Ursprungligen postat av
Mapping
OBS: jag känner inga poliser i Malmö och har ingen koll alls på deras kompetens. Dock vill jag nyansera bilden kring Malmös poliser lite.
För ett par år sedan började granska Malmös "undre värld" i mer detalj. Bakgrunden var att jag ville förstå hur allt hänger ihop, vilka "gäng" det egentligen är som strider mot varandra etc. Allt det där är en lång historia i sig, men i samband med det har jag också läst otaliga FUPar osv. och kan ge min bild av utmaningen med att lagföra kriminella i Malmö (och Sverige i stort). En gigantisk utmaning, som är genomgående i nästan alla utredningar jag tagit del av, är att vare sig vittnen eller BO pekar ut någon GM. Anledningen till detta är: 1. det anses fult att gola ner någon. Det råder en tystnadskultur, framförallt knutet till vissa kulturer, där man helt enkelt inte pratar med polisen. I en handfull utredningar jag tagit del av börjar BO och GM dessutom bakom ryggen på polisen att "deala" kring en summa pengar för att göra upp i godo så att säga, d.v.s. GM erbjuder BO (eller BOs familj om BO avlidit) t.ex. 2-500.000:- för att man inte ska vittna och för att det inte ska bli några represalier från BOs sida. Här motarbetar man alltså AKTIVT polisen och rättsväsendet. Att vittnen håller tyst bygger dels på tystnadskulturen, och dels på att det är vanligt att vittnen blir hotade, eller till och med skjutna, för att hålla tyst. Exempel är Ahmad-familjens mordförsök på Hadrous, och när Mekky ville ge 200k till Maysem för att ta tillbaka sin anmälan mot honom (om jag minns rätt).
Denna tystnadskultur är en av de saker som gör att det blir OHYGGLIGT svårt att bedriva polisarbete i denna typ av fall. En annan sak som ofta gör utredningarna svåra är att misstänkte GM och vittnen inte bara håller tyst gällande själva gärningen i sig, utan konsekvent väljer att svara "inga kommentarer" till frågor i polisförhören rent generellt. Det gör att själva förundersökningen blir väldigt "tunn", och att förundersökningen i många fall istället bedrivs under rättegången istället så att säga, vilket självklart försvårar polisens arbete. Det är såklart upp till var och en att hålla tyst i polisförhör, men rent objektivt försvårar det såklart polisutredningen. Kriminella som faktiskt uttalar sig i polisförhör är ofta (nu pratar jag om de förhör jag läst kopplat till Malmö kriminella värld) korkade och då har polisen ganska lätt att slå hål på det som sägs. Men som sagt, håller de bara tyst får polisen det väldigt mycket svårare att bedriva en polisutredning.
Så, om BO och vittnen håller tyst så blir nästa steg för polisen den tekniska utredningen samt inre och yttre spaning. Här skulle antalet polisen kunna spela in. Hade det funnits 10.000 poliser ute på Malmös gator hade man såklart haft det enklare att fånga kriminella EFTER att de utfört en kriminell handling. D.v.s. enklare att fånga dem med skägget i brevlådan. Nu är det i sig orealistiskt, men visst hade det säkerligen hjälpt. Gällande inre/yttre spaning och polisarbetet i stort vid t.ex. ett mord har polisen optimalt 20-30 personer (om jag minns rätt) inblandade, och det är självklart att det inte ser ut så i Malmö, så även där hade fler polisen hjälpt. Samtidigt är det jäkligt svårt att binda en GM till ett brott enkom via HÖK/HAK (avlyssning och övervakning av t.ex. telefoni) om GM inte klantar sig (t.ex. försäger sig i telefonsamtal eller motsvarande). De fall där polisen rönt framgångar trots utmaningarna ovan är om det finns tydliga DNA-spår på – eller i anknytning till – mordplatsen. Vid mordet på en i K-falangen hittade blodspår från GM på mordplatsen och då plötsligt kan man knyta GM till mordet. Vid fallet med vaktmästaren som blev skjuten i huvudet av odågan Drivhall i Malmö kunde man följa fotspår i snön, man hittade en cigarettfimp med GMs dna på, och kunde spåra taxin som GM rymde i. Då kan man plötsligt binda GM vid brottet, eller hitta tillräckligt med indicier för att knyta GM till brottet. Om det inte varit snö på marken vid det aktuella tillfället är det nog inte SÅ säkert att Drivhall åkt dit, tror jag.
I juridiken pratar man ofta om skillnaden på att HA rätt och att FÅ rätt. Många utredningar kan vara "polisiärt uppklarade", d.v.s. polisen är 100% övertygade om vem som är GM och hur brottet gått till, men bevisen räcker inte i rätten. Som du säger: ett mord kan vara polisiärt uppklarat, eller ett mord kan vara uppklarat eftersom tillräckligt många "på stan" faktiskt vet vad som hände, men GM blir inte fälld i en rättegång p.g.a. brist på bevisning. Personligen kan jag tycka att Sverige lägger för stor vikt vid att åklagaren ska bevisa den tilltalades skuld. Om en misstänkt GM konsekvent håller tyst, eller ljuger i rätten/förhör, anser jag att bevisbördan borde lyftas över på den misstänkte istället. Det är EXTREMT irriterande att läsa polisförhör efter polisförhör där misstänkta sitter och ljuger och bara snackar skit hela tiden. Där borde man se över lagar och regler enligt min mening. Detsamma om man konsekvent väljer att inte samarbete med polisen och rättsväsendet.
Är Malmös polisen sämre än andra? Det har jag väldigt svårt att tro. Men, med ovan nämnt, och med tanke på hur otroligt underbemannade Malmös polisen är, har jag inga som helst problem att förstå varför så otroligt få Malmö-mord aldrig klaras upp.