2018-06-21, 16:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Medox
Jag lutar mot att tro som CountMyshkin beskrev det, att det var ett utfall av Os humor som på något märkligt sett kom till uttryck i testamentet.

Båda scenarierna är dock lika perversa.

Humor när man skriver ett testamente? Jahopp, det tror jag du är ensam om att tänka, om du inte får medhåll av din maffia som alltid måste invända. Du snackade om att förhålla sig till realistiska scenarier, utifrån din föreställningsförmåga. Du påstår då alltså att O skämtat till det hela? Det var en ny infallsvinkel, gratulerar.
Citera
2018-06-21, 16:14
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av rappytt
Mordet skedde vid en tidpunkt när O börjat bli utestängd från för honom viktiga sammanhang, dessutom blev han ifrågasatt, kanske både av arbetsgivare och skola, trots att han kämpat för att hålla ihop allt?

1. O blev inte professor och han fick kritik för att han uteblivit från jobbet på grund av att döttrarna varit sjuka. Var tvungen att gå ned 10 procent i arbetstid, mot sin vilja.
Det dödliga svaret: Uteblev från viktig konferens, hans viktigaste varje år, med troligen internationella gäster.
2. Fick inte vara med i bokutgivning.
Det dödliga svaret: Hans testamente innehöll rättigheter till fd medförfattare.
3. Skolan började ifrågasätta hemundervisningen av budgetskäl under hösten.
Det dödliga svaret: Döttrarna uteblev från undervisning första dagen på vårterminen.

Citat:
En sammanställning så god som någon annan. Går något av sambanden att verifiera utanför tråden?

Citat:
Ursprungligen postat av rappytt
Nu är du bara här för att marknadsföra din ME-maffiaskit (lustigt nick), men om du läser på, så JA. Det går att verifiera. Försök inte. Du vet mer än vad du vill erkänna.

Istället för att tramsa vore det ju då på sin plats att berätta var utanför tråden du kan belägga att:
- Blev inte professor och han fick kritik för att han uteblivit från jobbet.
- Fick inte vara med i bokutgivning.
- Skolan började ifrågasätta hemundervisningen.
- Var tvungen att gå ned 10 procent i arbetstid, mot sin vilja.

Om du bara svarar med ett "JA" utan förklaring är det lätt att tro att du bara fabulerar.
Citera
2018-06-21, 16:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Ja, de hade nog helt andra saker att fundera över, vad skulle det tjäna till att bestrida något?

Begravning och annat var nog viktigare än att ifrågasätta parets sista vilja.

Men jag ser att O är på tapeten igen som ensam/mest skyldig trots alla de fakta som kommit fram, helt makalöst.

Det är mest makalöst att H kunde gå med på något så knasigt att testamentera rättigheter med minimalt värde till en bok som O skrivit som prio 1 i ett testamente. Jag tror inte att hon läst vad det stod, det kan ha funnits flera utkast. Hon sippade på kaffe, skrattade och O tog fram en av alla kopior han hade. Hoppas hårddisken till Os dator, eller molnet, kan undersöka vilka alster O producerade när han kom på den fruktansvärda lösningen att ha ihjäl barn med ett helt liv framför sig.
Citera
2018-06-21, 16:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Varför skulle dom bestrida testamentet?
Det finns inga bröstarvingar så de rättmätiga arvtagarna är Hs och Os föräldrar och de har inte haft några invändningar mot det.
Fattar inte varför du tycker dom (vilka du nu menar är dom) skulle bestrida testamentet enl. dig
Förklara gärna

Det lilla jag kunde göra som anhörig i en sån här tragedi, där mitt barn mördat sina barn, skulle jag göra. Jag skulle börja med att bestrida testamentet. Dvs ifall jag trodde bättre om mitt barn än vad hen utmålats till. En markering till omvärlden för mitt barns skull. Inte pga att jag utelämnats i arvet utan bara för att visa att inte tror mitt barn varit klok vid undertecknandet.

Enligt ÄB så är man inte vid sina sinnens fulla bruk om man är påverkad av en depression, psykisk störning, även tillfällig störning eller droger.
Citera
2018-06-21, 16:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kryptogam
Makarna Goebbles har varit uppe flera gånger i tråden, och varje gång konstateras att den historien var så speciell att den liksom "står för sig själv." Nej, man har ingenting att jämföra med, eller relatera till, för att försöka förstå Bjärred.

Jag funderar litet på hur det kan bli om två personer med allvarliga personlighetsstörningar slår sig samman: kom att tänka på pastorn och Kristi Brud i Knutby. De torde väl ha personlighetsstörningar båda två. De ville nå sina egna mål, även om det krävdes mord för den egna vinningens skull. Likaså Johanna Möller. Men, den stora skillnaden är ju att makarna i Bjärred även avslutade sina egna liv.

Var det makarna i Bjärred som "behövde" dö - och för att barnen skulle slippa bli föräldralösa, så fick barnen följa med in i döden?

Ja, jag tror att en av föräldrarna var suicidal. Pga hur relationen såg ut mellan föräldrarna så eskalerade det till utvidgat självmord. Då kanske barnens mående vägde in, eller problematiserades mer än det gjort om föräldern varit psykiskt stabil. För många som lider av psykisk sjukdom och är suicidala kan tanken på barnen som får leva vidare utan en förälder vara något som gör att man ändå försöker hanka sig fram. Den andra föräldern i detta fall kanske drogs med ner i mörkret och tänkte att det inte var möjligt att leva vidare utan sin man/fru. Bara mina spekulationer.
Citera
2018-06-21, 16:47
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av CountMyshkin
Det lilla jag kunde göra som anhörig i en sån här tragedi, där mitt barn mördat sina barn, skulle jag göra. Jag skulle börja med att bestrida testamentet. Dvs ifall jag trodde bättre om mitt barn än vad hen utmålats till. En markering till omvärlden för mitt barns skull. Inte pga att jag utelämnats i arvet utan bara för att visa att inte tror mitt barn varit klok vid undertecknandet.

Enligt ÄB så är man inte vid sina sinnens fulla bruk om man är påverkad av en depression, psykisk störning, även tillfällig störning eller droger.

Ok. Då vet med bestämdhet hur du skulle ha gjort i en situation där dina barn och barnbarn nyligen dött och där allt tydde på att dina egna barn dödat dina barnbarn.

Själv har jag svårt att tänka mig in hur rationellt jag skulle agera i en sådan situation. Särskilt när jag inte känner till alla omständigheter bakom beslutet.

Det är nog sant att det hade kunnat finnas de som hade uppfattat beslutet som en hämnd för att du uteslutits ur testamentet. En markering för att visa det orättfärdiga att du inte fick din rättmätiga lott. Inte konstigt att du gör något som är så egoistiskt med såna ungar...
Ja, hatpöbeln vet inga gränser.
Senast redigerad av Medox 2018-06-21 kl. 16:50.
Citera
2018-06-21, 16:50
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CountMyshkin

Vi vet inte vad de tycker eller tänker, kan bara föreställa mig att allt är ett stort kaos med tankar och sorg. En markering till omvärlden! varför? Vad spelar det för roll?
Vad ÄB säger spelar heller ingen roll när de arvsberättigade har godkänt testamentet eller Os och Hs sista vilja, det behöver inte ens vara bevittnat.
Visst man kan bestrida alla testamenten men till vilken nytta? för att du tycker det?
Nä, de har gjort efter sitt eget hjärta oavsett vad omvärlden tycker, den döda familjen kommer inte tillbaka vad de än gör
Citera
2018-06-21, 16:56
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Ja, de hade nog helt andra saker att fundera över, vad skulle det tjäna till att bestrida något?

Begravning och annat var nog viktigare än att ifrågasätta parets sista vilja.

Men jag ser att O är på tapeten igen som ensam/mest skyldig trots alla de fakta som kommit fram, helt makalöst.

Kan bara hålla med, spelar ingen roll vad som sägs, skrivs eller länkas till, tråden hamnar ändå alltid i samma jäkla spår att det är O som är ensam GM.
Citera
2018-06-21, 16:57
Medlem
Citat:
Svart? Pervers galghumor skulle jag etikettera den.
Jag tror helt enkelt att testamenterandet av rättigheterna var en uppriktig och varm hälsning till en f.d kollega och vän på Ernst&Young. Ett sätt att tacka för stöd och uppmuntran.
Citera
2018-06-21, 16:59
Medlem
Citat:
Kan bara hålla med, spelar ingen roll vad som sägs, skrivs eller länkas till, tråden hamnar alltid i samma jäkla spår att det är O som är ensam GM.
I bästa fall är det en genusfråga, i värsta är det scientologernas välkända ”dirty tricks” som man alltid straffar avhoppare med.
Citera
2018-06-21, 17:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Jag tror helt enkelt att testamenterandet av rättigheterna var en uppriktig och varm hälsning till en f.d kollega och vän på Ernst&Young. Ett sätt att tacka för stöd och uppmuntran.

Undrar om personen uppskattar det på det sättet som du skriver.
Men jag tror också att O bara hade testamenterat rättigheter till sin bok till någon han uppskattar.
Hans viktigaste akademiska arv - värd att nämnas först.
Citera
2018-06-21, 17:02
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Kan bara hålla med, spelar ingen roll vad som sägs, skrivs eller länkas till, tråden hamnar ändå alltid i samma jäkla spår att det är O som är ensam GM.

Ja, man blir ju alldeles matt av faktaresistensen men vad fan kan man vänta sig, statistiken är ju viktigare än verkligheten tydligen.

Minsta sak tolkas till O,s nackdel och förstoras upp och vantolkas.

Utred hur paret blev bemötta av sjukvården så kommer svaret på den tragiska händelsen fram.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in