2017-06-19, 13:19
Medlem
Sådär, beställde precis ett 1000w kit med bling ring, gearsensor och lite andra tillval från em3ev. Däremot beställer jag batteriet separat från ex aliexpress. Tyckte inte att Em3ev kändes prisvärda på batteriet, speciellt inte när frakten nästan dubblades så fort man la på ett batteri.

Får se hur långt leveranstiden är nu, tog DHL.
Citera
2017-06-20, 07:25
Medlem
cyber_zekes avatar
Grattis!
Finns det någon speciell anledning till att du tar kittet från em3ev? Det är många som vurmar de här på forumet. Från Ali kan man köpa fraktfritt och med garantier på att man inte behöver betala moms eller tullavgifter. Dessa åker du väl på om du köper från em3ev, samt att det är billigare från AliExpress.
Citera
2017-06-20, 09:51
Medlem
Jag kikade på aliexpress också men tyckte det var smidigt och enkelt att göra tillvalen på em3ev. Dock så hade jag ju enkelt kunna söka upp dem på aliexpress också. Men det kändes inte som någon jätteprisskillnad när jag jämförde mellan dem men vi får se, kanske åker på tull som du säger. Valde bekvämlighet samt att jag bollat en del med deras support också som har gett långa bra svar med massa bilder när jag frågat saker.

Beställer relativt ofta från ex usa och då betydligt dyrare saker, brukar klara mig från tullen men ibland så åker man ju på den.

Såg det där med Aliexpress garantier mot tull nu när jag kikar efter batteri, låter bra om det fungerar, att man skickar in kopia på tullavgifterna så får man dem åter.
Citera
2017-08-10, 18:26
Medlem
EnGodForlorares avatar
Tråd om att bygga sin egen elcykel

Hej!

Jag planerar att bygga min egen elcykel och undrar om folk som gjort det kan komma med lite bra tips?

Tanken är att ta en heldämpad mtb och sätta på ett bra kit. Resultatet ska bli en cykel i stil med den här: https://www.youtube.com/watch?v=uWp8EH_vuq0 Jag tänker mig att jag ska kunna använda cykel både för att köra offroad i skogen och för att pendla till jobbet (15 km en väg, mestadels asfalt). Spec något i den här stilen:
  • Motor: 500-750w. Tror 500w räcker, men ju mer kraft desto roligare.
  • Batteri: 10-12Ah
  • Ramhöjd: 17-19"
  • Bromsar: Skivbromsar fram och bak
  • Budget: 12-15 tkr kan jag spendera totalt
  • Vikt: Max 22 kg, gärna lättare
  • Antal växlar: 9+
  • Pedalassistans: Med det menar jag att motorn ska dra bara när man trampar och inte styras med en spak eller knapp som på vissa cyklar.

Det är viktigt att cykeln är robust, stryktålig och lättskött så jag slipper oroa mig för att jag ska köra sönder den i skogen. Motorn måste därför vara vattentät.

Funderar på om jag ska välja en hubmotor (som sitter i navet) eller en "middrive"-motor som sitter på drevet? En hubmotor borde vara enklare?

Om mod tillåter, kanske det här kan vara en samlingstråd för andra som också vill bygga sin egen hoj? Jag hittade ingen existerande tråd.
Citera
2017-08-10, 18:35
Medlem
Strychnos avatar
Tråd infogad.

/Moderator.
Citera
2017-08-11, 09:14
Medlem
GalFisks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnGodForlorare
Hej!

Jag planerar att bygga min egen elcykel och undrar om folk som gjort det kan komma med lite bra tips?

Tanken är att ta en heldämpad mtb och sätta på ett bra kit. Resultatet ska bli en cykel i stil med den här: https://www.youtube.com/watch?v=uWp8EH_vuq0 Jag tänker mig att jag ska kunna använda cykel både för att köra offroad i skogen och för att pendla till jobbet (15 km en väg, mestadels asfalt). Spec något i den här stilen:
  • Motor: 500-750w. Tror 500w räcker, men ju mer kraft desto roligare.
  • Batteri: 10-12Ah
  • Ramhöjd: 17-19"
  • Bromsar: Skivbromsar fram och bak
  • Budget: 12-15 tkr kan jag spendera totalt
  • Vikt: Max 22 kg, gärna lättare
  • Antal växlar: 9+
  • Pedalassistans: Med det menar jag att motorn ska dra bara när man trampar och inte styras med en spak eller knapp som på vissa cyklar.

Det är viktigt att cykeln är robust, stryktålig och lättskött så jag slipper oroa mig för att jag ska köra sönder den i skogen. Motorn måste därför vara vattentät.

Funderar på om jag ska välja en hubmotor (som sitter i navet) eller en "middrive"-motor som sitter på drevet? En hubmotor borde vara enklare?

Om mod tillåter, kanske det här kan vara en samlingstråd för andra som också vill bygga sin egen hoj? Jag hittade ingen existerande tråd.
En navmotor är enklare, särskilt fram, men den bidrar med ofjädrad vikt vilket är dåligt (sägs det, jag har aldrig haft anledning att testa skillnaden). En fördel med mittmotor är att den kan dra nytta av växlarna, så du kan få högt vridmoment på låg växel. Den har också inbyggd trampsensor. Nackdelar är svårare montage, ingen plats för pedalväxlar och högre belastning på kedja och hjulväxlar.
Fördel med både mitt- och bakmotor är att du får bättre hjälp och mindre risk att slira i uppförsbackar och vid start.
Jag har kört 250W frammotor, och den var svag nog till att sånt inte var ett problem. Jag kör nu en lite starkare bakmotor, och den kan ta mig upp ställen där frammotorn skulle kunnat slira.
Skulle jag bygga en elcykel själv, skulle den nog ha mittmotor och kapslad navväxel.
Citera
2018-03-18, 16:24
Medlem
BrunteVIs avatar
Är sugen på att bygga en med en 750w bafang, men vågar man köra omkring på det inne i centrala Stockholm?
Citera
2018-03-19, 16:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BrunteVI
Är sugen på att bygga en med en 750w bafang, men vågar man köra omkring på det inne i centrala Stockholm?

Menar du risken för att bli stoppad av polis eller risken för att ställa till med en olycka?

Jag rullar med min oreglerade 250W-cykel genom stan varje dag och får definitivt hålla igen och inte köra fortare än max 35 km/h, ofta långsammare, för att inte ställa till med något.

Någon polis har jag inte sett, men det är väl en tidsfråga innan de börjar stoppa och kontrollera cyklar.
Citera
2018-03-19, 18:11
Medlem
BrunteVIs avatar
Tänkte först och främst på snuten. Men det är väl som du säger bara en tidsfråga innan dom står vid slussen å kollar alla ecyklar. Kan man stealtha? 250w känns lite futtigt
Citera
2018-05-18, 23:19
Medlem
hehejadus avatar
Bumpar tråden lite för nu är det min tur att bygga elhoj

Vart rekommenderar ni att köpa ett eldrivet bakhjul som har 1000W 48/52V? Alla "prisvärda" modeller verkar vara slutsålda överallt.
Citera
2018-06-03, 07:54
Medlem
GalFisks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hehejadu
Bumpar tråden lite för nu är det min tur att bygga elhoj

Vart rekommenderar ni att köpa ett eldrivet bakhjul som har 1000W 48/52V? Alla "prisvärda" modeller verkar vara slutsålda överallt.
Vill du köpa från Sverige, Europa, eller Kina?
Citera
2018-06-23, 12:24
Medlem
Finns det bara 1000W att välja på nu eller?
Har funderingar på egen cykel men vill inte överdriva pga risken för polisen.
Känner att kanske 500 eller 750W räcker men hittar inte det på aliexpress.
Köper man någon annanstans?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in