2018-06-27, 15:20
Medlem
allegragellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnGodTanke
Ganska enkelt:
Vid ett försvinnande kan man råkat ut för en olycka i närområdet. (Kanske hängande i ett träd bakom ett bullerplank)
Ett människorov återfinns kroppen sällan i närområdet.
Så var ska dom sätta in sina knappa resurser?
Mm, de borde således ha letat i närområdet, om man hade rubricerat det som ett försvinnande (vilket hade varit det mest logiska att göra initialt).
Citera
2018-06-27, 16:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av allegrageller
Mm, de borde således ha letat i närområdet, om man hade rubricerat det som ett försvinnande (vilket hade varit det mest logiska att göra initialt).

Initialt blev det rubricerat som ett försvinnande och de påbörjade sök i närområdet. Närområdet är ganska stort och allt kan inte sökas av samtidigt.
Ingen vet väl heller inte vilken dörr som var öppen på L:s hus? (Har iaf inte framkommit i media)
Kan likväl ha varit altandörren som inte var stängd och då kanske det var mer logiskt att påbörja söket i skogen i den riktningen. (Den skogen där de på lördag fm fann ett föremål som de trodde kunde ha med L att göra.)

Att brottsrubriceringen ändrades så snabbt kan ingen ha förutsett.
Citera
2018-06-27, 16:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Honan6
Jag hoppas ingen mörkar, men det kan vara ett problem om en krimtekniker är vän med den misstänkte, eller hur?
Jo. Man kan ju tro och hoppas att de har koll på ev jäv ynder utredningen. Vore ju galet om det ska falla på det vid en ev rättegång.
Citera
2018-06-27, 16:09
Medlem
Tänk om SD ser det som den ultimata "cachen" som ingen kan ta. Han framstår ju onekligen som en adrenalinjunkie.
Undrar om utredarna har tänkt på att kolla film från arlanda vid tidpunkten för SD & HD's USA-resa. Kanske långsökt.
Citera
2018-06-27, 16:29
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SonyaStolt
Initialt blev det rubricerat som ett försvinnande och de påbörjade sök i närområdet. Närområdet är ganska stort och allt kan inte sökas av samtidigt.
Ingen vet väl heller inte vilken dörr som var öppen på L:s hus? (Har iaf inte framkommit i media)
Kan likväl ha varit altandörren som inte var stängd och då kanske det var mer logiskt att påbörja söket i skogen i den riktningen. (Den skogen där de på lördag fm fann ett föremål som de trodde kunde ha med L att göra.)

Att brottsrubriceringen ändrades så snabbt kan ingen ha förutsett.

Enligt uppgifter i tråden, från bla MoralensVäktare, så pejlades LW:s mobil nordväst vid Vivallaskogen. Det ska vara anledningen till att LW:s kropp inte hittades av polisens hundförare.
Citera
2018-06-27, 16:43
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Säkert inte, men tror du inte att SD:s fick det....?

Men hag tänker att det är ju mot honom man testar i första hand?
Eller missförstår jag dig?
Alltså man kan ju inte begära förtur på hundratals prover även om det är mot SD som det testas.

Sen analyseras ju en mängd olika prover, men också göra ju andra analyser. Jag tog ju tidigare upp Mantorpfallet.

Där hittades slutligen GM DNA på offrets byxben.
För det krävs ju att man noga väljer ställe att utföra topsningen på. Man kör ju inte hela byxan.
Även skoavtryck, fingeravtryck, kemiska analyser och kommunikationer analyserades. Alla förhör jämfördes sedan med det som kommit fram.

Det finns ju en uppsjö av analyser som ska göras.
Citera
2018-06-27, 16:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sh.Holmes
Jepp han har självklart mer information än vad vi har, sen talar ju statistiken för att det är MGM eller SD i detta fallet.
Om BO blev strypt vilket är troligt, blir det svår för SD att förklara hans DNA på halsen...
Det bästa om han nu är skyldig är att tala om sanningen, då kanske han kommer undan med dråp. Som han håller på nu med att snyfta och ta på sig offerkoftan hur jobbigt det är att vara misstänkt, äter mediciner osv gör att det finns en möjlighet att han får livstid istället.

Sedan är jag rätt säker på att också HD vet mer än vad vi vet...

Jag tänker på de förbluffande nya uppgifter som SD tydligen spridit. Antagligen för att försöka minska misstankarna mot honom själv. Kan vara klokt att inte återge ev desinformation feån honom eller hans vänner. Jag gissar att han antingen har förstorat en ev konflikt med den stackars sonen eller hävdat att han fortfarande hade en relation med LW (för att bortförklara DNA-fynd).
Själv tror jag mer på uppgifterna om att hon inte velat ha något att göra med honom efter trakasserier och bilincidenten utan försökt att hitta en ny partner. Vilket han kanske inte tolererade. Gissar att hon inte visste att han skulle dyka upp på Geocach eventet (som tummetott).
Citera
2018-06-27, 16:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Det som låter absolut mest oroväckande är att GW säger att det kan vara svårt att fastställa dödsorsak.
Nu har jag inte lyssnat på inslaget själv utan läser bara ditt referat.

Utan säker dödsorsak är det svårt att fälla någon för mord.

GW har säkert ofta kontakter med personer som har insyn och kännedom om fallen. Men det är förstås utredningssekretess, så de mest känsliga delarna snackas det säkert inte om.

Så drar GW slutsatsen om att dödsorsaken är svår att ställa pga den förlängda obduktionstiden?
Eller bara av den anledning att hon legat ute så länge? För det är det han säger på inslaget?

Också funderar jag över ( och får en känsla av att GW kanske inte är så insatt i detta fallet) GWs spekulation över strypningen.

Varför i då fall har det i media skrivits om blodiga kläder? Är allt bara rykten sin spridit mellan olika medier och då helt felaktigt???

Hoppas att GW har fel i detta fall. Händer inte så ofta, men ibland.

Har för mig att han inte trodde bevisningen mot Peder Madsen skulle räcka heller. Och där hade han fel. Om nu inte domen ändras.
Citera
2018-06-27, 16:57
Medlem
Citat:
Säkert inte, men tror du inte att SD:s fick det....?

Risk att han förklarar bort DNA med att de visserligen träffats, men att han inte mördat henne. Tänker på alla möjliga olika lögner som Peder Madsen levererade för att förklara att en kvinna dött och styckats på hans ubåt.
Citera
2018-06-27, 17:14
Medlem
Citat:
Ganska enkelt:
Vid ett försvinnande kan man råkat ut för en olycka i närområdet. (Kanske hängande i ett träd bakom ett bullerplank)
Ett människorov återfinns kroppen sällan i närområdet.
Så var ska dom sätta in sina knappa resurser?

Men vid misstanke om ofrivilligt försvinnande/mord så borde man väl också leta i närheten. Skulle gärna skriva till LGWP och fråga om den här typen av avvägningar.
Citera
2018-06-27, 17:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Netherworld
Enligt uppgifter i tråden, från bla MoralensVäktare, så pejlades LW:s mobil nordväst vid Vivallaskogen. Det ska vara anledningen till att LW:s kropp inte hittades av polisens hundförare.

Tack! En logisk förklaring till att sökresurserna sattes in i det området.
Citera
2018-06-27, 18:39
Medlem
LimeTimes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SonyaStolt
Tack! En logisk förklaring till att sökresurserna sattes in i det området.

Det stämmer att det inte letades i närheten av där Lenas kropp hittades, tyvärr. Det är ju det här som bland annat chefen för hundverksamheten kritiserat, att söken inte skedde i närområdet kring LWs bostad.
Även om mobilen pingades från ett annat håll så borde det vara standardförfarande att söka med hund med utgångspunkt från den försvunnes bostad, i mitt tycke.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in