Citat:
Ursprungligen postat av
Osynlige.Mannen
Det är lite svårt för mig att bevisa det. Men 1986 kostade en Mac ca 50k. Studenter inskrivna vid Lunds Universitet erbjöds att köpa för endast 25k. Det är inget jag hittar på, både jag och min fru var studenter på den tiden. Men ingen av oss tyckte att det var en god idé att betala 1,25 års studielån på en Mac. Några år senare köpte vi dock en begagnad "bärbar" Mac för 5k. Den var blytung och hade kostat närmare 50k som ny, vi betalade ca 5k begagnat. Då var den väl 5 eller 6 år gammal. Vi var väldigt nöjda med den. Stor skärm för sin tid, och framförallt stor trackball. Men tro vad du vill, på den tiden erbjöd Apple studenter sina produkter med 50% rabatt. Din misstro leder mig att anta att dagens studenter inte erbjuds fullt lika förmånliga rabatter. Men det var så det såg ut på den tiden. (Du kanske inte var född då?)
Citat:
Macintosh Plus är en dator från Apple Inc. (tidigare Apple Computer). Datorn lanserades januari 1986 till ett pris av 2600 amerikanska dollar. Det var den tredje Macintosh-datorn i serien, och den lanserades två år efter originalet Macintosh.
1986 stor dollarn i strax under 7 spänn... Inte ens om man lägger på 25% moms på priset kommer man i ens hälften av vad du påstår.
Föregångaren Macintosh 128K kom 1984, och kostade då 2.500 dollar - motsvarande 22.000 kr (ink moms).