Citat:
Ursprungligen postat av
EnGodForlorare
Hej!
Jag planerar att bygga min egen elcykel och undrar om folk som gjort det kan komma med lite bra tips?
Tanken är att ta en heldämpad mtb och sätta på ett bra kit. Resultatet ska bli en cykel i stil med den här:
https://www.youtube.com/watch?v=uWp8EH_vuq0 Jag tänker mig att jag ska kunna använda cykel både för att köra offroad i skogen och för att pendla till jobbet (15 km en väg, mestadels asfalt). Spec något i den här stilen:
- Motor: 500-750w. Tror 500w räcker, men ju mer kraft desto roligare.

- Batteri: 10-12Ah
- Ramhöjd: 17-19"
- Bromsar: Skivbromsar fram och bak
- Budget: 12-15 tkr kan jag spendera totalt
- Vikt: Max 22 kg, gärna lättare
- Antal växlar: 9+
- Pedalassistans: Med det menar jag att motorn ska dra bara när man trampar och inte styras med en spak eller knapp som på vissa cyklar.
Det är viktigt att cykeln är robust, stryktålig och lättskött så jag slipper oroa mig för att jag ska köra sönder den i skogen. Motorn måste därför vara vattentät.
Funderar på om jag ska välja en hubmotor (som sitter i navet) eller en "middrive"-motor som sitter på drevet? En hubmotor borde vara enklare?
Om mod tillåter, kanske det här kan vara en samlingstråd för andra som också vill bygga sin egen hoj? Jag hittade ingen existerande tråd.
En navmotor är enklare, särskilt fram, men den bidrar med ofjädrad vikt vilket är dåligt (sägs det, jag har aldrig haft anledning att testa skillnaden). En fördel med mittmotor är att den kan dra nytta av växlarna, så du kan få högt vridmoment på låg växel. Den har också inbyggd trampsensor. Nackdelar är svårare montage, ingen plats för pedalväxlar och högre belastning på kedja och hjulväxlar.
Fördel med både mitt- och bakmotor är att du får bättre hjälp och mindre risk att slira i uppförsbackar och vid start.
Jag har kört 250W frammotor, och den var svag nog till att sånt inte var ett problem. Jag kör nu en lite starkare bakmotor, och den kan ta mig upp ställen där frammotorn skulle kunnat slira.
Skulle jag bygga en elcykel själv, skulle den nog ha mittmotor och kapslad navväxel.