2018-06-28, 03:14
Medlem
blodigdiarres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ordmojlig
Jag har haft extrema sömnproblem sedan lågstadiet. Vi pratar verkligen extremt nu. Benzo funkar dessutom inte heller det minsta eftersom jag istället blir vaken på dem, så har han på riktigt ovanligt kraftiga problem så lär inte Benzo hjälpa. Jag vaknar eller somnar inte på de flesta mediciner heller.

Han behöver prova annat, melatonin, mirtazepin och inte klassiska sömnpreparat.

Tre timmar per natt låter dessutom som en biologisk störning. Inget nikotin eller koffein och försiktig iakttagelser kring exempelvis mirtazepin (så att han inte har bipolär eller schizofreni etc som börjar göra sig gällande). Skärmar ska undvikas på kvällarna helt.

Många blir hjälpta av bensopreparat. Man kan inte utesluta innan man provat. Självklart efter en grundlig neurologisk utredning.
Citera
2018-06-28, 03:27
Medlem
Tonåringar och sömn är speciellt. Min uppfattning är att tonåringar sällan vill jobba på sina sömnproblem. Med jobba menar jag gå och lägga sig samma tid varje dag och gå upp samma tid varje dag, rör på kroppen 5-6 timmar om dagen, stäng av datorn/mobilen osv 2 timmar före läggdags, ät bra mat under dagen och sluta ät 3 timmar före läggdags, undvik energidrycker, alkohol och droger helt.
De flesta tonåringar gör precis tvärtom och vill sedan ha tabletter mot sömnproblem.
Citera
2018-06-28, 04:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blodigdiarre
Många blir hjälpta av bensopreparat. Man kan inte utesluta innan man provat. Självklart efter en grundlig neurologisk utredning.
Kan man absolut inte sova, är inte Benzo något mirakulöst medel. Melatonin i höga doser kan däremot fungera även och bör prövas först. Finns orsaker till att folk knarkar på Benzo och inte för att det är underverk för sömnproblem.
Citera
2018-06-28, 07:18
Medlem
Citat:
Men om man inte kan sova och man provat allt annat då, hur gör man då?

Hittar grundproblemet och jobbar med det.

Bensodiazepiner kan hjälpa om ångest och spänning orsakar problemet. Men de ger ingen lösning på problemet utan döljer det endast så länge man tar preparatet. Samtidigt ställer de på kort tid till stor skada vilket kan förvärra problemet, och är extremt beroendeframkallande.
Citera
2018-06-28, 12:24
Medlem
blodigdiarres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av herrekorre
Hittar grundproblemet och jobbar med det.

Bensodiazepiner kan hjälpa om ångest och spänning orsakar problemet. Men de ger ingen lösning på problemet utan döljer det endast så länge man tar preparatet. Samtidigt ställer de på kort tid till stor skada vilket kan förvärra problemet, och är extremt beroendeframkallande.
Grundproblemet kan ju ta ett år eller tre att hitta. Tre timmars sömn per natt under så lång tid vid den åldern ser åtminstone inte jag något bra i. Du kanske gör det? Jag ser det som katastrof. Skola plus allt annat vid den åldern gör att man behöver bra sömn. Bensodiazepiner är beroendeframkallande för personer med fallenhet för att försätta sig i de tillstånd preparaten ger. Många tar en mogadon till natten och blir hjälpta av det och de gör det varje natt och det fortsätter att fungera i åratal. Toleransökning i det sammanhanget är trams. Bensopreparat är sömngivande oavsett om man har ångest eller inte. Hur menar du att de ställer till stor skada på kort tid?
Citera
2018-06-28, 13:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Speedyoo
Se till att ungen inte har tillgång till dator, tv eller mobiltelefon/ipad åtminstone 1 timme innan det är dags att lägga sig.
Inget sådant ska finnas i rummet om man inte klarar att hantera det. Bort med alla störelsemoment. I sängen sover man, inget annat.
han har inte tillgång t det på kvällen, han läser böcker på kvällen!
Citera
2018-06-28, 13:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av melk0r
Det här.

Insomningsmediciner för en 16åring är inte något som bådar för en ljus framtid. Hur länge har han i fråga haft sömnproblem?
Sen han var liten o de har blivit värre me åren :/
Citera
2018-06-28, 13:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Noccofocus
Låt han sova 3 timmar per natt, så småningom kommer han vara så trött så han sover 24h..
I den åldern låter det som andra problem som är grunden till det... Antagligen för mycket dator/telefon i blandning med för lite kroppsaktiviteter.. Eller cancer. Tror på det första dock.
han har haft de nästan hela livet de är det som är problemet!
Citera
2018-06-28, 13:38
Medlem
Speedyoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smokkkizz
han har inte tillgång t det på kvällen, han läser böcker på kvällen!

Jag anser även böcker som störelsemoment. Kan läsa hela natten om jag har en bok. Ligger man helt tyst i sängen utan någonting alls så somnar man tillslut. Även om det inte går bra första natten så kommer det gå bättre och bättre.

Både jag och brorsorna har haft ”sömnproblem” och tagit tabletter och skit men i vårat fall är huvudproblemet garanterat dator, mobil, bok osv i sängen samt dålig dygnsrytm.
Tror det är betydligt vanligare än många förstår. Man känner ingen trötthet när man gör något man har ett ”beroende” av.

Nu kanske denna killen har värre problem men kommer knappast bli bättre av att han fortsätter göra andra saker än att sova i sängen. Ligger fortfarande uppe till 04 rätt ofta om jag fastnar med serier, chatt eller bok vid läggdags.

Edit: Pro tip
Förstår att detta kanske inte är en optimal lösning i nuläget men värt en tanke.
Killen behöver en flickvän eller dylikt att sova med.
Menar inte nödvändigtvis att de måste ha sex, enbart sova.
Det är ärligt talat enda sättet jag kan somna innan tidiga morgontimmarna.
Då är det kul att gå och lägga sig så man gör det tidigt, och när tjejen vill sova ligger man tyst för att inte störa och somnar snabbt själv också, även fast klockan bara är 22.

Tror inte många vuxna tänker på det, men vuxna går ofta till sängs tillsammans.
Att som ung kille gå och lägga sig ensam när man kan göra så mycket annat är inte kul. Det känns som man missat något, dagen är bortkastad osv. Omöjligt att somna då.
Senast redigerad av Speedyoo 2018-06-28 kl. 13:46.
Citera
2018-06-28, 13:43
Medlem
Hamsterbolls avatar
Fast vem sov gott i tonåren? Hjärnan och kroppen går på högvarv.

Testa mycket motion utomhus under dagtid. Funkar ju bra nu när det är sommarlov. Gå ut i skogen en heldag, vandra längs någon vandringsväg, simma i en sjö, spela brännboll.

Ät bra mat och lägg undan mobilen och datorn. Låna och läs böcker istället.

Det kommer bli bättre.
Citera
2018-06-28, 19:39
Medlem
Denoms avatar
Citat:
"Lite sömnsvårigheter"? Sömnsvårigheter är ingen liten sak. Om man sover tre timmar per natt så är det ett rent jävla helvete och inte alls samma sak som att inte kunna sova en eller annan natt som drabbar alla.
Jag har haft sömnsvårigheter sedan jag var liten och benso var och är definitivt inte någon hållbar lösning på sådana problem.
Citera
2018-06-28, 19:41
Medlem
blodigdiarres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Denom
Jag har haft sömnsvårigheter sedan jag var liten och benso var och är definitivt inte någon hållbar lösning på sådana problem.
Nej, okej. Alla är olika och en del blir hjälpta av det, andra inte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in