2018-06-25, 07:48
Medlem
SGDFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av folken1
Född 12/2 1955 i Grekland så nybliven 31-åring vid tiden för mordet och blott 44 år gammal vid sin död. Gifte sig på hösten 1986 och skiljde sig 1992. Eventuellt kan det givetvis finnas en annan herre med samma namn och med Stockholmskoppling (som i så fall av någon anledning inte heller figurerat i rullorna för Stockholms befolkning) men med 99% säkerhet är detta samma person som nämns i Windéns PM.

Mörk, inte direkt sydländsk, kanske?
Citera
2018-06-25, 09:43
Medlem
FurirRevaers avatar
Såg det också när jag kollade. Det är ett problem med de sär jäkla grekiska namnen. Stavningen. Poliser är skitkass på stavning i vanliga fall och utlänningars namn ska vi bara inte prata om...

Båda namnen kan ju vara såväl efternamn som förnamn men ingen variant hittar jag nån som kan passa in.

Försökte söka via adressen, Celsiusgatan men inga greker med någon variant på namnet vare sig 1980 eller 1990. Kan ju ha bott där kort tag däremellan men då borde han funnits nån annanstans.
Citat:
Ursprungligen postat av folken1
Ligger väl ganska nära till hands att han var där. Finns ingen med det namnet i Sveriges Befolkning 1980 eller 1990 så skulle sätta en slant på att han aldrig var direkt bofast här i landet. Det skulle i så fall kunna vara en del av förklaringen att han varit totalt okänd. Finns två Theodoros med snarlikt efternamn men de är båda skrivna i Borås både 1980 och 1990. Ska se om jag kan hitta något mer.
Citera
2018-06-25, 10:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MbmA
Hur väljs det ut vilket materiel som ska offentliggöras? Är det bara från fup. Finns slasken tillgänglig?
CP rättegångarna var ju orkestrerade.

Anders Helin vill inte svara. Bättre än att ljuga kanske?
Palmes dagbok försvunnen. Hade ju varit väldigt spännande och se vad OP hade antecknat.
8.30 in
https://youtu.be/I_QQZMK_dA0

Ja, detta klipp vid 8 minuter var ju väldigt intressant.
Känns ju mest som att PU är en sorts fasad, har aldrig varit meningen att klara upp något mord. Det har handlat om mörkläggning. Jag tror inte det är annorlunda idag.
Citera
2018-06-25, 10:23
Moderator
Schlesiens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DjungelJens
Finns det några belägg för att skandiamannen ska ha varit ”tvåkönad”?
Lite långsökt tycker jag.

Jag tror Holmér syftade på bisexualitet med det där. Holmér jobbade hårt på att transformera sig från byråkrat till att bli snutarnas snut. Han lade sig till med en ful stil och väldigt fult språkbruk för att vinna respekt.
Citera
2018-06-25, 11:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vastmanlanning
Ja, detta klipp vid 8 minuter var ju väldigt intressant.
Känns ju mest som att PU är en sorts fasad, har aldrig varit meningen att klara upp något mord. Det har handlat om mörkläggning. Jag tror inte det är annorlunda idag.
Man kan bara spekulera, men kanske svaret på vad Bofors VD Martin Ardbo menade med sina anteckningar kan finnas i Palmes anteckningsbok.

” Om Olof Palmes inblandning blir känd kommer regeringen att falla”
Senast redigerad av MacMackay 2018-06-25 kl. 11:45.
Citera
2018-06-25, 11:48
Medlem
DjungelJenss avatar
Mördade Stig Engström Olof Palme?

Att han fanns på platsen, hade skjutvana, tillgång till revolver och hatade Olof Palme vet vi redan. Att hans förehavanden på brottsplatsen var mystiska vet vi också.

Min TES är att Stig Engström föddes med Klinefelters syndrom (vilket adderar ytterligare attribut som bekräftar honom som gärningsman).

Jag börjar med att återge några korta citat från expressen som ger en målande bild av hur Stig Engström beskrev sig själv samt hur Stig Engströms föredetta beskrev honom:

”Engström beskrev en strikt uppväxt där han var mycket blyg, inte minst i kontakten med flickor under tonåren.”

”- Som barn gick jag klädd i grön, engelsk militärkostym och lekte med typiska krigsleksaker. Samtidigt var jag oerhört blyg. Vid högläsning i skolan blev jag så nervös att jag nästan inte kunde andas. Längre upp i tonåren var det en mardröm att bjuda upp flickor på dans.”

”Han gav i intervjun, som hade karaktären av ett personlighetstest, personliga svar och det framkom bland annat att han var självständig, ärelysten, tävlingsinriktad, känslig för andras behov, mottaglig för smicker och med barnasinnet i behåll.”

”Som exempel på självsäkerhet berättade han:
- Som exempel har jag drivit en felaktig elräkning ända upp till vattenöverdomstolen.”

”Hans ex-hustru berättat - helt i motsats till detta - att dåligt självförtroende var dominerande drag hos Engström:
- Han var grafiker och gjorde reklammaterial. Framförallt till moderaterna i Täby. Då kunde han hålla på och tjata: Vad tycker du om den här? Jättebra, sa jag. Men tycker du verkligen att den är bra? Det här kunde han hålla på med och tjata livet ur mig. Och det var en signal om att han var osäker. Han hade dåligt självförtroende och det har han alltid haft hela sitt liv.”

”- Han var en svag själ. Han blev sedermera efter Palmes tid ganska alkoholiserad. Det var med anledning av att han hade dåligt självförtroende. Han var nog född sån.”

”I intervjun med Svenska Dagbladet 1982 berättar han, med utgångspunkten från barndomen, om sin starka vilja att få kärlek från omgivningen:
- Samtidigt kände jag mig ofta ensam och övergiven. I botten på min ovilja att göra andra ledsna ligger nog rädslan för att därigenom förlora deras sympatier, eller kärlek om du så vill.”

https://www.expressen.se/nyheter/skandiamannen-vaxte-upp-i-armeklader/

Tecken på att Stig Engström hade Klinefelters syndrom:

1. Klinefelters syndrom drabbar endast pojkar.
Stig Engström var av manligt kön.

2. Testosteronbristen gör att de drabbade pojkarna inte alltid utvecklar normala maskulina kroppsformer när de kommer i puberteten. De blir som regel mycket långa och kan få bröst.

Stig Enström saknar maskulina drag i ansiktet och är 1,83 lång. Huruvida han har onormal brösttillväxt lämnar jag obesvarat. Här kan ni se när Stig går/springer: https://m.youtube.com/watch?v=xE-KsxPJaFU breda höfter? (Hursomhelst var Stig Engström ingen ”manlig” man utan snarare tvärtom.

3. Människor med Klinefelters syndrom är i regel infertila.

Stig Engström fick aldrig några barn, trots två äktenskap.

4. Människor med Klinefelters syndrom har ofta lågt självförtroende.

Läs återigen citaten i inläggets början där Stig Engströms låga självförtroende beskrivs.

Mycket tyder alltså på att Stig Engström haft Klinefelters syndrom. Huruvida han verkligen haft det eller ej är dock fullständigt obekräftat.

- Men varför i helvete är det relevant om Stig Engström hade Klinefelters syndrom? Frågar ni nu er.

Människor med Klinefelters syndrom har ofta problem med ”frustrationsrelaterade utbrott” https://www.sallsyntadiagnoser.se/diagnos/klinefelters-syndrom/ och har ökad benägenhet för kriminalitet http://bmjopen.bmj.com/content/2/1/e000650

Att det ens görs studier på huruvida Klinefelters medför ökad benägenhet för att hamna i olika brottsregister tyder ju på att det är ett uppmärksammat problem.

I kombination med Stig Engströms palmehat och alla mystiska omständigheter med hans förehavanden på brottsplatsen blir därför Klinefelters syndrom en viktig pusselbit när det ska bekräftas huruvida Stig Engström var gärningsman eller ej.
Senast redigerad av DjungelJens 2018-06-25 kl. 12:02.
Citera
2018-06-25, 12:24
Medlem
DjungelJenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schlesien
Lite långsökt tycker jag.

Jag tror Holmér syftade på bisexualitet med det där. Holmér jobbade hårt på att transformera sig från byråkrat till att bli snutarnas snut. Han lade sig till med en ful stil och väldigt fult språkbruk för att vinna respekt.

Det är möjligt att Klinefelters är ett distansskott. Men väl värt att diskutera då det kan vara direkt avgörande för Stig Engströms karaktär.

Vad tyder på att Stig Engström var bisexuell?

Varför tror du att Holmér trodde att Engström var bisexuell?

Känns ju i mitt tycke som ett ännu längre långskott...

Men missförstå mig inte. Det är även väl värt att diskutera huruvida Engström var bisexuell om det nu finns någonting som tyder på det.

Särskilt om påståendet att Engström och LJ skulle haft någonting ihop bär någon tyngd.
Senast redigerad av DjungelJens 2018-06-25 kl. 12:36.
Citera
2018-06-25, 13:59
Medlem
FurirRevaers avatar
Vanskligt att göra psykdiagnoser på döda människor. Dessutom helt åt skogen om man inte är utbildad och kunnig i att ställa diagnoser. Begriper inte vad det för diskussionen framåt? Lägg ner!
Citera
2018-06-25, 14:08
Medlem
DjungelJenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FurirRevaer
Vanskligt att göra psykdiagnoser på döda människor. Dessutom helt åt skogen om man inte är utbildad och kunnig i att ställa diagnoser. Begriper inte vad det för diskussionen framåt? Lägg ner!

Klinefelters är iofs inte någon ”psykdiagnos” utan en kromosomavvikelse. Vad jag har för kompetens har du ingen aning om.

Då mycket just nu tyder på att Stig Engström är palmeutredningens huvudspår samt att många medborgare i Sverige håller det som troligt att Stig Engström var involverad i mordet på Olof Palme tycker jag inte du äger rätten att bedöma huruvida jag får spekulera om Stig Engströms karaktär.

Här diskuteras mordet på Olof Palme. Stig Engström är för närvarande en av dom mest aktuella som gärningsman. Varför bedömer du att information om hans karaktär är oväsentlig?

Sådana mörkningar som du vill ägna dig åt gör att detta mord aldrig får någon klarhet. Lägg ner!
Citera
2018-06-25, 14:46
Medlem
Citat:
Klinefelters är iofs inte någon ”psykdiagnos” utan en kromosomavvikelse. Vad jag har för kompetens har du ingen aning om.

Då mycket just nu tyder på att Stig Engström är palmeutredningens huvudspår samt att många medborgare i Sverige håller det som troligt att Stig Engström var involverad i mordet på Olof Palme tycker jag inte du äger rätten att bedöma huruvida jag får spekulera om Stig Engströms karaktär.

Här diskuteras mordet på Olof Palme. Stig Engström är för närvarande en av dom mest aktuella som gärningsman. Varför bedömer du att information om hans karaktär är oväsentlig?

Sådana mörkningar som du vill ägna dig åt gör att detta mord aldrig får någon klarhet. Lägg ner!
Det är ett fritt forum och man får diskutera vad man vill, och S E är en aktuell figur i sammanhanget.
Den kritik som har framförts mot S E som GM måste få en vettig förklaring.
Hur kan S E lämna ett så precis vittnesmål av observationen av
L J som stod i korsningen Tunnelgatan Luntmakargatan precis under de sekunder han faktiskt befann sig där?
Då är mördaren redan på väg upp för trappen.
Detta har gida och Basfakta skrivit om.
Att S E skulle vara GM och gjort iakttagelsen bakvänt från trappkrönet är en helt galen fantasi som Filter för fram.
Citera
2018-06-25, 15:16
Medlem
DjungelJenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MacMackay
Det är ett fritt forum och man får diskutera vad man vill, och S E är en aktuell figur i sammanhanget.
Den kritik som har framförts mot S E som GM måste få en vettig förklaring.
Hur kan S E lämna ett så precis vittnesmål av observationen av
L J som stod i korsningen Tunnelgatan Luntmakargatan precis under de sekunder han faktiskt befann sig där?
Då är mördaren redan på väg upp för trappen.
Detta har gida och Basfakta skrivit om.
Att S E skulle vara GM och gjort iakttagelsen bakvänt från trappkrönet är en helt galen fantasi som Filter för fram.

Nu har jag inte läst filters reportage i sin helhet (vilket jag borde). Men att Engström överhuvudtaget kan identifiera Jeppsson tyder ju bara på att han är gärningsman.
Citera
2018-06-25, 15:30
Medlem
Citat:
Nu har jag inte läst filters reportage i sin helhet (vilket jag borde). Men att Engström överhuvudtaget kan identifiera Jeppsson tyder ju bara på att han är gärningsman.
Han har inte ”identifierat” Jeppson i de inledande förhören, bara givit ett signalement som överstämmer med Jeppsson.

På vilket sätt skulle det tyda på att han är gärningsman? Det är ju precis tvärt om. Gärningsmannen kan inte ha sett Jeppsson från mordplatsen eftersom Jeppsson befann sig i den positionen först efter att GM passerat Luntmakargatan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in