2018-06-21, 22:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Oldberry
Mekky verkar va en dryg jävel jag hejar på meysam ! Tror ni det är han som ligger bakom detta ?
Både nicola och mekky har samlat på sig en del fiender, då dem varit både misstänkta och häktade för mord mm. Så, det jobbiga läget för dem, inte bara för polisen, är oxh klura ut vem och vilken av fienden som hade bollarna att utföra denna attackm

Blir lite svårt när de flera som vill döda en.
Citera
2018-06-21, 22:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tystnad
Bra skrivet!

Om du har "forskat" om detta... har du fått någon uppfattning om ungefär hur många poliser/patrullbilar som är i patrullerande tjänst efter "kontorstid" i Malmö ?

I mindre städer/samhällen där man själv är, finns det ytterst få oftast ingen alls. Frågan är relevant tycker jag eftersom bla detta massmord möjligen hade förhindrats om flera patrullerande bilar varit rullande, risken för upptäckt blir ju då för stor.

Jag bor i området. Var lyckligt (naivt) totalt ovetande om att Galaxy Café kunde vara ett tillhåll för kriminella. Sedan händelsen (som jag själv inte hörde men min inneboende) har jag sett flera svarta
lyxbilar i området dvs BMW och Mercedes både dag och natt.
Samt två hästar från Polisen med blonda kvinnliga poliser som klapprat igenom området. Gillar verkligen hästar och det känns ju dessutom betryggande. ;-) Tror inte jag går ut på kvällstid just nu.
Citera
2018-06-21, 22:14
Medlem
GNOMDSs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mapping
OBS: jag känner inga poliser i Malmö och har ingen koll alls på deras kompetens. Dock vill jag nyansera bilden kring Malmös poliser lite.

För ett par år sedan började granska Malmös "undre värld" i mer detalj. Bakgrunden var att jag ville förstå hur allt hänger ihop, vilka "gäng" det egentligen är som strider mot varandra etc. Allt det där är en lång historia i sig, men i samband med det har jag också läst otaliga FUPar osv. och kan ge min bild av utmaningen med att lagföra kriminella i Malmö (och Sverige i stort). En gigantisk utmaning, som är genomgående i nästan alla utredningar jag tagit del av, är att vare sig vittnen eller BO pekar ut någon GM. Anledningen till detta är: 1. det anses fult att gola ner någon. Det råder en tystnadskultur, framförallt knutet till vissa kulturer, där man helt enkelt inte pratar med polisen. I en handfull utredningar jag tagit del av börjar BO och GM dessutom bakom ryggen på polisen att "deala" kring en summa pengar för att göra upp i godo så att säga, d.v.s. GM erbjuder BO (eller BOs familj om BO avlidit) t.ex. 2-500.000:- för att man inte ska vittna och för att det inte ska bli några represalier från BOs sida. Här motarbetar man alltså AKTIVT polisen och rättsväsendet. Att vittnen håller tyst bygger dels på tystnadskulturen, och dels på att det är vanligt att vittnen blir hotade, eller till och med skjutna, för att hålla tyst. Exempel är Ahmad-familjens mordförsök på Hadrous, och när Mekky ville ge 200k till Maysem för att ta tillbaka sin anmälan mot honom (om jag minns rätt).

Denna tystnadskultur är en av de saker som gör att det blir OHYGGLIGT svårt att bedriva polisarbete i denna typ av fall. En annan sak som ofta gör utredningarna svåra är att misstänkte GM och vittnen inte bara håller tyst gällande själva gärningen i sig, utan konsekvent väljer att svara "inga kommentarer" till frågor i polisförhören rent generellt. Det gör att själva förundersökningen blir väldigt "tunn", och att förundersökningen i många fall istället bedrivs under rättegången istället så att säga, vilket självklart försvårar polisens arbete. Det är såklart upp till var och en att hålla tyst i polisförhör, men rent objektivt försvårar det såklart polisutredningen. Kriminella som faktiskt uttalar sig i polisförhör är ofta (nu pratar jag om de förhör jag läst kopplat till Malmö kriminella värld) korkade och då har polisen ganska lätt att slå hål på det som sägs. Men som sagt, håller de bara tyst får polisen det väldigt mycket svårare att bedriva en polisutredning.

Så, om BO och vittnen håller tyst så blir nästa steg för polisen den tekniska utredningen samt inre och yttre spaning. Här skulle antalet polisen kunna spela in. Hade det funnits 10.000 poliser ute på Malmös gator hade man såklart haft det enklare att fånga kriminella EFTER att de utfört en kriminell handling. D.v.s. enklare att fånga dem med skägget i brevlådan. Nu är det i sig orealistiskt, men visst hade det säkerligen hjälpt. Gällande inre/yttre spaning och polisarbetet i stort vid t.ex. ett mord har polisen optimalt 20-30 personer (om jag minns rätt) inblandade, och det är självklart att det inte ser ut så i Malmö, så även där hade fler polisen hjälpt. Samtidigt är det jäkligt svårt att binda en GM till ett brott enkom via HÖK/HAK (avlyssning och övervakning av t.ex. telefoni) om GM inte klantar sig (t.ex. försäger sig i telefonsamtal eller motsvarande). De fall där polisen rönt framgångar trots utmaningarna ovan är om det finns tydliga DNA-spår på – eller i anknytning till – mordplatsen. Vid mordet på en i K-falangen hittade blodspår från GM på mordplatsen och då plötsligt kan man knyta GM till mordet. Vid fallet med vaktmästaren som blev skjuten i huvudet av odågan Drivhall i Malmö kunde man följa fotspår i snön, man hittade en cigarettfimp med GMs dna på, och kunde spåra taxin som GM rymde i. Då kan man plötsligt binda GM vid brottet, eller hitta tillräckligt med indicier för att knyta GM till brottet. Om det inte varit snö på marken vid det aktuella tillfället är det nog inte SÅ säkert att Drivhall åkt dit, tror jag.

I juridiken pratar man ofta om skillnaden på att HA rätt och att FÅ rätt. Många utredningar kan vara "polisiärt uppklarade", d.v.s. polisen är 100% övertygade om vem som är GM och hur brottet gått till, men bevisen räcker inte i rätten. Som du säger: ett mord kan vara polisiärt uppklarat, eller ett mord kan vara uppklarat eftersom tillräckligt många "på stan" faktiskt vet vad som hände, men GM blir inte fälld i en rättegång p.g.a. brist på bevisning. Personligen kan jag tycka att Sverige lägger för stor vikt vid att åklagaren ska bevisa den tilltalades skuld. Om en misstänkt GM konsekvent håller tyst, eller ljuger i rätten/förhör, anser jag att bevisbördan borde lyftas över på den misstänkte istället. Det är EXTREMT irriterande att läsa polisförhör efter polisförhör där misstänkta sitter och ljuger och bara snackar skit hela tiden. Där borde man se över lagar och regler enligt min mening. Detsamma om man konsekvent väljer att inte samarbete med polisen och rättsväsendet.

Är Malmös polisen sämre än andra? Det har jag väldigt svårt att tro. Men, med ovan nämnt, och med tanke på hur otroligt underbemannade Malmös polisen är, har jag inga som helst problem att förstå varför så otroligt få Malmö-mord aldrig klaras upp.
Bra skrivet.
MEN polisen i Malmö vet att det finns ett parallellt samhälle. Därför gäller det för polis och åklagare att gilla läget och vara smart. Malmö är en liten kompakt stad.OK. Men då borde det också gälla dessa grupperingar är välbekanta för polisen. Spana.Telefon avlyssna.Vad som helst.Visa dessa gäng att polisen vet vad dom håller på med och att tillslut åker dom fast.Operation Lynx i Uppsala är ett föredöme. .Leds av en riktigt enveten polis som inte ger sig. Utan ligger på hela tiden.Även Kronofogden,Skattemyndigheter och Socialen är inblandade i denna riktade kampanj för att svälta ut den organiserade brottsligheten. Polisen i Malmö borde ändra si strategi..
Senast redigerad av GNOMDS 2018-06-21 kl. 22:24. Anledning: Komplement.
Citera
2018-06-21, 22:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Laxbete
Ett klargörande ang att "polisstationen ligger 50 m bort". Det är alltså Rättscentrum, som huserar bland annat åklagarmyndigheten, arresten, häktet, polisens utredningssektion m.m. som ligger i närheten. I bemärkelsen "polisstation" utgår det dock inga radiobilar från RCM, utan närmaste station varifrån radiobilar utgår är på Sallerupsvägen ca. 300-400m bort. Dessutom anses området där skjutningen skedde som lugnt varför radiobilarna normalt patrullerar i problemområdena. Alltså är det inte så konstigt att gärningsmännen kom undan.

Även om så den enda polisstationen hade legat ii rosengård så borde fan polisen klara av att ta sig dit, PÅ 0 tid. Vanlig bilväg mellan värnhem och rosengård tar max 5min. Ökar du farten och kör mot rött, och har friväg så är man där på noll tid. Det står alltid flera bilar parkerade på den i sallerupsvägen. Så stt säga atr den ligger 300-400m ifrån för att få de o låta mkt, ja dem borde fan kunna springa till mordplatsen oxo. Im.sorry, but im not sorry. Malmöpolisen är skit.
Citera
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av metoukor
Ja, det kan lätt härledas till att man inte vill veta buset att man har 24/7 spaning på GM, man kanske väntar in att dom ska återvända till gömmor för mordvapen tex eller flyktbil, etc

finns 100 scenarion som kan förklara ett sådant uttalande.

Observera att jag inte säger att det är så men att det jag säger däremot att polisen vet betydligt mer än dom ger sken av, det ger dom ett taktiskt övertag.
Allt sådant låter vettigt, strategiskt & bra. Men uppklarningsprocenten av mord hittills i Malmö talar mest för att dom inte har en jävla aning om vad som hänt.
Citera
Medlem
RiverStyxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Subzero1
Malmöpolisen är inga veklingar men någon vidare kompetens är det inte direkt.

Nä de sa jag inte heller, jag bara påpekade att de är tuffare än poliser från andra distrikt, och att när stockholmssnutarna var nere på besök höll de på att skita i byxorna här nere.
Citera
2018-06-21, 22:17
Medlem
Ang Mappings analys
"" Där borde man se över lagar och regler enligt min mening. Detsamma om man konsekvent väljer att
inte samarbete med polisen och rättsväsendet. ""

Där ligger felet --> varför väljer stora grupper att inte samarbeta med rättsväsendet.
Att buset inte gör det ligger i sakens natur ..och det kommer man inte undan.

Om ngn tror att det går att samarbeta med Polisen ..så prova att presentera er som.
Ali Bongo Kodugu --- när ni försöker hjälpa till .. så får ni höra PPprrrrrrtt....tttt strax innan kopplingstonen. Såvida han inte börjar fråga om annat. Nämligen de frågor som kan få in Bongo
för bidragsbrott .. slår frun ... anordnade äktenskap eller annat.
I pressen syns tesen att det skjuts om knarkmarknaden på Lindängen ...varför ringer man inte snuten
måste ju vara enklare än att skjuta konkurrenten. Låta snuten hämta konkurrenten. Drop the Dime.
Skall inte finnas någon knarkmarknad på Lindängen Fixa det ...
Eller de boende --ringer .... det pekar åt att ingen tror att snuten klarar detta. Eller har lust.
Citera
2018-06-21, 22:17
Medlem
GNOMDSs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dellie
Jag bor i området. Var lyckligt (naivt) totalt ovetande om att Galaxy Café kunde vara ett tillhåll för kriminella. Sedan händelsen (som jag själv inte hörde men min inneboende) har jag sett flera svarta
lyxbilar i området dvs BMW och Mercedes både dag och natt.
Samt två hästar från Polisen med blonda kvinnliga poliser som klapprat igenom området. Gillar verkligen hästar och det känns ju dessutom betryggande. ;-) Tror inte jag går ut på kvällstid just nu.
Dessa häst poliser är nog sk. "förtroende skapande åtgärder".Dom dyker upp efter något har hänt. Inte innan.
Citera
2018-06-21, 22:19
Medlem
Minst 3-4 polisbilar varav en civil körde precis med väldigt hög fart inifrån värnhem ut ur stan längs Sallerupsvägen. Någon som vet om det hänt något speciellt?
Citera
2018-06-21, 22:19
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Undrande87
Ja då.
Bellal Hadrous heter sonen.

Mirza Masovics var ägare utav alla pengarna.
Pengarna drevs in av bland annat Goran Matic.

Det som händer att man sköt mot familjen Hadrous fastigheter ett par gånger innan Belals pappa skakade fram (tro det eller ej) 12 miljoner (!!!) genom att låna av släkt och vänner.

Så god ekonomi har dom arabiska familjerna i Malmö...
Är det samma Hadrous-klan som har butiker & är kommunalpolitiker i Landskrona?
Citera
2018-06-21, 22:34
Medlem
Akuten är avspärrad. Inkommit skottskadad man. Poliser med skottsäkra västar står och vaktar utanför avspärrningarna
Citera
2018-06-21, 22:34
Medlem
https://www.sydsvenskan.se/2018-06-21/skottlossning-i-malmo-person-skjuten-pa-lindangen
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in