Citat:
Ursprungligen postat av
Kumabjorn
Du blandar ihop länder med systemkritik. Kims är en feodal autokrati vars existensberättigande för länge sedan upphört i en modernistisk värld. Det enda som skulle berättiga deras existens är ifall det nordkoreanska folket i öppna fria och internationellt övervakade val beslutar att det är så de vill bli styrda. De enda som stödjer den här formen av regimer är reaktionära diktaturkramare. De som misstror sin egen förmåga att fatta rationella beslut baserade på komplett information föredrar högre makter, var sig det är kyrka, Hitler, al-Saudi eller Kim, att fatta besluten åt dem. De är medvetna om sin egen intellektuella svaghet och skräms därför av ansvaret att själv komma fram till en rimlig slutsats. Det är därför enklare att intellektuellt kapitulera för att slippa axla det ansvaret och det förklarar den blinda lojalitet dessa människor framvisar. I det ögonblick deras lojalitet börjar svikta hotar det skrämmande egenansvaret runt hörnet.
Efter detta eminenta inlägg, vilket per automatik, borde få varje Kim anhängare och de som försvarar det system som idag är rådande i Nordkorea, att resignera och revidera sin uppfattning.
I annat fall, ser jag endast en möjlighet, att öppet erkänna, att man, år 2018, de facto stödjer totalitära diktaturer.
OT:
Jag har tidigare, i denna tråd, nämnt min idé, att i Internationell regi, starta och inrätta ett "Dictators Hall of Shame", ett minnesmuseum - permanent utställning, över världens värsta diktaturer och deras ledare.
Jag har faktiskt rest frågan, och via kontakter hos flera organisationer,
(bland andra Amnesty och FN) bett om att undersöka idén och möjligheten att kunna bereda frågan i samfälld organisation.
Den första reaktionen jag fått är, i vilket land och stad skulle en sådan anläggning etableras.
Det tål att tänka på......... (Geneve?)
Texten i Ditt inlägg, var så väl formulerad och beskrivande, att den platsar som "Inskriptionstext" eller inledande text i en deklaration av ett sådant "Hall of Shame".