2018-06-25, 17:03
Medlem
Jannebigplays avatar
Hej,

Behöver flashbacks samlade expertis då jag är riktigt förbannad just nu.

Köpte ett medlemskap som skulle gälla i tre år och betalade då en fast avgift på 600kr. (dessa 600kr är amortering). Betalade via faktura och allt har varit frid och fröjd tills jag helt enkelt glömde bort att betala fakturan en månad och klumpig som jag var så tänkte jag att påminnelsen va nästa månads faktura så väntade med att öppna den. Fick en faktura från inkasso varvid jag betalade den räkningen på direkten.

Den 14:e fick jag en ny faktura, dock såg den väldigt annorlunda ut. Nu skulle jag inte betala 600kr i månaden. Nu skulle jag betala 300kr i månaden men 300kr i ränta. Ringde Svea ekonomi då de är de som skickar ut fakturorna och frågade vad detta var för räkning? De påstår då att eftersom jag glömde att betala så har mitt avtal bytts och att jag då nu har ett generellt avtal där jag kommer att få betala ränta varje månad på det totala beloppet. Inte ett enda ljud har jag hört om detta och jag hittar inget på hemsidan heller hos klubben jag köpte medlemskapet hos.

För att summera: Hade ett avtal där jag amorterade 600kr/månad men ingen ränta. Total kostnad för medlemskapet var runt 20 000:-

Missade att betala en månad och avtalet är nu ändrat till att jag betalar 300kr i månaden i amortering och 300kr i månaden i ränta.
Senast redigerad av Jannebigplay 2018-06-25 kl. 17:07.
Citera
2018-06-25, 17:07
Medlem
GormDenGamles avatar
Vad står i det ursprungliga avtalet?
Citera
2018-06-25, 17:15
Medlem
Energiknippes avatar
Det låter väldigt märkligt, säker på att du har på fötterna? Att gå från 0% till 50% låter osannolikt. Möjligt att de kan ha bytt från fast till annuitetränta (istället för att betala 120:- i ränta varje månad betalar du 220, sen 200, sedan 180, etc, mycket ränta i början men ingen i slutet).
Citera
2018-06-25, 17:15
Bannlyst
Sånt här är inte ovanligt. Man lockar med justa villkor men de gäller bara så länge man betalar i tid. Missar man en betalning med en dag så förvandlas de justa villkoren till väldigt dåliga sådana.

Som skrivits ovan, vad står det i avtalet som du tecknade?
Citera
2018-06-25, 17:19
Medlem
Jannebigplays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GormDenGamle
Vad står i det ursprungliga avtalet?

Det står inte en rad om vad som händer om man glömmer att betala.

Pris: 8 000 kr (delbetala 12 mån 670 kr),
Pris vid tecknande av 36 månader: 21 000 kr* (delbetala 36 mån 599 kr)

Så var priserna ungefär när jag tecknade. Övrigt i villkoren står det om giltighet, lojalitetsförmåner, bokningsvillkor. INGET om att avtalet kan ändras.

Notera att jag köpte detta medlemskap på nätet via deras hemsida och att man då la det i en kundkorg. Sedan började räkningarna komma.
Senast redigerad av Jannebigplay 2018-06-25 kl. 17:21.
Citera
2018-06-25, 17:35
Medlem
Jannebigplays avatar
För att ytterliggare förtydliga. Jag köpte medlemskapet via deras hemsida men det är Svea ekonomi som skickar ut fakturorna. Svea ekonomi hävdar att avtalet har ändrats eftersom jag inte betalade fakturan i tid, dock har jag betalat deras inkassoräkning.
Citera
2018-06-25, 17:37
Medlem
Glömmer du att betala så pass länge att det går till inkasso får de väl göra hur de vill. De kan välja att driva in hela skulden på en gång om de vill. Vilket du också kan göra om du betalar hela det innestående beloppet, då slipper du ju räntan också. Nu ger de dig en möjlighet att betala via delbetalning med deras hutlösa ränta eller betala hela skulden. Inte speciellt konstigt eller ovanligt.

Du undviker detta genom att betala dina räkningar i tid och om det slajdar någon månad åtminstone se till att betala påminnelsen eller kontakta företaget. Nu har du bara att välja på att betala hela det förfallna beloppet inkl deras avgifter eller acceptera det avtal de föreslår.
Citera
2018-06-25, 17:51
Medlem
Vad jag förstår ett vanligt upplägg när det gäller "räntefria krediter". Affären bygger på att de som missar en betalning, använder fel inbetalningskort, lockas av erbjudande om fri månad mm får nya mycket sämre villkor.
Citera
2018-06-25, 18:00
Medlem
Jannebigplays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Vad jag förstår ett vanligt upplägg när det gäller "räntefria krediter". Affären bygger på att de som missar en betalning, använder fel inbetalningskort, lockas av erbjudande om fri månad mm får nya mycket sämre villkor.

Detta är ingen kredit. Jag har köpt ett golfmedlemskap.

https://golfstar.se/produkt/play-all-2018-2020/ Detta köpte jag.
Citera
2018-06-25, 18:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jannebigplay
Detta är ingen kredit. Jag har köpt ett golfmedlemskap.

https://golfstar.se/produkt/play-all-2018-2020/ Detta köpte jag.

Det är en kredit. Du har köpt ett 3års medlemskap på ett bräde för 23085kr Svea Ekonomi har gett dig en kredit på den summan som du sedan betalar av varje månad.
Citera
2018-06-25, 18:09
Medlem
Jannebigplays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Det är en kredit. Du har köpt ett 3års medlemskap på ett bräde för 23085kr Svea Ekonomi har gett dig en kredit på den summan som du sedan betalar av varje månad.

Jo, det har du rätt i. Dock tänker jag att eftersom jag köper ett medlemskap via hemsidan och inte via företaget som har hand om fakturorna så borde väl deras villkor gälla? Jag kan mycket väl ha fel här.
Citera
2018-06-25, 18:40
Medlem
Jannebigplays avatar
Nu har jag läst Svea Ekonomis allmänna villkor och där står det att om jag inte betalar kampanjerbjudandet i tid så har de rätt att ändra avtalet till generellt avtal vilket de nu har gjort. Då är frågan varför Golfstar inte upplyser om det och varför det inte står hos dem. Det enda som står där är att faktureringen sker via Svea ekonomi.

Läropengar detta. Inte första gången jag glömmer att betala räkningen och sen tror att påminnelsen är nästa månads räkning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in