Citat:
Ursprungligen postat av
Vindsurfaren
Köpte tändspolar till min bil från märkesverkstan (som påstår att de bara säljer originaldelar) och såg att märket var Delphi. Kan jag räkna med att det är originaldelar jag köper om jag köper reservdelar till andra delar av min bil från Delphi?. T.ex bromsbelägg. Eller kan ett bilmärke ha olika leverantörer av originaldelar beroende på vilken reservdel till bilen det handlar om?.
Citat:
Ursprungligen postat av
pantywanker
Nästa gång har dom köpt tändspolar från en annan tillverkare som är billigare och kallar dessa original
Köp det billigaste du hittar är mitt råd.
Citat:
Ursprungligen postat av
Dofterna
Ja, om inte så är det inte original.
Original reservdelar till bilar kan tillverkas av en rad olika tillverkare/leverantörer. Det betyder att om man t e x köper original Mercedes (eller vilken annan biltillverkare som helst) reservdelar hos Mercedes, eller hos någon annan auktoriserad eller fristående verkstad så kan dessa vara av olika fabrikat.
För att få kallas ”original reservdel” så skall aktuell reservdel vara godkänd och säljas av just aktuell biltillverkares egen reservdelsbutik, och ha ett original reservdelsnummer, finnas med i biltillverkarens egen reservdelskatalog etc.
Allt annat är istället reservdelar som kan ersätta original, något son kan ha varierande (både sämre, likvärdig, eller t o m ibland bättre) kvalitet och passform etc, än originaldelar. Dessa delar kallade vi förr för ”piratdelar”, typ.
När det gäller reservdelar så är det oftast tryggast att köpa just originaldelar, men de är oftast dyrast.
Kvalitet och passform kan vara varierande på delar som inte är originaldelar, men ofta är de billigare.
Dessutom kan det ju även vara kvalitetsskillnader på original reservdelar om de kommer från t ex olika leverantörer, eller gjorda före eller efter vissa datum.
Ett exempel på det är SAAB som under en person hade två olika leverantörer på kamkedja till sina bensinfyror, tysk och en japansk, där den japanska höll betydligt högre kvalitet.