Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-06-22, 09:29
  #33817
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rubin22
Jag tolkade det som att A var mycket sjuk! Alltså borta mycket från skolan, anmälts sjuk till skolan. Man kan som förälder anmäla barnet sjukt, kan vara
t.ex att eleven inte vill gå till skolan av någon anledning?
Hon hade särskild undervisning i hemmet för att hon var mycket sjuk. Det kan hända att hon ofta inte orkade med lektionerna ens där.
Citera
2018-06-22, 09:34
  #33818
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Inte medförfattare; däremot moms-kollega/vän (f.ö. förekommande i L*x*ase; kanske torskade på en OH-tolkning..?).


Eller kanske bara en jurist som ansåg att hantverkaren ville ha för mycket betalt men fick fel i rätten?

Jag håller ändå med Rappytt att det var ”onödigt” att överlåta rättigheterna för boken. Varför i dödens sista minuter tänka på den? Den sålde inte och innehöll inga patenterade hemligheter. Ge rättigheterna till en gammal kollega från tiden på EY som redan var medförfattare till en annan modern nätupplaga?

Det finns flera gråa zoner runt författarskapen: I februari 2016, så utgav EK (Örebro Universitet) en bok, med nästan exakt samma titel, tillsammans med O:s gamle mentor Kl**rup och senare i december kom deras nästa gemensamma bok som de säger är skrivet på ett ”lättillgängligt språk” eftersom Kl**rups barn gjort honom uppmärksam på momsfrågor. Ja, sen använde O sina barn för att slå tillbaka. Ironin i sagan vet inga gränser. Äpplen, leker med smådockor, och ett barn som "faktiskt går i högsta klassen, i lågstadiet, och har koll på siffor". Världens tråkigaste saga skrev i alla fall O.

Varför måste en hel familj dö i en familicide, när även båda föräldrarna dör? Hämnd, skam, hot om att bli övergiven?
Citera
2018-06-22, 09:34
  #33819
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vinbergssnacka
Alltså jag förstod inte RKs påstående att barnen var friska, sen ett barn mycket sjuk och sen att de de inte var så sjuka. Jag har grubblat ganska mycket över det. Men tänkte att mer information måste ha kommit fram med tiden.

Antingen visste man inte först eller man upplevde barnen som friska.
Sen fick man veta något nytt i samband med testamentet. Det var som en chock. Ett barn som man antagit ha varit frisk, var sjuk ändå. Jag antar att det handlar om A.
Jag antog att det handlade om en sjukdom som vid första gång man hör den verkar ganska allvarligt.
Sen ha första chocken lagt sig och man inser att det är en sjukdom, men inte livshotande, vanligtvis hanterbar med god prognos. Barnet hade hela livet fram för sig.

Så klart bara en av många möjliga interpretationer.
Och så kan man grubbla över vilken sjukdom det var tills man eventuellt någon gång få veta det. Att någon är beredd att dela just den infon (utan att bryta mot någon sekretess).

Jag instämmer i din gissning, det är svårt att tro att det handlade om en sjukdom som skulle leda till en snar bortgång. Då hade det som hände förmodligen inte hänt. Att ha hela livet framför sig med en sjukdom kan ha känts som ett svårare alternativ i föräldrarnas förvirrade sinnen.
Citera
2018-06-22, 10:11
  #33820
Medlem
afKnollentotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CountMyshkin
Eller kanske bara en jurist som ansåg att hantverkaren ville ha för mycket betalt men fick fel i rätten?

Jag håller ändå med Rappytt att det var ”onödigt” att överlåta rättigheterna för boken. Varför i dödens sista minuter tänka på den? Den sålde inte och innehöll inga patenterade hemligheter. Ge rättigheterna till en gammal kollega från tiden på EY som redan var medförfattare till en annan modern nätupplaga?

Det finns flera gråa zoner runt författarskapen: I februari 2016, så utgav EK (Örebro Universitet) en bok, med nästan exakt samma titel, tillsammans med O:s gamle mentor Kl**rup och senare i december kom deras nästa gemensamma bok som de säger är skrivet på ett ”lättillgängligt språk” eftersom Kl**rups barn gjort honom uppmärksam på momsfrågor. Ja, sen använde O sina barn för att slå tillbaka. Ironin i sagan vet inga gränser. Äpplen, leker med smådockor, och ett barn som "faktiskt går i högsta klassen, i lågstadiet, och har koll på siffor". Världens tråkigaste saga skrev i alla fall O.

Varför måste en hel familj dö i en familicide, när även båda föräldrarna dör? Hämnd, skam, hot om att bli övergiven?

Du har rätt. Juristens klammeri med rättvisan härrör sig från en händelse 2011. En tvist av endast privat karaktär. Inget att spinna vidare på.
Citera
2018-06-22, 11:26
  #33821
Medlem
En hypotes... Ponera att det verkligen var något skamfullt som låg bakom tragedin. Låt säga att det verkligen pågick incest från de att flickorna kom i puberteten. Det kan ju förklara varför Agnes mådde väldigt dåligt och inte orkade gå i skolan. Det var ju kanske också praktiskt att hon inte umgicks med jämnåriga eller var med på vissa lektioner så hon kunde berätta hur det var hemma. Moa berättade att de inte trodde på Jesus utan något annat.. vem vet vilka läror/lögner/filosofier som barnen blev indoktrinerade med? RK skrev att barnen var friska men plötsligt fick han veta att Agnes var sjuk, han behövde smälta nyheten. Sen skrev han att Agnes kanske blev sjuk under resan ihop med O till Tyskland. Kan det varit så illa att hon blev gravid med sin egen pappa? Var det det beskedet som kom kring tredje advent? Hanna kanske visste om vad som pågick men hade blundat för det, men när det uppenbara kom till ytan kunde inte heller hon leva med skammen. Att hon inte hade kunnat skydda sina barn. Hon såg inte någon lycklig framtid för barnen som skulle få leva med föräldrarnas svek, skuld och skam...
Citera
2018-06-22, 11:51
  #33822
Avstängd
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrZirkus
En hypotes... Ponera att det verkligen var något skamfullt som låg bakom tragedin. Låt säga att det verkligen pågick incest från de att flickorna kom i puberteten. Det kan ju förklara varför Agnes mådde väldigt dåligt och inte orkade gå i skolan. Det var ju kanske också praktiskt att hon inte umgicks med jämnåriga eller var med på vissa lektioner så hon kunde berätta hur det var hemma. Moa berättade att de inte trodde på Jesus utan något annat.. vem vet vilka läror/lögner/filosofier som barnen blev indoktrinerade med? RK skrev att barnen var friska men plötsligt fick han veta att Agnes var sjuk, han behövde smälta nyheten. Sen skrev han att Agnes kanske blev sjuk under resan ihop med O till Tyskland. Kan det varit så illa att hon blev gravid med sin egen pappa? Var det det beskedet som kom kring tredje advent? Hanna kanske visste om vad som pågick men hade blundat för det, men när det uppenbara kom till ytan kunde inte heller hon leva med skammen. Att hon inte hade kunnat skydda sina barn. Hon såg inte någon lycklig framtid för barnen som skulle få leva med föräldrarnas svek, skuld och skam...

När var resan till Tyskland? Tragiskt att inte H kunde se någon utväg för flickorna utan väljer istället att döda dem.
Citera
2018-06-22, 11:52
  #33823
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrZirkus
En hypotes... Ponera att det verkligen var något skamfullt som låg bakom tragedin. Låt säga att det verkligen pågick incest från de att flickorna kom i puberteten. Det kan ju förklara varför Agnes mådde väldigt dåligt och inte orkade gå i skolan. Det var ju kanske också praktiskt att hon inte umgicks med jämnåriga eller var med på vissa lektioner så hon kunde berätta hur det var hemma. Moa berättade att de inte trodde på Jesus utan något annat.. vem vet vilka läror/lögner/filosofier som barnen blev indoktrinerade med? RK skrev att barnen var friska men plötsligt fick han veta att Agnes var sjuk, han behövde smälta nyheten. Sen skrev han att Agnes kanske blev sjuk under resan ihop med O till Tyskland. Kan det varit så illa att hon blev gravid med sin egen pappa? Var det det beskedet som kom kring tredje advent? Hanna kanske visste om vad som pågick men hade blundat för det, men när det uppenbara kom till ytan kunde inte heller hon leva med skammen. Att hon inte hade kunnat skydda sina barn. Hon såg inte någon lycklig framtid för barnen som skulle få leva med föräldrarnas svek, skuld och skam...
Du är inte den första som kommer med den teorin och troligen inte den sista heller. Tills dess vi får veta håller jag den som en de bättre teorierna här i tråden
Citera
2018-06-22, 11:59
  #33824
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
När var resan till Tyskland? Tragiskt att inte H kunde se någon utväg för flickorna utan väljer istället att döda dem.
Jag tror resan var hösten -17. Verkligen tragiskt. Men om det var på detta sättet så kan jag nästan förstå att skammen inte gick att leva med och tanken på att barnen under hela sitt liv skulle minnas sina föräldrar som värsta sortens förövare. Det förklarar också vad som skrevs i avskedsbrevet. Men barnens ”sjukdom” hade föräldrarna själva tillfogat dem. Observera att detta bara är en av många hypoteteser. Men jag tycker ganska mycket faller på plats vid detta scenariot.
Citera
2018-06-22, 12:11
  #33825
Avstängd
japanesas avatar
MbP -
Oklar syntombild
Motsägelsefulla utredningsresultat
Överengagerad vårdnadshavare
Isolering
Ständiga undersökningar och medicinska utredningar
Lämnar ogärna barnet ensam
Barnet blir bättre i frånvaro av föräldern

Check på alla!

Hanna led av Msbp och hade förgiftat sönder barnen.
När detta upptäcktes strax före jul orkade O inte längre.
Skammen och skulden av att han inte skyddat sina barn blev för stark.
De satte igång att planera familjens utträde från livet för att sedan verkställa den.

Case closed.
Citera
2018-06-22, 12:16
  #33826
Avstängd
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrZirkus
Jag tror resan var hösten -17. Verkligen tragiskt. Men om det var på detta sättet så kan jag nästan förstå att skammen inte gick att leva med och tanken på att barnen under hela sitt liv skulle minnas sina föräldrar som värsta sortens förövare. Det förklarar också vad som skrevs i avskedsbrevet. Men barnens ”sjukdom” hade föräldrarna själva tillfogat dem. Observera att detta bara är en av många hypoteteser. Men jag tycker ganska mycket faller på plats vid detta scenariot.

Dom hade ju sökt hjälp under en längre period. H hade sagt att dom inte fick någon hjälp på barnsjukhuset. Vad kan det ha varit för hjälp som dom önskade/letade efter?
Citera
2018-06-22, 12:18
  #33827
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrZirkus
En hypotes... Ponera att det verkligen var något skamfullt som låg bakom tragedin. Låt säga att det verkligen pågick incest från de att flickorna kom i puberteten. Det kan ju förklara varför Agnes mådde väldigt dåligt och inte orkade gå i skolan. Det var ju kanske också praktiskt att hon inte umgicks med jämnåriga eller var med på vissa lektioner så hon kunde berätta hur det var hemma. Moa berättade att de inte trodde på Jesus utan något annat.. vem vet vilka läror/lögner/filosofier som barnen blev indoktrinerade med? RK skrev att barnen var friska men plötsligt fick han veta att Agnes var sjuk, han behövde smälta nyheten. Sen skrev han att Agnes kanske blev sjuk under resan ihop med O till Tyskland. Kan det varit så illa att hon blev gravid med sin egen pappa? Var det det beskedet som kom kring tredje advent? Hanna kanske visste om vad som pågick men hade blundat för det, men när det uppenbara kom till ytan kunde inte heller hon leva med skammen. Att hon inte hade kunnat skydda sina barn. Hon såg inte någon lycklig framtid för barnen som skulle få leva med föräldrarnas svek, skuld och skam...

Där är du någonting på spåret. Där finns svaret på varför familjen trodde att döden var ett bättre alternativ än livet. Om det hade varit en graviditet så hade en abort och en flytt varit en troligare och bättre lösning än att mörda sina barn. Resorna till utlandet för att söka behandling startade säkert efter sjukdomsdebuten, det känns väldig ologiskt om sjukdomen skulle ha startat med behandlingarna. Jag har svårt för att förstå logiken i det. Enligt alla som påstår sig känt familjen så träffade flickorna jämnåriga och lärare. Att Hanna inte skulle ha tyckt att incest var ett problem förrän A blev gravid känns inte rimligt för mig, men det står ju var och en fritt att tro vad man vill...
Citera
2018-06-22, 12:23
  #33828
Avstängd
japanesas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrZirkus
Jag tror resan var hösten -17. Verkligen tragiskt. Men om det var på detta sättet så kan jag nästan förstå att skammen inte gick att leva med och tanken på att barnen under hela sitt liv skulle minnas sina föräldrar som värsta sortens förövare. Det förklarar också vad som skrevs i avskedsbrevet. Men barnens ”sjukdom” hade föräldrarna själva tillfogat dem. Observera att detta bara är en av många hypoteteser. Men jag tycker ganska mycket faller på plats vid detta scenariot.

Själv ser jag inget som är ens i närheten av förståeligt i någon av föräldrarnas ageranden.
Jag tycker att de har betett sig som avarter till människor bägge två. Sådana finns ju tyvärr. Dessa två har dock världen förskonats ifrån nu.
Bara så förskräckligt synd att de skulle dra med sig två barn också.
Vila i frid Agnes och Moa!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback