Om Yougovs senaste skulle bli valresultat så ställer det till stora problem för alla. Om Sd är största parti så måste Sd i alla typer av samarbete kräva statsministerposten. Vilket annat parti skulle ens fundera på det i mer än 10 sekunder i dagsläget? Alltså omöjligt.
Att ha en minoritetsregering som idag, går det? Det blir pannkaka av det och alla är missnöjda och det skulle nog inför nästa val vara bra för Sd som skulle öka på 4 års stort missnöje. Att få ligga på och gnaga igen måste vara trist och landet kommer att förlora stort på det med ännu sämre sjukvård, skola och säkerhet. En minoritetsregering skulle vara förödande för landet. Kanske 4 år till av det kaos vi haft sänker landet för 100 år framåt.
En tredje lösning är att 7-klövern skapar ett block av partier som får majoritet. Dom lägger en gemensam politik. Det kommer skapa stort missnöje i samtliga partiers kanter och Sd kommer vinna på det inför nästa val. Men risken är att vi under kommande 4 år tappar bort Sverige helt och hållet.
Det kommer att bli galet spännande och se veckorna efter valet om siffror som dessa blir verklighet.
Själv hoppas jag Afs gör bra och blir en kraft att räkna med. Det skulle betyda att Sd och Afs ges möjlighet att bli sams igen såpass att dom kan jobba ihop och inför nästa val ge sken av att kunna bilda regering tillsammans. Afs har några seriösa kandidater för ministerposter som kan fylla den svaghet man ser hos Sd i just den frågan.
Jessica Ohlson (Afs) - Asyljursit med stor erfarenhet av invandrings- och flyktingpolitik. Given som migrationsminister. Även mycket kompetent talare och ger ett allmänt sympatiskt intryck.
Gustav Kasselstrand (Afs) - Kompetent, kunnig, sympatisk och trovärdig. Med tanke på hans erfarenhet och område så tror jag han skulle vara perfekt som försvarsminister.
Nu tror jag inte på något sätt att det skulle hjälpa Sd att deklarera att samarbete med Afs (dels skulle dom tappa till just Afs). Men på sikt (inför nästa val) så tror jag att detta skulle hjälpa Sd rejält. Därför är det viktigt att Afs gör bra ifrån sig i detta valet och därför så anser jag att Sd kan tappa 2-3%-enheter till Afs i detta valet. Speciellt om Yougov-mätningen nu skulle stämma.
Citat:
Ursprungligen postat av
Egnatankar
Grattis till din fina analys, Sook. Du tror inte att den halva miljon anhöriga som kommer till Sverige under nästa mandatperiod kommer att påverka opinionen på något sätt?
Jo, men det går väl mer och mer åt att vi får ett islamistiskt parti i Sverige. Muslimerna håller redan på att snickra på det. Så i nästa val så har vi nog ett sånt parti med. Tyvärr är det nog ganska troligt att ett sånt parti kommer göra över 4% redan i sitt första val (antagligen nästa). Det kommer inte att ta väljare från Sd. Men S+Mp+C tror jag kommer förlora många till islamisterna.
Ett S som sjunker som en sten riskerar att döda hela fackföreningsrörelsen och då kommer vi att få se stora förändringar i arbetsmarknadspolitiken. Frågan är om något parti eller regering skulle klara en sån kollaps utan stora svårigheter?