Jag tror den intressanta frågan är hur
många av dessa som tillslut lär konvertera sig och genomskåda den fundamentalistiska delen av islam.
Det existerar ju en stark hederskomponent inom islam som är i stark kontrast mot västvärldens frihetliga ideal.
Flertalet muslimer konverterar sig och lämnar islam.
Gripande historier om hedersförtryck har jag diskuterat i denna tråd, där före-detta muslimer själva beskriver det de genomlidit.
(FB) Gripande historier på Reddits /exmuslim sub.
En stor del av muslimerna flyr själva förtryck, där en stor del av dessa är shia-muslimerna, främst iranier.
De iranier jag träffat har alla varit djupt integrerade i det svenska samhället, med en kultur som präglas av meritokrati och stolthet för allmänbildning och högbetalda yrken.
De har ju själva erfarit förtryck sedan ayatollorna tog makten, och var innan 60-70-talet sekulariserade.
Skulle vara intressant att göra en
country-by-country analys av religionsfördelningen samt analysera shia-muslimerna och deras inflytande inom näringslivet och andra prominenta poster i samhället.
Shia-muslimerna tros ju vara betydligt mindre fundamentalistiska och mer bildade än sunni-muslimerna, och sunni-muslimerna ser på shia-muslimerna med avund och förakt.
Iranierna är bland annat shia-muslimer, där 95% av den inhemska befolkningen är shia, skulle förklara varför de är betydligt mer lättare att integrera än de andra grenarna av islam.
Irak har också en stor andel shia-muslimer, vet ej riktigt hur välintegrerade irakierna är i det svenska samhället.
Någon som har statistik?
MENA - området är rätt stort, så det är svårt att generalisera, men jag tror de allra mest fundamentalistiska delarna av islam återfinns inom
Somalia och
Afghanistan bland annat.