2018-06-24, 22:08
Medlem
Hej.

Skärmen på min Samsung UE48H6475SU har slocknat, och tänkte att jag skulle felsöka lite på den.
Men jag hittar inte något kretsschema på nätet till den.
Nån som har tips på var man kan finna dessa?

Eller tips på vad som kan vara fel på tvn?

//Fabban.
Citera
2018-06-24, 23:40
Medlem
Mulle-Meths avatar
Jag är inte helt säker på om det finns i manualen, men det är värt ett försök!

https://www.samsung.com/ie/support/model/UE48H6475SUXXE/

PS. Länken innehåller också generella felsökningstips och kontakt till Samsungs support. Om du behöver ytterligare hjälp kan du fråga på "Svenska Elektronikforumet", bara att söka efter.

Lycka till
Citera
2018-06-25, 00:02
Medlem
sommarlovs avatar
Ett schema hjälper dig inte.
Erfarenhet av vad som kan gå fel hjälper dig.

Tips, leta efter dåliga elektrolytkondensatorer.
Citera
2018-06-25, 09:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Ett schema hjälper dig inte.
Erfarenhet av vad som kan gå fel hjälper dig.

Tips, leta efter dåliga elektrolytkondensatorer.

Det underlättar ändå att få reda på vilka signaler och spänningar som ska vara på vilket kort.
Tvn går igång med ljud och allt, men får ingen bild på skärmen. Så det jag behöver veta är om felet ligger på kontrollerkortet för skärmen eller huvudkortet.
Leta efter trasiga kondingar är som att leta efter en nål i en höstack i det här fallat anser jag.

Dessutom så tror jag inte att det är så enkelt fel. Kondensatorer brukar bli dåliga över tiden, men skärmen på tvn bara tvärdog så jag tror på nåt annat.
Citera
2018-06-25, 09:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mulle-Meth
Jag är inte helt säker på om det finns i manualen, men det är värt ett försök!

https://www.samsung.com/ie/support/model/UE48H6475SUXXE/

PS. Länken innehåller också generella felsökningstips och kontakt till Samsungs support. Om du behöver ytterligare hjälp kan du fråga på "Svenska Elektronikforumet", bara att söka efter.

Lycka till

Nä, det är inget som Samsung tillhandahåller för vanliga privatpersoner, och det är inget vanligt fel som att antennkabeln har åkt ur eller liknande.
Tack för input iallafall.
Citera
2018-06-25, 14:40
Medlem
sommarlovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fabban
Det underlättar ändå att få reda på vilka signaler och spänningar som ska vara på vilket kort.
Tvn går igång med ljud och allt, men får ingen bild på skärmen. Så det jag behöver veta är om felet ligger på kontrollerkortet för skärmen eller huvudkortet.
Leta efter trasiga kondingar är som att leta efter en nål i en höstack i det här fallat anser jag.

Dessutom så tror jag inte att det är så enkelt fel. Kondensatorer brukar bli dåliga över tiden, men skärmen på tvn bara tvärdog så jag tror på nåt annat.
Nä.
Du behöver bara felsöka drivningen till skärmbelysningen, det brukar sitta på eget kort.
Plocka bort det och kolla efter dåliga lödningar eller kortslutna transistorer.
Servicemanual behövs när du ska trimma en radiomottagare...
Citera
2018-06-25, 14:48
Medlem
Om skärmbelysningen hade funkat så hade jag sett nån tendens till bild när jag kollar på den. Men nu är det dött på tvn. Så det är inte bakgrundsbelysningen på skärmen som är borta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in