2018-06-26, 23:37
Medlem
Zitechos avatar
Hej!

Nu är det så att jag haft en Saab 9-3 Aero (210hk) -98 i min ägo en längre tid. Bilen är fräsch i inredningen och motorn går fint, precis som lådan. Karossen och lacken lämnar däremot mycket att önska. Trots att jag ligger på rosten hårt så dyker det upp mer på andra ställen, suck! Diverse repor och spruckna lister är där också.

Av en slump fick jag en 9-3 SE (185hk) -02 för en struntsumma och denna bil är en fröjd för ögat med fantastisk lack och nästintill rostfri. Motorn är dock en annan femma, kamkedjan rasslar rejält och den förra ägaren vågar inte längre köra den pga detta.

Min plan är alltså att ta motorn i Aeron och flytta över till SE:n. Detta utan att byta växellådorna, om det är möjligt?

Mina frågor är nu:

- Är allt kompatibelt med vartannat? Tänker att båda bilarna är turbomodeller av samma version (Ver1)

- Vad ska jag tänka på vid motorbytet? Har aldrig lyft ut en motor förr men har alla verktyg och lyft.

Tacksam för hjälp!
Citera
2018-06-27, 00:01
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zitecho
- Vad ska jag tänka på vid motorbytet? Har aldrig lyft ut en motor förr men har alla verktyg och lyft.
Du ska inte stå på enparkeringsplats när det snöar kolla av youtube, även om du inte hittar filmklipp för din specifika bil så kan klipp om liknande bilar ge en fingervisning om vilka problem du kan tänkas stöta på.

https://www.youtube.com/watch?v=vIHhI7aROL4
Citera
2018-06-27, 07:52
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Varför krångla till det och sära motor och låda?
Ta ner hela paketet istället.

Det är olika styrsystem i bilarna, T5 resp. T7, och det ställer till det.

Det är nog mindre jobb att byta kedjor med tillbehör i befintlig motor.
Citera
2018-06-27, 08:32
Medlem
Zitechos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ulrik.Agren
Varför krångla till det och sära motor och låda?
Ta ner hela paketet istället.

Det är olika styrsystem i bilarna, T5 resp. T7, och det ställer till det.

Det är nog mindre jobb att byta kedjor med tillbehör i befintlig motor.

Ja det var lite det som slog mig, att det kanske var enklare att ta hela paketet.
Men om låda, motor och ECU från T7 åker in i T5 borde det var lugnt ju?
Citera
2018-06-27, 09:01
Medlem
orvarens avatar
Hmm,hur mycket gillar bilprovningen bytet?
Bara funderar på om du får göra det?
Hur kommer resten av datorerna i bilen reagera?
Själv skulle jag nog sälja den "fula" och fixa den fina..
Citera
2018-06-27, 09:05
Medlem
Zitechos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av orvaren
Hmm,hur mycket gillar bilprovningen bytet?
Bara funderar på om du får göra det?
Hur kommer resten av datorerna i bilen reagera?
Själv skulle jag nog sälja den "fula" och fixa den fina..

Hmm ja du har en poäng med besiktningen, tänker att det bara vara lugnt så länge avgasvärden och dB-nivåer stämmer.
Var faktiskt inte medveten om att det fanns fler datorer än styrboxen som kan balla ur av en annan motor.

Ja du har en poäng faktiskt.
Citera
2018-06-27, 13:50
Medlem
IMBILDENs avatar
Varför krångla till det?

Det är olika styrsystem i bilarna. Den äldre motorn jobbar med T5, den nyare med T7.

Varför inte bara byta kamkedja på T7-motorn om bara det är felet? Garanterat både enklare, billigare och bättre.

Annars kan du förstås behålla bottendelen T5-delen och plocka topp, insug, spjällhus m.m, turbo m.m. från T7-motorn, men det lär vara en del pill med det, men fungerar gör det.

Behåller du T5-setup rakt av kommer du få problem. Du måste byta mängder av kablage, styrdon m.m. Vet inte ens om det i praktiken är möjligt. Du har stöldskydd och all möjlig elektronik som måste giftas in med Tech2. jag hade inte ens tänkt tanken.
Citera
2018-06-27, 14:17
Medlem
Zitechos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Varför krångla till det?

Det är olika styrsystem i bilarna. Den äldre motorn jobbar med T5, den nyare med T7.

Varför inte bara byta kamkedja på T7-motorn om bara det är felet? Garanterat både enklare, billigare och bättre.

Annars kan du förstås behålla bottendelen T5-delen och plocka topp, insug, spjällhus m.m, turbo m.m. från T7-motorn, men det lär vara en del pill med det, men fungerar gör det.

Behåller du T5-setup rakt av kommer du få problem. Du måste byta mängder av kablage, styrdon m.m. Vet inte ens om det i praktiken är möjligt. Du har stöldskydd och all möjlig elektronik som måste giftas in med Tech2. jag hade inte ens tänkt tanken.

Bra input, största anledningen till att jag vill "krångla till det" med flit är för att jag har möjligheten att nyttja ett fullutrustat garage nu under sommaren och gärna spenderar mycket tid där. I nuläget lutar det åt att lyfta ur T5:an med kass kamkedja och sedan byta packningar och kedja på den och endast plocka turbon från min nuvarande T7:a.
Citera
2018-06-27, 15:11
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Bra input, största anledningen till att jag vill "krångla till det" med flit är för att jag har möjligheten att nyttja ett fullutrustat garage nu under sommaren och gärna spenderar mycket tid där. I nuläget lutar det åt att lyfta ur T5:an med kass kamkedja och sedan byta packningar och kedja på den och endast plocka turbon från min nuvarande T7:a.

Nu hänger jag inte med. Var det inte tvärtom? :-)
Byter du turbo, men behåller gamla motorstyrningen behöver du mappa den, annars kommer den gå som skit.

Tycker det finns två vägar att gå

Antingen byter du bara kamkedja på nya bilen och nöjer dig med det.
Vill du bygga en bättre motor behåller du bottendelen från din gamla T5. Den är starkare i grunden och pallar trimning bättre. Du flyttar över topp, spjällhus, motorstyrning m.m. från den nya motorn. Då kommer motorstyrningen att stämma. Du kan sedan montera kraftigare koppling och sedan köpa lämpligt chiptrim och plocka ut 230-250 hästar.
Citera
2018-06-27, 17:11
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Citat:
Men om låda, motor och ECU från T7 åker in i T5 borde det var lugnt ju?
Tvärtom, -98 är T5 och -02 är T7. Men så enkelt är det inte.

Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Vill du bygga en bättre motor behåller du bottendelen från din gamla T5. Den är starkare i grunden och pallar trimning bättre. Du flyttar över topp, spjällhus, motorstyrning m.m. från den nya motorn. Då kommer motorstyrningen att stämma. Du kan sedan montera kraftigare koppling och sedan köpa lämpligt chiptrim och plocka ut 230-250 hästar.
+ Svarva kolvar 1,1 mm för att kunna köra med T7 toppackning.
Citera
2018-06-27, 19:11
Medlem
PlutoJs avatar
Hur är det ens möjligt att ha en 9-3 Aero -98 med 210 Hk?
9-3 Aero kom 2000, med 205 Hk. Föregångaren var 9-3 Sport med 200 Hk 1999.
Citera
2018-06-27, 21:35
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PlutoJ
Hur är det ens möjligt att ha en 9-3 Aero -98 med 210 Hk?
9-3 Aero kom 2000, med 205 Hk. Föregångaren var 9-3 Sport med 200 Hk 1999.
Jaja, med lite trim och dekaler kan vad som helst bli en Aero numera...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in