2018-06-25, 19:09
Medlem
En av familjens vänner skrev publikt på Facebook den 18 maj:

"Den kvinna som sedan i början av veckan är försvunnen i Örebro är en god vän till mig sen många år tillbaka. Och vi har många gemensamma vänner runt om i landet som nu får läsa detta.
Jag har vetat om detta i några dagar nu. Men av olika anledningar har det inte varit offentligt och man har undanbett spridning fram till nu. Fragment av anledningarna vet jag om, men inget av vikt. Och jag är inte så nära vän att jag på något sätt blivit indragen i det mer än med samtal med vänner. Nu vill polisen ha in alla tips som bara går."

Jag fortsätter att hävda att det tog extra tid på grund av att Säkerhetspolisen först blev inkopplade iom UWs arbete.
Senast redigerad av Schazz 2018-06-25 kl. 19:41.
Citera
2018-06-25, 19:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av izzisbell
Intressant info. Och så märklit att han inte tror att mordet blir uppklarat. Låter ju som en förhoppning/önskan snarare. Om han varit oskyldig borde hans önskan rimligtvis bestått i att bli rentvådd och slippa folks misstankar och spekulationer. Vet du vad SD pysslar med just nu? Rullar livet på ´´som vanligt´´ med jobb & så eller lever han i skymundan i väntan på ny ev rättegång?

Verkar inte som han jobbar, och någon bil har han ju inte så han cyklar runt...
Han har också sagt apropå mordet att, han medgav att han och LW "bråkat" lite men att någon kunde misstänka honom för att gjort något så fruktansvärt, det hade han svårt att förlika sig med.

Jag vill poängtera återigen att jag inte är helt säker på att SD är mördaren, men han är den enda misstänkta hittills och med tanke på hans historia med Lw så...
Såklart fruktansvärt för honom OM han är oskyldig, men med tanke på hans svinaktiga beteende mot LW och HD så tycker jag inte ett dugg synd om honom.
Citera
2018-06-25, 19:13
Medlem
gloriouslifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sh.Holmes
Verkar inte som han jobbar, och någon bil har han ju inte så han cyklar runt...
Han har också sagt apropå mordet att, han medgav att han och LW "bråkat" lite men att någon kunde misstänka honom för att gjort något så fruktansvärt, det hade han svårt att förlika sig med.

Jag vill poängtera återigen att jag inte är helt säker på att SD är mördaren, men han är den enda misstänkta hittills och med tanke på hans historia med Lw så...
Såklart fruktansvärt för honom OM han är oskyldig, men med tanke på hans svinaktiga beteende mot LW och HD så tycker jag inte ett dugg synd om honom.

Exakt!
Citera
2018-06-25, 19:27
Medlem
flixa81s avatar
Dessa saker som nu SD tycks ha sagt tex att han tror att mordet förblir ouppklarat och att han vill gå på begravningen förvånar mig inte egentligen.
Jag postade tidigare i tråden att jag fått info om samtal mellan SD och en bekant till honom.
Då uttryckte SD också minst sagt uppseendeväckande saker, exakt vad vill jag inte gå in på ännu.
Men det ligger i stil med det han nu påstås ha sagt så jag tror på ShHolmes uppgifter.
Senast redigerad av flixa81 2018-06-25 kl. 19:31. Anledning: Stavfel
Citera
2018-06-25, 19:42
Medlem
Citat:
SD tycker det är extremt jobbigt att vara misstänkt och känner att de flesta tror han är skyldig. En del påhopp men det har drabbat honom personligen vad jag vet, inte hans familj.
SD tror själv att mordet aldrig kommer bli uppklarat och har även uttryckt en önskan att få gå på LW´s begravning. Dock har han förstått mycket tydligt att han inte alls är välkommen där.. milt sagt.

MGM hade ju enligt advokat en ganska klar bild över vad som hänt BO. Detta framgick under häktningstiden.
Märkligt att då påstå att mordet aldrig kommer att bli uppklarat.
Uttalandet går väl i och för sig hand i hand med vad som tycks vara en ganska välkänd personlighet hos MGM.

Självklart tror de flesta att han är skyldig. Även polisen och den bevisning som faktiskt finns.

Citat:
Ursprungligen postat av flixa81
Samt varför är han inte välkommen på begravningen?
Vet LW:s anhöriga mer än vi om vad som föregått mordet?

Han är skäligen misstänkt för att ha mördat den som ska begravas med allt vad det innebär. Det är alltså stor chans att detta är mördaren i fråga.
Ärligt talat, varför skulle han vara välkommen?

Citat:
Ursprungligen postat av Netherworld
Han har säkert fått frågan under polisförhör vad han tror kan ha hänt LW.

Japp, han har lämnat sin historia. Något som inte fört utredningen i någon annan riktning än mot honom själv med tanke på vad vi vet av det som hänt efteråt med fortsatta avspärrningar på samma platser och nya tekniska utredningar.

Citat:
Ursprungligen postat av ModestyBlaiser
Tusen tack för info!
Jag hävdar visserligen att det krävs konkret bevisövervikt för skälig misstanke.

Det krävs konkreta bevis för skälig misstänke så du kan vara lugn.
Senast redigerad av Ulf-Utredaren 2018-06-25 kl. 19:45.
Citera
2018-06-25, 19:47
Medlem
flixa81s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ulf-Utredaren
MGM hade ju enligt advokat en ganska klar bild över vad som hänt BO. Detta framgick under häktningstiden.
Märkligt att då påstå att mordet aldrig kommer att bli uppklarat.
Uttalandet går väl i och för sig hand i hand med vad som tycks vara en ganska välkänd personlighet hos MGM.

Självklart tror de flesta att han är skyldig. Även polisen och den bevisning som faktiskt finns.

Han är skäligen misstänkt för att ha mördat den som ska begravas med allt vad det innebär. Det är alltså stor chans att detta är mördaren i fråga.
Ärligt talat, varför skulle han vara välkommen?

Japp, han har lämnat sin historia. Något som inte fört utredningen i någon annan riktning än mot honom själv med tanke på vad vi vet av det som hänt efteråt med fortsatta avspärrningar på samma platser och nya tekniska utredningar.

Det krävs konkreta bevis för skälig misstänke så du kan vara lugn.

Så du menar att det finns mer bevis än LW:s anmälningar som gjorde att han är skäligen misstänkt?
Någon i tråden hävdade att det kan räcka för skälig misstanke
Vilka bevis tror du finns i så fall?

Ang begravningen så utryckte jag mig luddigt.
Jag menade mest att det kanske finns det fler saker utöver anmälningarna och att han är skäligen misstänkt som gör att de inte vill ha honom där.
Visserligen räcker det gott och väl som anledning, men jag funderade över om familjen har fler anledningar att ”porta honom”
Kanske de vet mer om vad som hänt
Senast redigerad av flixa81 2018-06-25 kl. 19:51. Anledning: Stavfel
Citera
2018-06-25, 19:50
Medlem
Citat:
Dessa saker som nu SD tycks ha sagt tex att han tror att mordet förblir ouppklarat och att han vill gå på begravningen förvånar mig inte egentligen.
Jag postade tidigare i tråden att jag fått info om samtal mellan SD och en bekant till honom.
Då uttryckte SD också minst sagt uppseendeväckande saker, exakt vad vill jag inte gå in på ännu.
Men det ligger i stil med det han nu påstås ha sagt så jag tror på ShHolmes uppgifter.

Jo jag har också hört ryktas om uppseendeväckande saker, men det är delvis om LW så jag har inte velat följa det vidare.
Sedan är det väl klart att SD skapat en "sanning" bland sina vänner och bekanta, men oavsett så borde de börja tvivla när LW anmäler honom två gånger. Det tycker jag är märkligt, jag har brutit med en "vän" som tog stryptag på sin flickvän. Det förvånar mig att fler inte gör det, de asen förtjänar inget tillit eller lojalitet.
Citera
2018-06-25, 19:54
Medlem
flixa81s avatar
Citat:
Jo jag har också hört ryktas om uppseendeväckande saker, men det är delvis om LW så jag har inte velat följa det vidare.
Sedan är det väl klart att SD skapat en "sanning" bland sina vänner och bekanta, men oavsett så borde de börja tvivla när LW anmäler honom två gånger. Det tycker jag är märkligt, jag har brutit med en "vän" som tog stryptag på sin flickvän. Det förvånar mig att fler inte gör det, de asen förtjänar inget tillit eller lojalitet.

Det jag fått höra har sagts efter Lenas död

Manipulativa personer får sin omgivning att buga sig, kanske är så i detta fall.
Fint av dig att stå upp för tjejen i fråga!
Citera
2018-06-25, 19:55
Medlem
Citat:
Så du menar att det finns mer bevis än LW:s anmälningarna som gjorde att han är skäligen misstänkt?

Ja självklart finns det mer än så.
Det räcker inte att bli skäligen misstänkt för ett spaningsmord pga det du nämner.
Lägg därtill att denna status har varit relativt länge nu. Trots att det rimligtvis kommer fram fler/nya saker under utredningens gång.
Det styrker ju misstanken i sig enligt mig.
Dessutom finns det ju saker som Åklagare och Tingsrätt inte var överens om i bevisvärde. Två gånger tolkade de dem olika dessutom. Så det finns absolut mer saker på MGM.

Jag var inne på det igår, vad som kan tänkas vara anledningen till den skäliga misstankegraden, men kan absolut posta samma sak igen.

Det är ju ingen vild gissning att följande har uppnåtts:

* MGM har befunnit sig i området vid tidpunkten för gärningen. Styrkts genom mobilpejling och vittnesuppgifter samt förmodligen honom själv.

* Saknar alibi.

* Viss teknisk bevisning finnes. Dock av den grad att det inte går att utesluta att de tillkommit "naturligt" via annan kontakt då de ju ändå var bekanta med varandra.

* Tidigare historik med två polisanmälningar emot sig.

* Datatrafik och kontakter via SMS/mobil och annat. Här finns såklart en hel berättelse som klargör relationen mellan de två. Förmodligen försvårande för MGM.

* Vittnesuppgifter har sett saker.
Citera
2018-06-25, 20:02
Medlem
LimeTimes avatar
Citat:
Så du menar att det finns mer bevis än LW:s anmälningar som gjorde att han är skäligen misstänkt?

Ang begravningen så utryckte jag mig luddigt.
Jag menade mest att det kanske finns det fler saker utöver anmälningarna och att han är skäligen misstänkt som gör att de inte vill ha honom där.
Visserligen räcker det gott och väl som anledning, men jag funderade över om familjen har fler anledningar att ”porta honom”
Kanske de vet mer om vad som hänt

För att nå upp till den bevisbörda som krävs för skäligen misstänkt så SKA det finnas mer än två anmälningar!
Senast redigerad av LimeTime 2018-06-25 kl. 20:06.
Citera
2018-06-25, 20:05
Medlem
LimeTimes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Netherworld
Finns det källa på när han sagt att han inte tror att fallet går att lösa?

Den källa som finns är en postare i tråden, när han har sagt detta framkommer inte. Som jag tolkar inlägget så har han sagt det efter häktningen.
Citera
2018-06-25, 20:05
Medlem
Citat:
Tack!

Jag kan förtydliga min sista punkt.
Jag kan sätta min högra hand på att vi har vittnesuppgifter som sett MGM i området under aktuell tidpunkt. Sen kväll/tidig natt mellan mån-tis.

Han själv hävdar en kvälls/natt-promenad i den varma sommarnatten (som det var vid tidpunkten).

Absolut en sådan sak som åklagare och tingsrätt kan bedöma olika vad gäller bevisvärde.
För åklagaren är det ytterligare en pusselbit i en rad indicier mot MGM som gör att det borde anses som "på sannolika skäl" medans tingsrätten anser att det "bara" är en kvällspromenad av en kille som faktiskt gillar att vara ute.

Att det finns mer än bara två gamla anmälningar är utom all rimlig tvivel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in