2018-06-25, 13:38
Medlem
Europes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lao Tzu
Nja jag tror dom baserar det på ett av världens mest tillförlitliga undersökningsinstitut-från artikeln

"världens mest tillförlitliga undersökningsinstitut"? Exakt vad bygger du det på? På vilket sätt skulle de vara mer tillförlitliga än t.ex. seriösa forskningsinstitutioner?
Citera
2018-06-25, 13:40
Medlem
SingMeToSleeps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drama-Llama
Eftersom det här inte stämmer med min främlingsfientliga agenda väljer jag att avfärda det rakt av. Jag behöver inte berätta på vilka grunder jag misskrediterar studien, då den är felaktig redan på den grunden att den avviker från min uppfattning.

Man behöver inte ens avfärda undersökningen i sig, bara konstatera att Sveriges rykte utomlands är sekundärt när invånarna i landet själva inte är nöjda.
Citera
2018-06-25, 13:42
Medlem
I Norge er «svenske tilstander» blitt et vanlig uttrykk for misslykket innvandrings- og integrasjonspolitikk.
Ikke særlig godt rykte her altså.
Citera
2018-06-25, 13:53
Medlem
På varje utländskt forum eller sajt med kommentarer ser jag hån och åter hån om Sverige, typ: "Muslims will rape you swedes", "Your wives will get gang-raped by terrorists", "Fuck you muslim Sweden", "Sweden - rape capital of the world" osv...

Skulle personligen våga påstå att Sverige har fått världens sämsta rykte pga flyktingpolitiken.
Citera
2018-06-25, 14:04
Medlem
Europes avatar
Citat:
Eftersom det här inte stämmer med min främlingsfientliga agenda väljer jag att avfärda det rakt av. Jag behöver inte berätta på vilka grunder jag misskrediterar studien, då den är felaktig redan på den grunden att den avviker från min uppfattning.

Jag tar inte den på allvar för att:

1. Jag har generellt dåligt förtroende för företag som sysslar med marknadsföring och marknadsundersökningar, jämfört med t.ex. välrenommerade forskningsinstitutioner där världens ledande forskare samlas för att utföra empiriska studier. Jag har det av flera skäl, samt min erfarenhet hittills av båda har bara förstärkt det. Välrenommerade internationella forskningsinstitutioner där ledande forskare utför empiriska studier utifrån rimlig vetenskaplig metodik bör inte heller blandas samman med svenska "forskare" inom samhällsvetenskaperna, där mitt förtroende utifrån erfarenhet har blivit lika med noll och jag redan från början utgår ifrån att det som framförs är påståenden framdragna ur röven, sannolikt stick i stäv med vad empiriskt grundad forskning visar, fram till att motsatsen eventuellt skulle påvisas.

2. Nära kopplat till ovanstående är att jag även i det sistnämnda fallet har som minimikrav att studien ska visa vilka metoder och urval man har använt sig av, för att det överhuvudtaget ska gå att se värdet hos studien. Åtminstone kan inte jag komma åt studien.

3. Nära kopplat till ovanstående är att frågeställningen om de som har svarat (vilka de nu är) har klart angett vilket land de uppfattar positivast, som de själva uppfattar har bäst rykte o.s.v. Redan exakt frågeställning/frågeställningar är rätt viktigt, precis som urvalet av svarande, de faktiskt svarande o.s.v. Men jag kan inte ens från artikeln utläsa om de svarande ens har svarat på något sådant, eller om de har svarat på en lång rad frågor, för att det sedan är företaget som har bestämt vad som innebär att ett land har ett bra rykte.

Om det är den sista varianten, så skulle jag redan nu avfärda den. Generellt brukar sådana undersökningar inte säga värst mer än vilka frågor man har valt att ställa, samt hur man sedan har valt att tolka dem och inte minst gradera dem mot varandra. Denna problematik brukar finnas med alla liknande "undersökningar" som mäter abstrakta och många gånger odefinierade saker som "välfärdsnivå", "livskvalitet" o.s.v. (och som både du och jag vet att svensk ljugmedia älskar att rapportera om ifall Sverige råkar hamna högt upp). Föga förvånande är sådana mätningar populära kring politiska organisationer, som t.ex. FN. Notera att problematiken även gäller för undersökningar där Sverige hamnar lågt (och som svensk ljugmedia brukar välja att inte rapportera om), som t.ex. en rapport som ibland citeras här på Flashback, där Sverige anges inom några årtionden ha en levnadsnivå under Libanons. Men den är så klart lika meningslös som de rapporter som godtyckligt ger Sverige ett bra betyg. Det är därför man bör i första hand se på mätningar av enkla, konkreta saker när man jämför olika länder. BNP per capita må vara ett trubbigt instrument för att mäta rikedom, för att nu inte tala om välfärd och kanske än mer levnadskvalitet, men åtminstone vet man vad det är som har mäts.

4. Säkert är att detta rykte om Sverige, speciellt när det gäller Sverige asylpolitik och dess konsekvenser, inte längre delas av många politiska ledare runt omkring i världen, samt inte heller allt fler länders massmedia (vilket åtminstone får mig att misstänka att samma bild nog är i växande även hos befolkningarna, i den mån de nu känner till och överhuvudtaget bryr sig om Sverige). Det är ju inte värst svårt att utröna helt enkelt genom vad dessa säger och skriver. Återigen återkommer frågan vilka som har svarat i undersökningen, vad de har svarat på o.s.v.

Så anser du själv att studien är på något sätt relevant? Om du anser det: varför är den relevant? Det är väl lite mer relevant för dig att svara på riktiga frågeställningar från verkliga människor, istället för att hitta på halmgubbar?
Senast redigerad av Europe 2018-06-25 kl. 14:09.
Citera
2018-06-25, 14:05
Medlem
Drama-Llamas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DJ-Emerald
På varje utländskt forum eller sajt med kommentarer ser jag hån och åter hån om Sverige, typ: "Muslims will rape you swedes", "Your wives will get gang-raped by terrorists", "Fuck you muslim Sweden", "Sweden - rape capital of the world" osv...

Skulle personligen våga påstå att Sverige har fått världens sämsta rykte pga flyktingpolitiken.
Ja, man kan nog utgå från att de forum du besöker är representativa för hur folk tänker i världen i stort.
Citera
2018-06-25, 14:10
Medlem
Citat:
Ja, man kan nog utgå från att de forum du besöker är representativa för hur folk tänker i världen i stort.

Ja, alltså vi pratar inte om några mörka hat-forum precis. Det är etablerade nyhetssidor utomlands, youtube osv...
Citera
2018-06-25, 14:13
Medlem
Det var fanimig den dummaste artikel jag läst på länge. Den absoluta graden av verklighetsförnekande och ren propaganda är ju förstummande. Se på nätet, VARENDA gång Sverige nämns så är det enda man kan läsa en storm av negativitet angående flyktingpolitiken. Se på våra politikers förvirring angående den negativa Sverigebild som de själva har erkänt nu råder.

Det här är en extrem grad av att sticka huvudet i sanden och låtsas som att allt är bra.
Citera
2018-06-25, 14:20
Medlem
BewilderedHulders avatar
Jag gräver inte ner min tomahawk, och förlåter ingenting, för att några mediamänniskor råkar få skriva en sida av några lösryckta bekännelser i en svag stund.

Vilket snart är glömt i flödet.

Citera
2018-06-25, 14:24
Medlem
StyleWarss avatar
Världen förändras mer och mer till ett mörkt hål av kriminalitet (Venezuela et al), krig död och förstörelse (mellanöstern) och korruption (tidigare nämnda + resten).

Är det då speciellt förvånande att de sista bastionerna av normalitet är de länder som nämns? Det är dit alla människor nu vill såklart, vem fan vill bo i ett rövhål och få sina ungar kidnappade/mördade av MS13/talibaner/regeringsstyrkor?

Såhär ser det ut innan världskrig startar, det är bara en liten lågkonjunktur bort.
Citera
2018-06-25, 14:28
Medlem
"opening its borders to 163,000 refugees of the Syrian Civil War"

Fake News™.... Sverige tog INTE emot 163.000 flyktingar från Syrien. Flerparten var varken flyktingar eller från Syrien.

Borde inte världens bästa Forbes ha koll på detta innan de skriver?

Topplistan gäller alltså inte längre välstånd och ekonomi..

"Instead, characteristics such as beautiful landscapes, friendly citizens and ethical policies are driving nations’ reputations."

...utan omätbara känslofaktorer...

Lätt att tycka att Sverige är jättevänliga som öppnade skötet till män från 3e världen när de som röstat med största sannolikhet inte sett "utmaningarna" som detta skapat.

(I ett reportage på SVT där de frågade Europeer om vad de tyckte om Sverige så berömde en person oss för våra vackra fjordar som vi tydligen är så kända för...)
Senast redigerad av HalfRunar 2018-06-25 kl. 14:32.
Citera
2018-06-25, 14:30
Medlem
NickSonnys avatar
Sverige ligger högt trots alla parasiterande araber och afrikaner som springer runt på gatorna med kalajsnikovs och kastar handgranater. Fatta hur bra vi hade varit utan massinvandringen. Inga "last night in Sweden" hade hörts från Trump utan då hade man pratat positivt om oss istället.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in