2018-06-26, 21:31
Medlem
riskybizzys avatar
Vad menar du förövrigt med att om Vixen är hög så ökar rörligheten och om den är låg så minskar den. Gäller detta både upp och nedgång. Innan förstod jag det som att om vixen är hög så är det lika med nedgång...
Citera
2018-06-26, 21:33
Medlem
riskybizzys avatar
Tack för övrigt! Om jag lär mig detta kanske jag kan gå i pension om några år
Citera
2018-06-26, 21:35
Medlem
QxZtVyPrQ9981AZXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av riskybizzy
Tack för övrigt! Om jag lär mig detta kanske jag kan gå i pension om några år

Volatilitet är magnituden av hur mycket det rör sig upp och ner varje år.

5% upp och ner på en dag är extremt volatilt och syns vid finansiella paniker. ViXN står oftast över 30 då.
0.5% upp och ner, mellan 12-15.

Det är graden av hur snabbt det rör sig upp och ner.
Citera
2018-06-26, 21:40
Medlem
riskybizzys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av QxZtVyPrQ9981AZX

5% upp och ner på en dag är extremt volatilt och syns vid finansiella paniker. ViXN står oftast över 30 då.

Ok. Nu står ViXN ex på 15.76 och det står -1.57 (9.06 procent) antar att det är i relation till föregående dag? Hur tolkar du den informationen gällande hur omx kommer att gå imorgon?
Citera
2018-06-26, 21:41
Medlem
QxZtVyPrQ9981AZXs avatar
Citat:
Ok. Nu står ViXN ex på 15.76 och det står -1.57 (9.06 procent) antar att det är i relation till föregående dag? Hur tolkar du den informationen gällande hur omx kommer att gå imorgon?

Gör så här.

Kolla på VIXN.
Sen har du en graf där du plottar OMX/SP500.

Titta på dagarna då börsen går ner mycket så kolla vad som händer med VIXN, kolla dagarna efter när börsen börjar gå uppåt igen efter att VIXN börjat gå ner.

Bara så kan du lära dig att se sambanden.
Citera
2018-06-26, 21:42
Medlem
riskybizzys avatar
Citat:
Gör så här.

Kolla på VIXN.
Sen har du en graf där du plottar OMX/SP500.

Titta på dagarna då börsen går ner mycket så kolla vad som händer med VIXN, kolla dagarna efter när börsen börjar gå uppåt igen efter att VIXN börjat gå ner.

Bara så kan du lära dig att se sambanden.

Bra tips!
Citera
2018-06-26, 22:37
Medlem
riskybizzys avatar
Citat:

Tror du certifikat eller s.k. mini-futures lämpar sig bäst för denna typ av investering?
Citera
2018-06-26, 22:39
Medlem
QxZtVyPrQ9981AZXs avatar
Citat:
Tror du certifikat eller s.k. mini-futures lämpar sig bäst för denna typ av investering?

Jag tycker du borde prova båda först för att utröna.
Handlar inte med certifikat eller mini-futures utan optioner/CFDs.
Citera
2018-06-26, 22:41
Medlem
riskybizzys avatar
Citat:
Jag tycker du borde prova båda först för att utröna.
Handlar inte med certifikat eller mini-futures utan optioner/CFDs.

ok
Citera
2018-06-26, 23:55
Medlem
TheRiddle-s avatar
Handlar själv med certifikat. Minifutures/turbos kan jag med ganska stor säkerhet säga att dom är skräp jämförelsevis. Du får större förluster och mindre vinster, då dom går ner mer i värde när dom går ner, och går upp mindre i värde när dom går upp. Lurendrejeri, enligt min mening. Du kan visserligen ha större hävstångar, men du måste ha rätt i stort sett alltid för att gå plus. Vilket är omöjligt om du inte är otroligt skicklig. En-på-miljonen-skicklig. Har du 100k så har du mer än tillräckligt med 10 ggr hävstång, om du tänkte tjäna säg 1-2k om dagen. Som sagt innan dock, träna lääänge innan du går all-in.
Se till att certifikaten du handlar i har låg spread, och gärna också låg administrativ avgift om du hade tänkt ha dom längre tider än nån timma (dvs över dagen/dagar).
Citera
2018-06-27, 00:20
Medlem
riskybizzys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheRiddle-
Handlar själv med certifikat. Minifutures/turbos kan jag med ganska stor säkerhet säga att dom är skräp jämförelsevis. Du får större förluster och mindre vinster, då dom går ner mer i värde när dom går ner, och går upp mindre i värde när dom går upp. Lurendrejeri, enligt min mening. Du kan visserligen ha större hävstångar, men du måste ha rätt i stort sett alltid för att gå plus. Vilket är omöjligt om du inte är otroligt skicklig. En-på-miljonen-skicklig. Har du 100k så har du mer än tillräckligt med 10 ggr hävstång, om du tänkte tjäna säg 1-2k om dagen. Som sagt innan dock, träna lääänge innan du går all-in.
Se till att certifikaten du handlar i har låg spread, och gärna också låg administrativ avgift om du hade tänkt ha dom längre tider än nån timma (dvs över dagen/dagar).

Ok, kan man lägga in säljkurs på förhand för att minimera förluster, stop-loss så att säga eller måste man bevaka manuellt hela tiden?
Citera
2018-06-27, 00:29
Medlem
TheRiddle-s avatar
Citat:
Ok, kan man lägga in säljkurs på förhand för att minimera förluster, stop-loss så att säga eller måste man bevaka manuellt hela tiden?
Vet att du kan lägga stop-loss på certifikat på t.ex. Avanza. Har aldrig använt dom själv, sitter alltid och håller koll, så vet inte om dom funkar optimalt dock. Vet att på vissa sidor triggas stoplossar bara när en affär avslutas under stoplossen, och handeln kan ibland ha stora tidsgap. Hör med Avanza eller vilka du nu hade tänkt handla hos. Eller bara testa med en mindre summa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in