2018-06-21, 20:48
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vinbergssnacka
Eller det är tvärtom. Därför att man just ha erfarenhet av sjukdomar ”utan biomarkör” att man har det synsätt man har här i tråden. Det kan vara så att vissa skribenter är glad att under den perioden i livet där de hade ”sjukdomar utan biomarkör” inte ansågs som värdelösa eller att ha ett liv ”utan livskvalitet” av någon nära anhörig som kanske hade tyckt det var bättre att man skulle dö. Kanske inte för att korta ens liv, men att man vill slippa all belastning och att se på eländet. Som alltid är mindre plågsamt än att vara den sjuka själv, tycker jag, även om den som är anhörig till den sjuka kan uppfatta det annorlunda.

Det är en sak som jag tycker underskattas här i tråden och det är brutaliteten och aggressiviteten i själva dådet. Man kan vara förtvivlad, man kan vara kränkt, man kan tycker livet är orättvist, man kan fantisera om det ena eller andra, till och med planera. Men att utföra detta - det är brutalt. Och det behövs en våldsamhet som få ha. Tror jag. Inte nödvändigtvis att det ha yttrat sig i våld tidiagre, men potentialen måste ha funnits. Och den är ytterst sällsynt.

Många av er kan föreställa sig föräldrarnas lidelse och förtvivlan. Kanske även mer än barnens. Men ingen - absolut ingen av er alla - hade ens velat tänka på det gm gjorde i detta fall.

Tror att de flesta som förnekar vissa sjukdomars existens har absolut ingen erfarenhet eller förmåga att sätta sig in i hur andra människor mår och upplever sin situation.
Håller med dig att ingen utomstående skall avgöra personens livskvalité eller rätten till sitt eget liv. Samtidigt så tycker jag hur hemskt det än låter så har varje människa rätten att avgöra sin egen livskvalité och om man vill fortsätta eller ej.

Vi är alla berörda av tragedin i Bjärred men det är så svårt att sätta sig in i situationen när vi för det första inte vet varför och för det andra har vi aldrig och kommer aldrig att hamna i den situationen själva lyckligtvis. Ja denna händelse är brutal utan tvekan även om jag inte tror att föräldrarna behöver ha varit våldsbenägna, känt sig kränkta. Säkerligen kände de stor orättvisa över livet. Håller med när du skriver att planera kan man men sen att utföra dådet är en helt annan sak.
Jag skulle nog kunna säga själv att jag skulle kunna hjälpa någon som desperat ville det när det inte fanns någon annan utväg men känner jag mig själv rätt skulle jag aldrig klara av eller få min kropp till att avsluta någon annans liv.

Att åtminstone det ena barnet var svårt sjukt tror jag men säger som många andra något annat måste till för att två föräldrar skall kunna avsluta livet på sina barn och sig själva.
Så fruktansvärt hemskt
Senast redigerad av 57Emma 2018-06-21 kl. 20:50.
Citera
2018-06-21, 20:52
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Robert
post #33125
Precis, "mycket sjuk" var en omskrivning för ngt annat som Rockkungen inte har velat säga rakt ut.
Reaktionen på beskedet talar också för att det rörde sig om en åkomma som var svår att ta in.
Citera
2018-06-21, 20:56
Medlem
Walla-walla-winchas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Enligt Rockungen var A mycket sjuk. Dra din slutsats på den tycker jag.

"Sjuk" kan säkert diskuteras länge. Ingen var sjuk.
Citera
2018-06-21, 21:00
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Precis, "mycket sjuk" var en omskrivning för ngt annat som Rockkungen inte har velat säga rakt ut.
Reaktionen på beskedet talar också för att det rörde sig om en åkomma som var svår att ta in.

Vet du det eller spekulerar du?
Citera
2018-06-21, 21:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Inte medförfattare; däremot moms-kollega/vän (f.ö. förekommande i L*x*ase; kanske torskade på en OH-tolkning..?).
Eller torskade han på en fortkörning? Behöver inte vara så dramatiskt.
Citera
2018-06-21, 21:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Walla-walla-wincha
"Sjuk" kan säkert diskuteras länge. Ingen var sjuk.
Du påstod att Rockungen hävdar att flickorna var friska, han skrev att A var mycket sjuk. Du hade fel. Vad finns det att diskutera?
Citera
2018-06-21, 21:23
Medlem
Citat:
Var det en omskrivning på att O misshandlat H, sysslat med försäkringsbedrägeri och spelat bort sina pengar på nätpoker? Hen skrev ”mycket sjuk”. Det är motsatsen till ”mycket frisk”. Om Rockungen ville säga nåt annat vet jag inte, jag ser bara det hen skriver. Jag har inga övernaturliga gåvor.
Citera
2018-06-21, 21:23
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
OH:s försäkringar:
HB:s försäkringar:
Mot bakgrund av att man lagt ned tid och kraft på att formulera ett testamente som redan tänkt bort de två döttrarna, och t.o.m. hoppat över föräldraleden, är det av intresse att veta vilka förändringar som ev. gjorts betr. förmånstagarförordnanden. - Normalt går efterlevandeskyddet till maka, barn, men inom vissa försäkringar kan man ändra detta, t.ex. inom den automatiska grupplivförsäkringen.

Betr. SPV har man redan utbetalat den begravningshjälp (2 x 22 750) som gäller för den försäkringen (beloppet utbetalas även om förmånstagare saknas). Om inte förmånstagarförordnandet ändrats (från maka, barn till ett speciellt förmånstagarförordnande: föräldrar/syskon) har de arvsberättigade i testamentet gått miste om betydande belopp.

Här finns ett visst indicievärde i huruvida H ändrat sina förordnanden, eller inte. - Har bara O ändrat sina, utgör detta ett mycket högt indicievärde gränsande till bevis på att HB inte medverkat till dådet. - Har ingen ändrat något, talar en sådan höggradig försummelse för att dådet inte hunnit tänkas igenom ordentligt, men å andra sidan bör då även testamentet ha varit något av ett hastverk.
Bra uppmärksammat!

Läser att man inte via ett testamente kan ändra förmånstagarordningen.
Har båda två utfört gärningarna i samförstånd, bör båda också dessförinnan ha ändrat förmånstagare för vem som ska erhålla försäkringsbeloppen.
Citera
2018-06-21, 21:28
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Var det en omskrivning på att O misshandlat H, sysslat med försäkringsbedrägeri och spelat bort sina pengar på nätpoker? Hen skrev ”mycket sjuk”. Det är motsatsen till ”mycket frisk”. Om Rockungen ville säga nåt annat vet jag inte, jag ser bara det hen skriver. Jag har inga övernaturliga gåvor.
Se inlägget Dr.Robert hänvisar till.
Citera
2018-06-21, 21:38
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Bra uppmärksammat!

Läser att man inte via ett testamente kan ändra förmånstagarordningen.
Har båda två utfört gärningarna i samförstånd, bör båda också dessförinnan ha ändrat förmånstagare för vem som ska erhålla försäkringsbeloppen.
Ja, är det en äkta samförståndslösning har de naturligtvis pratat igenom saker och ting med varandra; vidtagit mått och steg. Båda var dessutom rutinerade skattejurister. - OH hade under många år arbetat med försäkringsfrågor inom EU-rätten.
Citera
2018-06-21, 21:42
Medlem
Citat:
Se inlägget Dr.Robert hänvisar till.

Jag läser Rockungens inlägg där hen skriver att en av barnen var mycket sjuka och sen att det är 100% säkert. Om vi nu tror att hen är ett sanningsvittne så får vi ta allt eller inget. För man kan inte välja att bara tro på det som stärker ens egen teori, eller hur?

Citat:
Ursprungligen postat av Rockkungen
- Du / ni får tjafsa hur mycket ni vill med mig-
- Kalla mig vad ni vill ja tar det -

- Vad menar du med en personlig ursäkt i ett påstående avskedsbrev?-

- Hanna hade ingen Cancer -
- En av barnen var mycket sjuka -

Citat:
Ursprungligen postat av Rockkungen
- Ja jag vet jag skrivit det-
- Fick veta saker jag helst undvikit att veta igår-
- Och det är 100% säkert-
Citera
2018-06-21, 21:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vinbergssnacka
Eller det är tvärtom. Därför att man just ha erfarenhet av sjukdomar ”utan biomarkör” att man har det synsätt man har här i tråden. Det kan vara så att vissa skribenter är glad att under den perioden i livet där de hade ”sjukdomar utan biomarkör” inte ansågs som värdelösa eller att ha ett liv ”utan livskvalitet” av någon nära anhörig som kanske hade tyckt det var bättre att man skulle dö. Kanske inte för att korta ens liv, men att man vill slippa all belastning och att se på eländet. Som alltid är mindre plågsamt än att vara den sjuka själv, tycker jag, även om den som är anhörig till den sjuka kan uppfatta det annorlunda.

Det är en sak som jag tycker underskattas här i tråden och det är brutaliteten och aggressiviteten i själva dådet. Man kan vara förtvivlad, man kan vara kränkt, man kan tycker livet är orättvist, man kan fantisera om det ena eller andra, till och med planera. Men att utföra detta - det är brutalt. Och det behövs en våldsamhet som få ha. Tror jag. Inte nödvändigtvis att det ha yttrat sig i våld tidiagre, men potentialen måste ha funnits. Och den är ytterst sällsynt.

Många av er kan föreställa sig föräldrarnas lidelse och förtvivlan. Kanske även mer än barnens. Men ingen - absolut ingen av er alla - hade ens velat tänka på det gm gjorde i detta fall.

Ja, jag tänker också på detta. Vad krävs för att gå över den gränsen från tanke och ev planering till att utföra dådet? Så fasansfullt. Jag undrar om det är möjligt att planera något sånt här utan att barnen började ana oråd.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in