2018-06-22, 20:07
Medlem
kakelpannas avatar
Nordnet och avanza har gratis aktiehandel tills man kommer över 500 affärer eller 80.000 kr. Swedbank och Nordea däremot tar upp till 5.000 kr/halvår i avgift bara för att ha tjänsten och tar alltid dyra courtage oavsett vilken nivå man är på. Från och med att man överskrider en viss mycket låg gräns (överskrider 10 affärer i månaden) så kommer avgifterna som startar på 500 kr/mån. Vad är det för jävla skitdeals egentligen och varför ska man ha aktier och värdepapper på de vanliga bankerna?

Avanza och nordnet tar bara courtage men inget halvårdsavgift på 5.000 bara för att man överskrider ett visst värde på sina aktier.
Citera
2018-06-22, 20:11
Bannlyst
Detta är lite skumt, gå in och kolla mina trådar och du låter precis som jag.
Citera
2018-06-22, 20:47
Medlem
Att handla med aktier via banken suger, ja. Finns ingen som helst anledning. Dom blåser bara folk på pengar genom att många är lata och litar på de välkända bankerna hellre än att sätta in sina pegar hos någon mindre "upstickar-bank". Dom vet inte bättre helt enkelt. Fonder är precis samma sak. Det är bara ett sätt för banken att mjölka sparare/investerare på pengar utan att ge något mervärde för det man betalar för.
Citera
2018-06-22, 20:51
Medlem
Denoms avatar
Att banker gärna tjänar pengar på sina kunders okunskap är väl ingen nyhet?
Citera
2018-06-22, 21:30
Medlem
Va? Har ett avkastnings och transaktionskonto på min bank kopplat till VPC/Euroclear.
Betalar inte ett öre för det. Bara det sedvanliga couraget när jag ger banken köp/sälj
uppdrag.
Citera
2018-06-23, 12:07
Medlem
wkus avatar
Jag har själv flyttat all aktiehandel från Avanza till Nordea och sparar mycket pengar på detta då Nordea är mycket billigare. Vet inte vart du fått din info ifrån men avseende Nordea är den inte korrekt, Swedbank har jag ingen koll på.
Citera
2018-06-23, 12:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wku
Jag har själv flyttat all aktiehandel från Avanza till Nordea och sparar mycket pengar på detta då Nordea är mycket billigare. Vet inte vart du fått din info ifrån men avseende Nordea är den inte korrekt, Swedbank har jag ingen koll på.
Hur kan du spara mycket pengar på att ha Nordea istället för Avanza?
Citera
2018-06-23, 13:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bajssmulan
Hur kan du spara mycket pengar på att ha Nordea istället för Avanza?

Avanza har 0.25% i courtage och Nordea har 0.007%. Dessutom har Nordea inga courtageklasser så du slipper betala "extra" när du gör en större eller mindre affär än vanligt. Själv sparar jag mycket på att jag får tillbaka källskatten direkt (eller ibland upp till 6 veckor), jämfört med mina innehav hos Avanza där det tar 3 år. För mig blir det rätt mycket ränta-på-ränta eftersom de flesta av mina innehav ger utdelning.

Notera också att Nordea har ett bättre utbud än Avanza.

Till Avanzas försvar så är deras hemsida mycket snyggare. Jag brukar kolla aktierna och listorna på deras hemsida och sen handla på Nordea.
Citera
2018-06-23, 16:08
Medlem
Spaders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Instruisto
Avanza har 0.25% i courtage och Nordea har 0.007%. Dessutom har Nordea inga courtageklasser så du slipper betala "extra" när du gör en större eller mindre affär än vanligt. Själv sparar jag mycket på att jag får tillbaka källskatten direkt (eller ibland upp till 6 veckor), jämfört med mina innehav hos Avanza där det tar 3 år. För mig blir det rätt mycket ränta-på-ränta eftersom de flesta av mina innehav ger utdelning.

Notera också att Nordea har ett bättre utbud än Avanza.

Till Avanzas försvar så är deras hemsida mycket snyggare. Jag brukar kolla aktierna och listorna på deras hemsida och sen handla på Nordea.
Hur stora är dina poster?
Jag kollade på finansportalen.se och enligt sidan där så är ditt courtage 0,06%
Dvs en aktiepost på 12 000 kr = 7,2 kr i courtage.
Dock så står det där att det är en årskostnad på 648 kr - så gör du väldigt få affärer så blir det dyrare.

Jämför med Avanza:
Jag har courtageklass mini och mina poster är oftast runt 12 000 kr.
Nu senast gjorde jag en försäljning om 12 902 kr och courtaget blev 32 kr - dvs 0,024% - vilket är dyrare men då är det ingen årsavgift öht.

Hur som helst så är det konkurrenskraftigt. Trodde inte det om en storbank.

EDIT: Ok enl. Nordeas sida så är det inga extra avgifter. Finansportalen.se måste ha fel eller så har Nordea uppdaterat sina villkor.

Hur är det med andra typer utav värdepapper hos Nordea - dvs hur är urvalet på cerfikat, minifutures och ETF:er?
Senast redigerad av Spader 2018-06-23 kl. 16:15.
Citera
2018-06-23, 16:16
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spader
Jag har courtageklass platinum...
Courtageklasserna heter mini, small, medium och fast pris.
Platina är en av Avanzas förmånsnivåer.
Citera
2018-06-23, 16:21
Medlem
Spaders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Courtageklasserna heter mini, small, medium och fast pris.
Platina är en av Avanzas förmånsnivåer.
Redan korrigerat - jag blandade ihop det
Citera
2018-06-24, 08:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Instruisto
Avanza har 0.25% i courtage och Nordea har 0.007%.

.

Citat:
Ursprungligen postat av Spader
Hur stora är dina poster?
Jag kollade på finansportalen.se och enligt sidan där så är ditt courtage 0,06%
Dvs en aktiepost på 12 000 kr = 7,2 kr i courtage.
Dock så står det där att det är en årskostnad på 648 kr - så gör du väldigt få affärer så blir det dyrare.

Hur är det med andra typer utav värdepapper hos Nordea - dvs hur är urvalet på cerfikat, minifutures och ETF:er?

Såg att jag skrivit fel över. Hade tänkt skriva 0.07% och så blev det 0.007%.
Dock så ska det vara 0.06% precis som du skriver.. Nordea har ETF:er och annat också, kolla deras hemsida för mer info.

För övrigt så har också SEB, Länsförsäkringar och Skandiabanken bra (eller ibland bättre) deals än Avanza och Nordnet. Jag tror också att Degiro är gratis att handla på upp till 1 miljon eller liknande, men jag har hört en del dåliga saker om dom och inte testat själv.

Det känns lite som om Avanza och Nordnet har blivit de nya "storbankerna" som de själva gillar att kritisera.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in