Citat:
Ursprungligen postat av
PlutoJ
Din läsförståelse är så otroligt usel (eller är det kanske din allmänna begåvning?) att jag inte tänker ödsla mer energi på dig. Jag har visst beskrivit hur man kan gå till väga (dock inte i minsta lilla detalj utan övergripande). När du ifrågasätte det hänvisade jag till Ekobrottsmyndigheten eftersom de tveklukan bekräfta tillvägagångssättet.
Nej, det har du inte gjort. Du har skrivit "Vill du ha bevis på hur det går till? Vänd dig gärna till Ekobrottsmyndigheten och fråga" och "Har man väl lyckats placera pengarna utomlands, t.ex. i ett offshore bolag med tillhörande icke nogräknad bank, räcker det med ett kort utfärdat av banken för att konsumera så det står härliga till." På intet sätt har du visat att detta skulle vara "mycket enkelt."
Citat:
Jag har heller inte påstått att alla svenska företagare kan nolltaxera.
För det första är nolltaxering inte samma sak som att placera pengar utomlands i ex. offshore-bolag.
Det är vad tråden handlade om. Eventor påstod att Ehrenberg kunde placera pengar i skatteparadis och därmed
helt undgå att betala skatt - nolltaxera alltså.
Citat:
För det andra påstod du att samtliga svenska företagare skulle smita undan skatt och ägna sig åt penningtvätt om de bara kunde, och eftersom alla inte gör det bevisar det att det är mycket svårt.
Ja, om det är lika enkelt som du påstår skulle en stor del av alla svenska företagare göra det. De skulle öka sina inkomster med minst 40-50 % eller ännu mer.
Citat:
Alltså, du förutsätter utan undantag att alla svenska företagare är i grunden oärliga.
Flera sociologiska studier har visat att människor i hög grad fuskar när fusk inte beivras. Därmed är det naivt av dig att tro att företagare skulle avstå från en stor del av inkomsten på grund av ärlighet.