Citat:
Ursprungligen postat av
Instruisto
Avanza har 0.25% i courtage och Nordea har 0.007%. Dessutom har Nordea inga courtageklasser så du slipper betala "extra" när du gör en större eller mindre affär än vanligt. Själv sparar jag mycket på att jag får tillbaka källskatten direkt (eller ibland upp till 6 veckor), jämfört med mina innehav hos Avanza där det tar 3 år. För mig blir det rätt mycket ränta-på-ränta eftersom de flesta av mina innehav ger utdelning.
Notera också att Nordea har ett bättre utbud än Avanza.
Till Avanzas försvar så är deras hemsida mycket snyggare. Jag brukar kolla aktierna och listorna på deras hemsida och sen handla på Nordea.
Hur stora är dina poster?
Jag kollade på finansportalen.se och enligt sidan där så är ditt courtage 0,06%
Dvs en aktiepost på 12 000 kr = 7,2 kr i courtage.
Dock så står det där att det är en årskostnad på 648 kr - så gör du väldigt få affärer så blir det dyrare.
Jämför med Avanza:
Jag har courtageklass mini och mina poster är oftast runt 12 000 kr.
Nu senast gjorde jag en försäljning om 12 902 kr och courtaget blev 32 kr - dvs 0,024% - vilket är dyrare men då är det ingen årsavgift öht.
Hur som helst så är det konkurrenskraftigt. Trodde inte det om en storbank.
EDIT: Ok enl. Nordeas sida så är det inga extra avgifter. Finansportalen.se måste ha fel eller så har Nordea uppdaterat sina villkor.
Hur är det med andra typer utav värdepapper hos Nordea - dvs hur är urvalet på cerfikat, minifutures och ETF:er?