2018-06-25, 20:06
Medlem
Snor-Johans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ulf-Utredaren
MGM hade ju enligt advokat en ganska klar bild över vad som hänt BO. Detta framgick under häktningstiden.
Märkligt att då påstå att mordet aldrig kommer att bli uppklarat.
Uttalandet går väl i och för sig hand i hand med vad som tycks vara en ganska välkänd personlighet hos MGM.

Självklart tror de flesta att han är skyldig. Även polisen och den bevisning som faktiskt finns.

Han är skäligen misstänkt för att ha mördat den som ska begravas med allt vad det innebär. Det är alltså stor chans att detta är mördaren i fråga.
Ärligt talat, varför skulle han vara välkommen?

Japp, han har lämnat sin historia. Något som inte fört utredningen i någon annan riktning än mot honom själv med tanke på vad vi vet av det som hänt efteråt med fortsatta avspärrningar på samma platser och nya tekniska utredningar.

Det krävs konkreta bevis för skälig misstänke så du kan vara lugn.

Fel i sak. Behövs INGA BEVIS för skäligen misstänkt. Bara så att det inte upprepas igen, skillnaden är fundamental.

För att en person ska kunna anses vara skäligen misstänkt för ett brott måste det finnas konkreta OMSTÄNDIGHETER som med viss styrka talar för att den misstänkte personen har begått det aktuella brottet.
https://www.minilex.se/a/skäligen-misstänkt
Senast redigerad av Snor-Johan 2018-06-25 kl. 20:12.
Citera
2018-06-25, 20:08
Medlem
flixa81s avatar
Citat:
Jag kan förtydliga min sista punkt.
Jag kan sätta min högra hand på att vi har vittnesuppgifter som sett MGM i området under aktuell tidpunkt. Sen kväll/tidig natt mellan mån-tis.

Han själv hävdar en kvälls/natt-promenad i den varma sommarnatten (som det var vid tidpunkten).

Absolut en sådan sak som åklagare och tingsrätt kan bedöma olika vad gäller bevisvärde.
För åklagaren är det ytterligare en pusselbit i en rad indicier mot MGM som gör att det borde anses som "på sannolika skäl" medans tingsrätten anser att det "bara" är en kvällspromenad av en kille som faktiskt gillar att vara ute.

Att det finns mer än bara två gamla anmälningar är utom all rimlig tvivel.

Och dessutom ville åklagaren häkta honom på sannolika skäl så då finns det nog garanterat en hel del.
Och ja jag vet att TR bedömde det annorlunda men åklagaren gjorde en annan bedömning.
Tack för utförlig info!
Citera
2018-06-25, 20:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snor-Johan
Fel i sak. Behövs inga BEVIS för skäligen misstänkt. Bara så att det inte upprepas igen,

För att en person ska kunna anses vara skäligen misstänkt för ett brott måste det finnas konkreta OMSTÄNDIGHETER som med viss styrka talar för att den misstänkte personen har begått det aktuella brottet.
https://www.minilex.se/a/skäligen-misstänkt

Det beror på vad du lägger in i ordet "bevis". Det kan ju innefatta en mängd olika tolkningar. Det har vi lärt oss inte minst i den här tråden. Finns lika många tolkningar av ordet som det finns skribenter

Ett av kraven är följande:

Robusta bevis: Det ska finnas goda grunder för slutsatsen. Det är främst en fråga om hur noggrant situationen har utretts och om mängden bevis. Detta krav är initialt lågt och ökar sedan under förundersökningens gång.

Exempelvis: Det är ju ett bevis om personen bevisat befunnit sig på platsen för gärningen under aktuell tidpunkt.

Du behöver inte övertolka det jag säger.
Citera
2018-06-25, 20:14
Medlem
LimeTimes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flixa81
Och dessutom ville åklagaren häkta honom på sannolika skäl så då finns det nog garanterat en hel del.
Och ja jag vet att TR bedömde det annorlunda men åklagaren gjorde en annan bedömning.
Tack för utförlig info!

För att skälig misstanke ska anses vara uppnått krävs:

Sannolikhetsövervikt: Det är mer troligt att den misstänkte är skyldig än oskyldig. Gärningshypotesen är mer trolig än alla andra möjliga hypoteser tillsammans.

Individualiserade bevis: Enbart grupptillhörighet är inte tillräckligt.

Robusta bevis: Det ska finnas goda grunder för slutsatsen. Det är främst en fråga om hur noggrant situationen har utretts och om mängden bevis. Detta krav är initialt lågt och ökar sedan under förundersökningens gång.
Senast redigerad av LimeTime 2018-06-25 kl. 20:16.
Citera
2018-06-25, 20:17
Medlem
ModestyBlaisers avatar
Citat:
Så du menar att det finns mer bevis än LW:s anmälningar som gjorde att han är skäligen misstänkt?
Någon i tråden hävdade att det kan räcka för skälig misstanke
Vilka bevis tror du finns i så fall?

Tycker de juridiska beskrivningarna ofta är lite omständigt skrivna så försökte redogöra det i någorlunda begripliga termer här

(FB) Örebro: Lena Wesström försvunnen (hittad död) (2018-05-15)
Citera
2018-06-25, 20:19
Medlem
Snor-Johans avatar
Citat:
Det beror på vad du lägger in i ordet "bevis". Det kan ju innefatta en mängd olika tolkningar. Det har vi lärt oss inte minst i den här tråden. Finns lika många tolkningar av ordet som det finns skribenter

Ett av kraven är följande:

Exempelvis: Det är ju ett bevis om personen bevisat befunnit sig på platsen för gärningen under aktuell tidpunkt.

Du behöver inte övertolka det jag säger.
Mängd tolkningar ?
Bevis och omständigheter är två olika saker. Har noterat felet upprepats tidigare i tråden
Ett vittne är en omständighet inte ett bevis.

Från Polisen :
Skäligen misstänkt är den lägre graden av misstanke. Här ska det finnas konkreta omständigheter som med viss styrka talar för att personen har begått brottet som misstanken avser.

https://polisen.se/lagar-och-regler/gripen-anhallen-eller-haktad/

Redigera istället.
Senast redigerad av Snor-Johan 2018-06-25 kl. 20:35.
Citera
2018-06-25, 20:22
Medlem
LimeTimes avatar
Citat:
Dessa saker som nu SD tycks ha sagt tex att han tror att mordet förblir ouppklarat och att han vill gå på begravningen förvånar mig inte egentligen.
Jag postade tidigare i tråden att jag fått info om samtal mellan SD och en bekant till honom.
Då uttryckte SD också minst sagt uppseendeväckande saker, exakt vad vill jag inte gå in på ännu.
Men det ligger i stil med det han nu påstås ha sagt så jag tror på ShHolmes uppgifter.

Du behöver såklart inte svara, men jag frågar i alla fall. Varför vill du inte gå in på de uppseendeväckande saker som SD har uttryckt?
Jag tänker att om han har uttryckt något som talar antingen för eller emot hans skuld så är det viktigt att det kommer fram.
Citera
2018-06-25, 20:22
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LimeTime
För att skälig misstanke ska anses vara uppnått krävs:

Sannolikhetsövervikt: Det är mer troligt att den misstänkte är skyldig än oskyldig. Gärningshypotesen är mer trolig än alla andra möjliga hypoteser tillsammans.

Individualiserade bevis: Enbart grupptillhörighet är inte tillräckligt.

Var kommer denna text ifrån? Inte Wikipedia hoppas jag.
Citera
2018-06-25, 20:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sh.Holmes
Jo jag har också hört ryktas om uppseendeväckande saker, men det är delvis om LW så jag har inte velat följa det vidare.
Sedan är det väl klart att SD skapat en "sanning" bland sina vänner och bekanta, men oavsett så borde de börja tvivla när LW anmäler honom två gånger. Det tycker jag är märkligt, jag har brutit med en "vän" som tog stryptag på sin flickvän. Det förvånar mig att fler inte gör det, de asen förtjänar inget tillit eller lojalitet.

Så det uppseendeväckande du har hört om LW kommer från SD?
Har du lust att dela detta uppseendeväckande med oss på samma sätt som du delar det andra SD har sagt? Kanske kan vi andra som känner till kretsen dementera eller bekräfta. Allt som hjälper till att få en mer fullständig bild kan ju bara vara bra.
Citera
2018-06-25, 20:26
Medlem
flixa81s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LimeTime
Du behöver såklart inte svara, men jag frågar i alla fall. Varför vill du inte gå in på de uppseendeväckande saker som SD har uttryckt?
Jag tänker att om han har uttryckt något som talar antingen för eller emot hans skuld så är det viktigt att det kommer fram.

Jag gissar att inblandad också läser FB och med respekt för källa så vill jag inte skriva här.
Kan dock säga att jag vet detta till 100%
Citera
2018-06-25, 20:29
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Jo, och wiki har Simon Anderssons doktorsavhandling som grund. Den puffas också av t. ex. Advokatsamfundet.
Citera
2018-06-25, 20:30
Medlem
LimeTimes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund

Ironiskt att just du frågar. Men självklart kan jag redovisa källa. Inte alla som kan det.

Från Wikipedia.
Källa: Simon Andersson. "Skälig misstanke" (doktorsavhandling), diva-portal.org, 29 augusti 2016. Åtkomst den 8 juni 2018.
Senast redigerad av LimeTime 2018-06-25 kl. 21:03.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in