Citat:
Eller det är tvärtom. Därför att man just ha erfarenhet av sjukdomar ”utan biomarkör” att man har det synsätt man har här i tråden. Det kan vara så att vissa skribenter är glad att under den perioden i livet där de hade ”sjukdomar utan biomarkör” inte ansågs som värdelösa eller att ha ett liv ”utan livskvalitet” av någon nära anhörig som kanske hade tyckt det var bättre att man skulle dö. Kanske inte för att korta ens liv, men att man vill slippa all belastning och att se på eländet. Som alltid är mindre plågsamt än att vara den sjuka själv, tycker jag, även om den som är anhörig till den sjuka kan uppfatta det annorlunda.
Det är en sak som jag tycker underskattas här i tråden och det är brutaliteten och aggressiviteten i själva dådet. Man kan vara förtvivlad, man kan vara kränkt, man kan tycker livet är orättvist, man kan fantisera om det ena eller andra, till och med planera. Men att utföra detta - det är brutalt. Och det behövs en våldsamhet som få ha. Tror jag. Inte nödvändigtvis att det ha yttrat sig i våld tidiagre, men potentialen måste ha funnits. Och den är ytterst sällsynt.
Många av er kan föreställa sig föräldrarnas lidelse och förtvivlan. Kanske även mer än barnens. Men ingen - absolut ingen av er alla - hade ens velat tänka på det gm gjorde i detta fall.
Det är en sak som jag tycker underskattas här i tråden och det är brutaliteten och aggressiviteten i själva dådet. Man kan vara förtvivlad, man kan vara kränkt, man kan tycker livet är orättvist, man kan fantisera om det ena eller andra, till och med planera. Men att utföra detta - det är brutalt. Och det behövs en våldsamhet som få ha. Tror jag. Inte nödvändigtvis att det ha yttrat sig i våld tidiagre, men potentialen måste ha funnits. Och den är ytterst sällsynt.
Många av er kan föreställa sig föräldrarnas lidelse och förtvivlan. Kanske även mer än barnens. Men ingen - absolut ingen av er alla - hade ens velat tänka på det gm gjorde i detta fall.
Tror att de flesta som förnekar vissa sjukdomars existens har absolut ingen erfarenhet eller förmåga att sätta sig in i hur andra människor mår och upplever sin situation.
Håller med dig att ingen utomstående skall avgöra personens livskvalité eller rätten till sitt eget liv. Samtidigt så tycker jag hur hemskt det än låter så har varje människa rätten att avgöra sin egen livskvalité och om man vill fortsätta eller ej.
Vi är alla berörda av tragedin i Bjärred men det är så svårt att sätta sig in i situationen när vi för det första inte vet varför och för det andra har vi aldrig och kommer aldrig att hamna i den situationen själva lyckligtvis. Ja denna händelse är brutal utan tvekan även om jag inte tror att föräldrarna behöver ha varit våldsbenägna, känt sig kränkta. Säkerligen kände de stor orättvisa över livet. Håller med när du skriver att planera kan man men sen att utföra dådet är en helt annan sak.
Jag skulle nog kunna säga själv att jag skulle kunna hjälpa någon som desperat ville det när det inte fanns någon annan utväg men känner jag mig själv rätt skulle jag aldrig klara av eller få min kropp till att avsluta någon annans liv.
Att åtminstone det ena barnet var svårt sjukt tror jag men säger som många andra något annat måste till för att två föräldrar skall kunna avsluta livet på sina barn och sig själva.
Så fruktansvärt hemskt
Senast redigerad av 57Emma 2018-06-21 kl. 20:50.
Senast redigerad av 57Emma 2018-06-21 kl. 20:50.