2018-06-07, 00:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SolidArisk666
Instämmer. Syftar du på WT eller mig och mitt svar?
Överlag antagligen. Jag är nog i många avseenden vad som kallas wt men inte personligen, blockerad inför möjligheten att utvecklas
Citera
2018-06-08, 10:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ordmojlig
Överlag antagligen. Jag är nog i många avseenden vad som kallas wt men inte personligen, blockerad inför möjligheten att utvecklas

Intressant! Varför anser du dig vara WT?

Om du inte är ”lyckligt obildad” och ointresserad av utveckling så är du enligt min definition förmodligen inte WT... Jag har även svårt att se att WT skulle ha självinsikt om att de är WT - de upplever förmodligen i sin lycka att de är jäkligt häftiga
Citera
2018-06-08, 11:48
Medlem
Citat:
Intressant! Varför anser du dig vara WT?

Om du inte är ”lyckligt obildad” och ointresserad av utveckling så är du enligt min definition förmodligen inte WT... Jag har även svårt att se att WT skulle ha självinsikt om att de är WT - de upplever förmodligen i sin lycka att de är jäkligt häftiga
Jag är nog mer självbildad än de flesta med utbildning. Socioekonomiskt dåliga förutsättningar. Däremot ser jag självklart när andra människor saknar stil och klass men tror sig stå över mig genom omständigheter jag inte kunnat styra över.

Folk tänker negativt men inser inte att samma ramar kan riktas mot dem själva och att andra även kan döma dem.
Citera
2018-06-08, 18:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ordmojlig
Jag är nog mer självbildad än de flesta med utbildning. Socioekonomiskt dåliga förutsättningar. Däremot ser jag självklart när andra människor saknar stil och klass men tror sig stå över mig genom omständigheter jag inte kunnat styra över.

Folk tänker negativt men inser inte att samma ramar kan riktas mot dem själva och att andra även kan döma dem.

Då är du nog inte WT (i min bok). WT är inget man nödvändigtvis föds till, som jag ser det, utan snarare en livsstil eller ett sätt att vara - även om det naturligtvis kan ha ett samband med det sociala arv man får. Om du ser att andra saknar det vi lite förenklat kallar ”stil och klass” så är du absolut inte WT - ett WT hade aldrig sett det, det är hela definitionen eller avgränsningen i lyckligt obildad. Man hör inte att det låter illa när barnen skriker jävla hora till varandra - för det är så man själv tilltalar sin fru, osv. Man ser inte tillfredställelsen i att lära - för man ser inte att det finns något att kunna (när världen utgör ens eget garage och bakgård samt någon tv-sport och några likasinnade vänner osv).

Ett WT tycker att det häftigaste man kan göra är att låna kusinens dyra sportbil, men förstår inte det häftiga i att lyssna till fångelsång eller se ett träd växa upp, och skulle aldrig finna denna diskussion intressant.

Det finns barn som växer upp i oerhört bildade hem men som ändå blir någon form av korkat tacky WT som vuxna, och tvärt om. Alla föräldrar lyckas inte överföra ”bildning” till sina barn, medan andra barn med dåliga förutsättningar lyckas ta till sig någon form av egen modell för utveckling.

Utbildning är heller inte detsamma som bildning. I min umgängeskrets känner jag flera personer som saknar utbildning men som är oerhört bildade och intelligenta för att de är nyfikna och tycker om att utvecklas, eller har med sig bildning hemifrån. Jag stöter i mitt yrke ofta på högutbildade människor som är helt pantade och i mina ögon WT, även om de inte klär sig så - just för att de saknar all form av vett/livserfarenhet/klass/värdighet/förmåga att visa hänsyn/sätta sig in i resonemang osv. De är obildade och kan inte uppfatta ändamålsenlighet. Att de råkar klä sig med någon form av stil handlar förmodligen mest om att de härmat vad de sett i någon tidning.

Detta är inte helt okomplicerat. Oerhört intressant dock!
Citera
2018-06-11, 17:55
Medlem
Mclarengbgs avatar
https://scontent-arn2-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/35058164_1243185829146391_131518452723613696_n.jpg ?_nc_cat=0&oh=a222cbbc8c3320c18ed5336f05157852&oe= 5B7618E9
Citera
2018-06-12, 15:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mclarengbg
https://scontent-arn2-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/35058164_1243185829146391_131518452723613696_n.jpg ?_nc_cat=0&oh=a222cbbc8c3320c18ed5336f05157852&oe= 5B7618E9

Nja.. tycker inte att man ska fästa för stor vikt enbart vid utseendet - detta kan ju egentligen vara vem som helst; en högutbildad student eller doktorand som gillar trasiga jeans och tatueringar? T ex. WT-begreppet får inte vara alltför snävt, tycker jag.

Citera
2018-06-18, 12:06
Medlem
Ett exempel från veckan som gått; att sitta och röka bakom huset medan man tittar på barnbarnen som leker (eller i närheten av barn och barnbarn överhuvudtaget) är WT.

Att stå och röka inne i busskurer, trots att det normalt sitter en skylt därinne som visar att rökning inte är tillåtet på platsen, är WT.

Att tro att rökning är normalt, trevligt eller socialt gångbart överlag är WT.

Kanske att röka överhuvudtaget...
Citera
2018-06-18, 12:56
Medlem
HasseBanans avatar
Ett nästan incestuöst förhållande mellan mor och son /far och dotter brukar känneteckna utpräglade WT:s Mer eller mindre påtagligt. T.ex. när modern säger att sonen har blivit lång och ståtlig och nog kommer ligga bra till hos kvinnor, sonen kommenterar moderns kroppsdelar. Pappa kommenterar dottern, brodern sin syster osv.

Finns tillochmed fall där familjen kollar porrfilm tillsammans.
Citera
2018-06-18, 16:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mclarengbg

Haha! Tog du den bilden på henne?
Citera
2018-06-20, 14:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HasseBanan
Ett nästan incestuöst förhållande mellan mor och son /far och dotter brukar känneteckna utpräglade WT:s Mer eller mindre påtagligt. T.ex. när modern säger att sonen har blivit lång och ståtlig och nog kommer ligga bra till hos kvinnor, sonen kommenterar moderns kroppsdelar. Pappa kommenterar dottern, brodern sin syster osv.

Finns tillochmed fall där familjen kollar porrfilm tillsammans.

Usch. Då har man sjunkit lågt. Känner igen det där; det kan vara ett jävla klängande inom familjen. Inte främst sexuellt utan som i att man ska hålla på och kladda på varandras personliga förehavanden och besöka varandra flera gånger i veckan, tills de nästan sitter ihop. Man saknar integritet.

Har faktiskt stött på ett fall där barnen blev omhändertagna och där pappa och tre pojkbarn tittade på porrfilmer ihop, när jag tjänstgjorde i förvaltningsrätten. Ska inte återge pappans ”förklaringar” till händelserna här😄
Citera
2018-06-20, 23:22
Medlem
LekandePyromanens avatar
Citat:
Ska inte återge pappans ”förklaringar” till händelserna här😄

Jo gör det! Snälla!
Citera
2018-06-22, 16:04
Medlem
Adelaides avatar
Många WT i Sverige har någon slags relation till Finland. Inte sällan är den typiske WT:n halvfinsk.

Bilar och fordon verkar vara största intresset för många WTs. Just därför har många WT-människor nicknames på sociala medier som "volvo1991", kepsar/tröjor/hoodies med bilmärken på, och en jävla massa bilder på gamla bilar på facebook.

Musiken som spelas i bilen är antingen raggarmusik (typ Eddie Meduza), rockabilly och dansband.
Och de WTn som lyssnar på rock, lyssnar oftast på band som liknar Takida, Volbeat och liknande skräp.

Hemmet är fruktansvärt ostädat. WTs bäddar aldrig sängen, utan lämnar kuddarna och täcket huller om buller. Inte sällan är sängen placerad i vardagsrummet (åtminstone bland yngre WTs).
Gamla kläder slängs direkt på golvet "för att tvättkorgen ligger för långt bort".
Dammsugaren läggs aldrig tillbaka i ett skåp/förråd, utan kan stå på golvet i mitten av hallen/vardagsrummet under en lång tid.
Kaffemaskinen är oftast gammal och ärvd av farmor "för den funkar ju".
WTs läser ingen skönlitteratur alls utan ser hellre på filmer "för det är så jobbigt och tar sån tid att läsa böcker".
Maten är väldigt simpelt tillagad, typ pyttipanna eller makaroner. Billys panpizza är också en solklar WT-favorit. ALLTID dricks det cola eller annan läsk till maten.

WT-kvinnor har oftast fullt med bristningar på kroppen och/eller en massa ärr på armarna. Ärren försöker naturligtvis döljas med fula hemmagjorda tatueringar. Oftast har de linnen på sig under de flesta tillfällen. De är inte heller rädda för att visa upp brösten, så därför har de nästan alltid urringning. Oftast bär de tights istället för byxor, gärna med leopardmönster på. En massa piercingar i ansiktet. På facebook lägger de oftast upp bilder på text som lyder "Normal people scares me" eller liknande.
WT-män har oftast ölmage, en månads skäggstubb, billig keps, svarta tröjor/hoodies med smaklösa motiv som typ dödskallar eller liknande. Ibland har de någon svart läderväst där de syr fast sydstatsflaggan, fordonsrelaterade märken och/eller ett märke som visar deras medlemskap för någon fordonsklubb eller liknande. Piercing på läppen och tatuering snett ovanför ögonen är heller inget ovanligt.

WT-män jobbar oftast inom industrin eller fordon, medan WT-kvinnor oftast jobbar inom vården eller inte alls. De sjukskriver sig gärna med motiveringen "inget jobb förstår hur jag känner".
Senast redigerad av Adelaide 2018-06-22 kl. 16:46.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in