Citat:
Ursprungligen postat av
Ordmojlig
Jag är nog mer självbildad än de flesta med utbildning. Socioekonomiskt dåliga förutsättningar. Däremot ser jag självklart när andra människor saknar stil och klass men tror sig stå över mig genom omständigheter jag inte kunnat styra över.
Folk tänker negativt men inser inte att samma ramar kan riktas mot dem själva och att andra även kan döma dem.
Då är du nog inte WT (i min bok). WT är inget man nödvändigtvis föds till, som jag ser det, utan snarare en livsstil eller ett sätt att vara - även om det naturligtvis kan ha ett samband med det sociala arv man får. Om du ser att andra saknar det vi lite förenklat kallar ”stil och klass” så är du absolut inte WT - ett WT hade aldrig sett det, det är hela definitionen eller avgränsningen i lyckligt obildad. Man hör inte att det låter illa när barnen skriker jävla hora till varandra - för det är så man själv tilltalar sin fru, osv. Man ser inte tillfredställelsen i att lära - för man ser inte att det finns något att kunna (när världen utgör ens eget garage och bakgård samt någon tv-sport och några likasinnade vänner osv).
Ett WT tycker att det häftigaste man kan göra är att låna kusinens dyra sportbil, men förstår inte det häftiga i att lyssna till fångelsång eller se ett träd växa upp, och skulle aldrig finna denna diskussion intressant.
Det finns barn som växer upp i oerhört bildade hem men som ändå blir någon form av korkat tacky WT som vuxna, och tvärt om. Alla föräldrar lyckas inte överföra ”bildning” till sina barn, medan andra barn med dåliga förutsättningar lyckas ta till sig någon form av egen modell för utveckling.
Utbildning är heller inte detsamma som bildning. I min umgängeskrets känner jag flera personer som saknar utbildning men som är oerhört bildade och intelligenta för att de är nyfikna och tycker om att utvecklas, eller har med sig bildning hemifrån. Jag stöter i mitt yrke ofta på högutbildade människor som är helt pantade och i mina ögon WT, även om de inte klär sig så - just för att de saknar all form av vett/livserfarenhet/klass/värdighet/förmåga att visa hänsyn/sätta sig in i resonemang osv. De är obildade och kan inte uppfatta ändamålsenlighet. Att de råkar klä sig med någon form av stil handlar förmodligen mest om att de härmat vad de sett i någon tidning.
Detta är inte helt okomplicerat. Oerhört intressant dock!