2018-06-22, 23:55
Medlem
Köpte tändspolar till min bil från märkesverkstan (som påstår att de bara säljer originaldelar) och såg att märket var Delphi. Kan jag räkna med att det är originaldelar jag köper om jag köper reservdelar till andra delar av min bil från Delphi?. T.ex bromsbelägg. Eller kan ett bilmärke ha olika leverantörer av originaldelar beroende på vilken reservdel till bilen det handlar om?.
Citera
2018-06-23, 00:00
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vindsurfaren
Köpte tändspolar till min bil från märkesverkstan (som påstår att de bara säljer originaldelar) och såg att märket var Delphi. Kan jag räkna med att det är originaldelar jag köper om jag köper reservdelar till andra delar av min bil från Delphi?. T.ex bromsbelägg. Eller kan ett bilmärke ha olika leverantörer av originaldelar beroende på vilken reservdel till bilen det handlar om?.

Det varierar från del till del.
Citera
2018-06-23, 01:10
Medlem
Perfect10s avatar
Kan till och med vara olika tillverkare på samma del. Tändspolar, givare, detaljer till hjulupphängning, bromsdetaljer, filter m m kan komma från flera olika tillverkare.
Citera
2018-06-23, 02:19
Medlem
pantywankers avatar
Citat:
Nästa gång har dom köpt tändspolar från en annan tillverkare som är billigare och kallar dessa original
Köp det billigaste du hittar är mitt råd.
Citera
2018-06-23, 02:21
Medlem
Dofternas avatar
Citat:

Ja, om inte så är det inte original.
Citera
2018-06-23, 06:48
Medlem
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av pantywanker
Nästa gång har dom köpt tändspolar från en annan tillverkare som är billigare och kallar dessa original

Citat:
Ursprungligen postat av Dofterna
Ja, om inte så är det inte original.

Original reservdelar till bilar kan tillverkas av en rad olika tillverkare/leverantörer. Det betyder att om man t e x köper original Mercedes (eller vilken annan biltillverkare som helst) reservdelar hos Mercedes, eller hos någon annan auktoriserad eller fristående verkstad så kan dessa vara av olika fabrikat.

För att få kallas ”original reservdel” så skall aktuell reservdel vara godkänd och säljas av just aktuell biltillverkares egen reservdelsbutik, och ha ett original reservdelsnummer, finnas med i biltillverkarens egen reservdelskatalog etc.

Allt annat är istället reservdelar som kan ersätta original, något son kan ha varierande (både sämre, likvärdig, eller t o m ibland bättre) kvalitet och passform etc, än originaldelar. Dessa delar kallade vi förr för ”piratdelar”, typ.

När det gäller reservdelar så är det oftast tryggast att köpa just originaldelar, men de är oftast dyrast.
Kvalitet och passform kan vara varierande på delar som inte är originaldelar, men ofta är de billigare.

Dessutom kan det ju även vara kvalitetsskillnader på original reservdelar om de kommer från t ex olika leverantörer, eller gjorda före eller efter vissa datum.

Ett exempel på det är SAAB som under en person hade två olika leverantörer på kamkedja till sina bensinfyror, tysk och en japansk, där den japanska höll betydligt högre kvalitet.
Citera
2018-06-23, 09:21
Medlem
morkfromorks avatar
speciellt toyota är (ö)kända för produktionsmetod där ett problem senare i kedjan omedelbart resulterar i omdesign av pågående bilbyggen så detaljer som generator kan variera stort tom. inom samma bilmodell och årsmodell.
Citera
2018-06-23, 10:21
Medlem
ormbitens avatar
Citat:

Det är många olika leverantörer inblandade i en bil...
En spindelled och en länkarm kan t.ex. mycket väl vara från två olika tillverkare... trots att delarna sitter ihop.
Biltillverkaren tar ju med all säkerhet in offerter från många olika tillverkare när bilar ska tillverkas och man ändrar förmodligen leverantör ibland också under tidens gång.

Idag är det ju annars lätt att beställa billiga "originaldelar" utan att gå till märkeshandlaren.
Ja typ från Tyskland och dylikt...
Det gäller ju bara att försöka komma fram till vem som har tillverkat den specifika delen.

Det brukar ju bara vara så att man betalar dubbla priset hos märkeshandlaren gentemot andra handlare.
Som exempel kanske man betalar 8-900 kr för en Delphi tändspole hos den lokala märkeshandlaren medan en Delphi tändspole med samma art.nummer från t.ex. Bildelaronline bara kostar 4-500 kr.

Jag behövde en bränsletrycksregulator till en av mina bilar häromveckan. Hos min lokala märkeshandlare kostade delen 1920 kr. På delen står det ju ett GM nummer, googlade numret och hittade samma OEM regulator från ett engelskt företag på Ebay, helt ny i original GM kartong, för 620 kr inkl. frakt.

Så där är det ju med det mesta i bildelsväg om man bara tar sig lite tid...
Citera
2018-06-23, 10:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ormbiten
En spindelled och en länkarm kan t.ex. mycket väl vara från två olika tillverkare... trots att delarna sitter ihop.
Biltillverkaren tar ju med all säkerhet in offerter från många olika tillverkare när bilar ska tillverkas och man ändrar förmodligen leverantör ibland också under tidens gång.

Idag är det ju annars lätt att beställa billiga "originaldelar" utan att gå till märkeshandlaren.
Det gäller ju bara att försöka komma fram till vem som har tillverkat den specifika delen.

Det brukar ju bara vara så att man betalar dubbla priset hos märkeshandlaren gentemot andra handlare.
Som exempel kanske man betalar 8-900 kr för en Delphi tändspole hos den lokala märkeshandlaren medan en Delphi tändspole med samma art.nummer från t.ex. Bildelaronline bara kostar 4-500 kr.

Jag behövde en bränsletrycksregulator till en av mina bilar häromveckan. Hos min lokala märkeshandlare kostade delen 1920 kr. På delen står det ju ett GM nummer, googlade numret och hittade samma OEM regulator från ett engelskt företag på Ebay, helt ny i original GM kartong, för 620 kr inkl. frakt.

Eller som det var med styrenheten på ABS-pumpen till min gamla BMW 740iL -99

På BMW kostade den ca 12500kr plus montering och kodning.

Rotade runt lite på nätet och hittade en firma i Berlin (MAF technik) som hade original styrenhet från Bosch med korrekt ersättnummer och allt, samma del som jag skulle fått om jag köpt hos BMW. Ny okodad i kartong med 3 års garanti landade hos mig för ca 3000kr. Sen fick min lokala auktoriserade BMW-verkstad montera och koda för ca 1500kr. Sparade en rejäl slant alltså.
Citera
2018-06-23, 13:52
Medlem
Provocative2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ormbiten

Inte att förglömma.
Jag jobbade under några år hos en av Volvos underleverantörer.
Volvo beställde en viss del som vi då levererade komplett.

Vad vi gjorde var att gjuta samt bearbeta gjutgodset till ovan nämnda del. Sedan monterades den tillsammans med andra detaljer vi själva köpte in hos våra underleverantörer. Dessa underleverantörer var självklart de som tog lägst betalt för specificerad kvalitet o dessa kunde även bytas ut mellan två olika gjutcykler.

Intresantast var ändå snacket om pirat.
När vi ändå körde så byttes bara några insatser i gjutverktyget samt kartongerna i packen. Dessa delar gick då till bla Biltema. Volvo betalade utveckling samt ställtider medan de som köpte piraterna slapp denna kostnad.
Citera
2018-06-25, 10:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pantywanker

När det gäller tänddelar skulle jag nog satsa på kvalitet! Och oftast är de lite dyrare än de sämre delarna! Just på dessa delar är det ganska kritiska toleranser och dyrare delar håller oftast längre! Tänddelar är dessutom kritiska för att bilen skall fungera, så bara av den anledningen skulle jag satsa på lite bättre prylar!

Detta är dock en sanning med modifikation! Ibland är inte dyrast bäst! Ibland är dyrast billigast i längden!

Till min gamla Mercedes köpte jag billigt, det höll ett år ungefär.
Men sen hittade jag en som sålde Beru-delar, som Mercedes använder sig av, men utan stjärna inpressat i delarna som kostade ungefär en tiondel än det Mercedes sålde. Efter det hade jag inga mer problem så länge jag ägde bilen.
Citera
2018-06-25, 12:53
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Provocative2.0
Inte att förglömma.
Jag jobbade under några år hos en av Volvos underleverantörer.
Volvo beställde en viss del som vi då levererade komplett.

Vad vi gjorde var att gjuta samt bearbeta gjutgodset till ovan nämnda del. Sedan monterades den tillsammans med andra detaljer vi själva köpte in hos våra underleverantörer. Dessa underleverantörer var självklart de som tog lägst betalt för specificerad kvalitet o dessa kunde även bytas ut mellan två olika gjutcykler.

Intresantast var ändå snacket om pirat.
När vi ändå körde så byttes bara några insatser i gjutverktyget samt kartongerna i packen. Dessa delar gick då till bla Biltema. Volvo betalade utveckling samt ställtider medan de som köpte piraterna slapp denna kostnad.

Ja, det är ofta så. Volvo har ofta två leverantörer för varje komponent för att vara säker på att ha jämn tillgång. Så även om det är samma artikelnummer så kan tillverkaren variera. Volvo reservdelar kan i sin tur ha en tredje leverantör när massproduktionen upphört. En anhörig jobbar på en tillverkare som ofta tillverkar reservdelar i lågserieproduktion åt de flesta biltillverkare i europa men även enstaka nya komponenter till Koenigsegg och dyl.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in