil som tittar fram under en presenning. I Sverige är trafiken blandad, men inte här. Inte en enda pundarbil bland tusentals bilar, och jag har letat.