2018-06-25, 22:51
Medlem
sommarljums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sommarljum
Kaninburar och leksaker till kaninerna, b la någon form av "tunnel" som legat i en av burarna. Ev också någon filt/tyg. Vet att i alla fall ett av barnen håller på med kaninhoppning. Burarna står placerade annorlunda nu än tidigare.

Gräsmattan såg också relativt nyklippt ut.

LWs radhus är avspärrat med blå/vita "polisplastband", uteplats och cyklar osv inkluderat. Samt en skylt på dörren med "avspärrat".

SDs villa har endast avspärrat-skylten på dörren, inga plastband (på den sida som vätter mot gatan i alla fall).
Det är inte direkt så att jag traskat runt hans hus och tittat närmare.. 😬
Senast redigerad av sommarljum 2018-06-25 kl. 22:57. Anledning: Felstavning
Citera
2018-06-25, 22:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av izzisbell
Hur närainpå mordet bör dom ha träffats för att DNA från GM skall kunna påvisas på BO? Om dom exempelvis slagit fast att dom träffades mordkvällen och DNA då kan bortförklaras av "naturliga skäl", då kommer dom ju aldrig kunna binda honom till mordet?

Det där är ju såklart lurigt och innebär större svårigheter än om personerna överhuvudtaget inte känner varandra.

Nerijus Bilevicius (ursäkta stavning) påstod sig ju aldrig ha träffat Lisa Holm överhuvudtaget. Ändå fanns mängder med DNA på hennes kläder.
Då är det ju en straffspark.

Det blir ju större problem om GM och BO haft en naturlig kontakt genom samma bekantskapskrets och kanske t om en kärleksrelation.

Här spelar ju vittnesuppgifter, SMS-trafik och all annan data-trafik en stor roll. Vilken relation har de egentligen haft den senaste tiden. Har de träffats i närtid? Hur ofta? Var? osv osv.

Och sedan jämföra med den tekniska bevis man har och sedan lägga pusslet.
Stämmer det? Eller stämmer det inte? Och i så fall varför?

Här tror jag man absolut redan idag har viss teknisk bevisning (och haft ett tag) men där det inte går att utesluta att de uppkommit genom "normal" kontakt tidigare.

Spekulation naturligtvis men en ganska trolig sådan med tanke på vad vi vet och hur fallet har utvecklat sig.

Jo då. Du kan binda GM vid mord utan teknisk bevisning. Det har gjorts förr och kommer göras i framtiden. Mordet på Tova är väl det senaste kända exemplet på ett sådant spaningsmord.
Senast redigerad av Ulf-Utredaren 2018-06-25 kl. 23:00.
Citera
2018-06-25, 23:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Nä, det är inte anledning att döda någon men oavsett om SD är mer moraliskt förkastlig, att det finns mer belägg på att han uppfört sig illa etc så är ju fortfarande så att det är LW som mördats. Om det är en random GM som dödat henne till följd av misslyckat rån- eller våldtäktsförsök eller gjort det i någon psykos där hen trott sig attackerad av LW eller liknande så har hennes görande och väl ingen betydelse, om hon är främmande för GM. Men är det en GM som är bekant med LW så kan det finnas i GMs motiv. Även om det självfallet inte är godtagbart, precis som det inte är ok att döda någon hyfsat förmögen för att ärva eller liknande.
Att man har olika förväntningar på människor något beroende av deras yrke är väl heller inte konstigt. En jurist har betydligt svårare att att kunna hävda god tro i diverse situationer, en sjuksköterska som ofta matar en diabetessjuk närstående med princesstårta blir nog också sedd lite snett på.

Visst, men för mig känns det långsökt särskilt med en person redan skäligen misstänkt. Jag förhåller mig till det och avvaktar dels polisens vidare undersökningar och analyser från NFC.
Citera
2018-06-25, 23:02
Medlem
ModestyBlaisers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sommarljum
LWs radhus är avspärrat med blå/vita "polisplastband", uteplats och cyklar osv inkluderat. Samt en skylt på dörren med "avspärrat".

SDs villa har endast avspättat-skylten på dörren, inga plastband (på den sida som vätter mot gatan i alla fall).
Det är inte direkt så att jag traskat runt i hans hus och tittat närmare.. 😬

Förlåt för eventuellt dum fråga, men om SDs hus är avspärrat får väl familjen inte vara där? Isf är det väl en smygrökande kriminaltekniker.

Låter annars som dottern, men om hon får vara där är det väl troligast hon som fixar med kaninburar etc tänker jag. Det är inte sonens flickvän.
Citera
2018-06-25, 23:04
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ModestyBlaiser
Förlåt för eventuellt dum fråga, men om SDs hus är avspärrat får väl familjen inte vara där? Isf är det väl en smygrökande kriminaltekniker.

Låter annars som dottern, men om hon får vara där är det väl troligast hon som fixar med kaninburar etc tänker jag. Det är inte sonens flickvän.

UWs hus.
Citera
2018-06-25, 23:05
Medlem
Citat:

Tror att det var utanför UWs hus och inte SDs som tjejen var om jag inte missförstått
Citera
2018-06-25, 23:11
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Visst, men för mig känns det långsökt särskilt med en person redan skäligen misstänkt. Jag förhåller mig till det och avvaktar dels polisens vidare undersökningar och analyser från NFC.

Vad menar du känns långsökt? I inledningen av tråden, precis efter det blivit känt att hon hittats, så var det någon användare som refererade till någon granne som spontant hade sagt att det måste vara någon av hennes karlar. SD är kanske huvudsakligen misstänkt på grund av att det finns en känd historia mellan LW och honom, men kan ju finnas andra som måhända är mindre linslusiga kan väl också måhända blivit svartsjuka? Eller att någon övertolkat hennes utåtriktade vänlighet.
En annan postare som sade sig ha jobbat tillsammans med LW verkade tycka mindre bra om LW men inte på grund av någon direkt moralisk orsak rörande förhållanden utan för som postaren beskrev, att hon inte lyssnade på andra utan att hon var egoistisk om sig och sitt. Något av detta skymtar väl också i bakgrunden till händelsen som ledde till att hon gjorde anmälan om misshandeln. Om nu de inblandade var samstämmiga i den del av händelseförloppet att LW vägrat att gå ur bilen för att hon ville prata när SD avböjde kvällsfikat?
Senast redigerad av bradgardsindianen 2018-06-25 kl. 23:23.
Citera
2018-06-25, 23:13
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:

Är inte, nuförtiden, dottern för ung för att få röka och tjuvröka öppet på tomten hemmavid?
Citera
2018-06-25, 23:15
Medlem
sommarljums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MistressAdelharde
Tror att det var utanför UWs hus och inte SDs som tjejen var om jag inte missförstått

Stämmer alldeles utmärkt!

För förtydligandets skull:
Det rörde sig om olika frågor. Den ena gällde om någon synts till hemma hos UW. (Den rökande tjejen).

De andra frågorna gällde vilka hus som var avspärrade (UWs hus ej avspärrat) samt vilka saker som flyttats på i SDs trädgård.
Citera
2018-06-25, 23:18
Medlem
Cloudedcrystalbeams avatar
Det här blir långt. Om SD är skyldig och jag tänker mig att han har grava drag av de ”personlighetsstörningar” som dryftats tidigare så kommer han aldrig att anse sig skyldig. Om en sådan person blir skuldbelagd av rättsväsendet brukar drypande offerkoftor ofta tillhöra standardmunderingen, vad jag förstått. Dessa individer kan överväga psykologisk vägledning och intag av psykofarmaka under en tid men givetvis inte utan att berätta att de gör det. Vissa av dem sväljer aldrig ens pillren. Spel för gallerierna, skulle jag vilja kalla detta beteende, helt i linje med de ”fuktiga kläderna”= jag är så ledsen och nedbruten p.g.a de oskyldiga anklagelserna. Om SD är GM så är han långt mer fullslipad än jag någonsin kunde tro. Att yttra att han kan tänka sig att närvara på LW:s begravning är i så fall vidrigt smart, tänker jag. Han kan knappast framställa sig som mer oskyldig än via denna önskan, känner jag.

SD behöver inte vara GM. Om SD är oskyldig och vet att hans ”tatuering” skäligen misstänkt kommer att bli svår att radera, gissar jag att det är ett tungt ok att hasa sig fram med, oavsett personlighetstyp. LW och SD har ”värmt” varandra under flera år, vad jag förstått, men jag gissar att de kan ha delat privata hemligheter av olika slag också, under filten. Varför, om han är oskyldig, skriker inte SD ut sina teorier om vad som möjligen kan ha hänt LW? Är han rädd för att hans funderingar skulle stjälpa mer än att hjälpa på något sätt? Är SD rädd för ohyggliga repressalier om han berättar sin ”sanning” kanhända? Ser han sig som en martyr som tar på sig andras synder tro? Allt detta är enbart mina spekulationer och reaktioner, värt att nämnas. Tack för ordet.
Citera
2018-06-25, 23:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flixa81
Ja men det har inte kommit något nytt sedan den artikeln ang SD:s egen teori

Nej jag tror SD's advokat å det kraftigaste avrådde honom från att skylla på mållgan.
Eller komma med kineser och liknande. Men jag tycker också det är anmärkningsvärt att SD tror att mordet kommer förbli ouppklarat.
Han vet ju något som vi andra inte gör, alltså om han är skyldig eller inte
Citera
2018-06-25, 23:30
Medlem
Citat:

Denne sågs på UW s tomt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in