2018-06-28, 10:02
Medlem
Alikabadidis avatar
Hej,
Min arbetsgivare betalade ut för lite i lön och nu gör de en extra utbetalning för glappet mellan det jag fick och det jag skulle ha.
Nu har de lagt en "vanlig" skatt på denna utbetalning PLUS ett engångsbelopp (skatt) vilket gör att jag förlorar en större del av lönen. Är detta korrekt då det gäller en felaktigt utbetald lön och inte en provision som går utöver min vanliga inkomst?

Hoppas detta är rätt tråd för detta.
Mvh
Citera
2018-06-28, 10:09
Medlem
De följer säkert skatteverkets regler.

Det är ju lite lurigt om man går på skattetabellerna.

Säg att man ska ha 45.000 kr i lön och de råkar betala ut 30.000 kr och drar skatten (automatiskt via lönesystemet) som att du tjänar 30.000 kr. Sen betalar de ut resterande 15.000 kr - men då kan de inte dra "vanlig" skatt för att skatten på dessa 15.000 kr kommer vara mycket högre än för de där 30.000 kr.

Kanske ska tillägga att du inte kommer förlora några pengar hur eller hur. Betalas det in för mycket skatt så får du tillbaka pengarna nästa år med skatteåterbäringen.
Citera
2018-06-28, 10:39
Moderator
Gordon Blixts avatar
https://www.skatteverket.se/privat/skatter/arbeteochinkomst/skattetabeller/engangsbelopp.4.70ac421612e2a997f85800014872.html
Citera
2018-06-28, 11:29
Medlem
Alikabadidis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
De följer säkert skatteverkets regler.

Det är ju lite lurigt om man går på skattetabellerna.

Säg att man ska ha 45.000 kr i lön och de råkar betala ut 30.000 kr och drar skatten (automatiskt via lönesystemet) som att du tjänar 30.000 kr. Sen betalar de ut resterande 15.000 kr - men då kan de inte dra "vanlig" skatt för att skatten på dessa 15.000 kr kommer vara mycket högre än för de där 30.000 kr.

Kanske ska tillägga att du inte kommer förlora några pengar hur eller hur. Betalas det in för mycket skatt så får du tillbaka pengarna nästa år med skatteåterbäringen.

Så är det - men jag vill inte drabbas när de har gjort fel från första början.

[Edit] Blir det inte märkligt att det både dras ett engångsbelopp och "vanlig" skatt vilket gör att jag förlorar nästan 1/2 av extrautbetalningen?

Citat:
Ursprungligen postat av Gordon Blixt
https://www.skatteverket.se/privat/skatter/arbeteochinkomst/skattetabeller/engangsbelopp.4.70ac421612e2a997f85800014872.html

Jag hade inte vänt mig till flashback om jag inte hade kontrollerat där först. Ingenstans står det hur reglerna fungerar vid en korrigering av lön/felaktig utbetalning.
Citera
2018-06-28, 13:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alikabadidi
Så är det - men jag vill inte drabbas när de har gjort fel från första början.

[Edit] Blir det inte märkligt att det både dras ett engångsbelopp och "vanlig" skatt vilket gör att jag förlorar nästan 1/2 av extrautbetalningen?

Jag hade inte vänt mig till flashback om jag inte hade kontrollerat där först. Ingenstans står det hur reglerna fungerar vid en korrigering av lön/felaktig utbetalning.

Företaget kan reglera detta själva. Dom kan lägga vanlig skattesats på det om dom vill. Skulle dom göra fel får du betala in extra skatt. Jag jobbade extra på ett annat företag under en semester. Sa till dom att dra 50% skatt på min lön. Det var inga som helst problem. Det gjorde jag för att jag visste om att jag inte betalat tillräckligt skatt på löneutbetalningar till mig själv från egen firma.
Citera
2018-06-28, 13:25
Moderator
Gordon Blixts avatar
Citat:
Antingen kontrollerade du slarvigt eller så behöver du få förklarat för dig vad "retroaktiv lön" betyder.
Citera
2018-06-28, 15:05
Medlem
Det är ju bara preliminär skatt. Vid beräkning av slutlig skatt räknas ju hela inkomsten i en klump och har du betalt för mycket får du tillbaka.
Citera
2018-06-28, 15:14
Medlem
Citat:

Nu vet jag inte vad din vanliga lön var på och hur mycket extrautbetalningen var på men 50% marginalskatt låter inte omöjligt.

Det enklaste är väl om du tar och plussar ihop utbetalningarna (före skatt) och sedan plussar ihop skatten som betalats in - då kan man se ungefär om det stämmer med skatteinbetalning enligt a-skattetabell.
Citera
2018-06-28, 15:19
Medlem
Citat:
Hej,
Min arbetsgivare betalade ut för lite i lön och nu gör de en extra utbetalning för glappet mellan det jag fick och det jag skulle ha.
Nu har de lagt en "vanlig" skatt på denna utbetalning PLUS ett engångsbelopp (skatt) vilket gör att jag förlorar en större del av lönen. Är detta korrekt då det gäller en felaktigt utbetald lön och inte en provision som går utöver min vanliga inkomst?

Hoppas detta är rätt tråd för detta.
Mvh

vilken typ av lön som utbetalas spelar ingen roll, den skatt som slutgiltigt skall betalas baseras städse på din årsinkomst, om det är mer eller mindre när källskatten dras är egalt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in