2018-06-21, 13:13
Medlem
Nostradumbasss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RudyardKipling
Jag utgår från att S och M gör upp om fördelningen av makten 2018 och man kommer hålla ut till 2022. Båda vet att de kommer förlora vid ett extra val, precis som 2014/2015. Brasklappen är om de på något vis samarbetar med SD för att totalt sänka dem i opinionen och inte för att rädda landet.

Jag tror att politiken måste ändras av nöd. Politiker verkar inte i ett nationellt avgränsat vakuum. Skillnaden nu, mot 2014 är att inte bara våra traditionella partier här hemma, utan även hela jävla EU håller på att rämna. Detta påverkar naturligtvis sjupartiets rådande globalistiska politik beträffande EU.

Hela EU har börjat skaka. Brexit, Orban och nu senast Österrike och Italien. Det är panik i Tyskland som gett Merkel till 1 juli att fixa en EU-gemensam migrationspolitik eller så kommer även Tyskland att strama upp sina gränser. Mycket är olika från 2014, och att då fortsätta med mer globalism, mer EU mer migration, mer "humanism" och mer allting annat när man snart är själv om den ståndpunkten i hela Europa är inte politiskt möjligt.

Det är omvärdshändelserna som gör mig hoppfull i att vi kan få till en ändring i Sverige utan att behöva köra ända in i kaklet. Jag är hoppfull att vi kommer få se ett repatrieringsprogram och då kommer även batik-kärringarna att tvingas åka till Zambia på egen bekonstnad och anordna sina "exotiska Kumbayaa-kvällar" i egen regi. Inte genom statlig aktivism.
Senast redigerad av Nostradumbass 2018-06-21 kl. 13:16.
2018-06-21, 13:22
Medlem
cutlerjrs avatar
Ny sentiomätning: Flest anser att Jimmie Åkesson vore bästa statsministern!

Ngn som har plus som kan delge siffrorna?

https://nyheteridag.se/unik-sentiomatning-flest-anser-att-jimmie-akesson-vore-basta-statsministern/
2018-06-21, 13:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sook
Det är långt ifrån ofrånkomligt. Om sossarna blir störst även i år och steffe sitter kvar (mycket troligt) så ska det nog mycket till för att SD kan bli större 2022. Oavsettvem som vinner valet (av de som kan vinna) så kommer invandringen minska och då tappar SD sin betydelse.

Grattis till din fina analys, Sook. Du tror inte att den halva miljon anhöriga som kommer till Sverige under nästa mandatperiod kommer att påverka opinionen på något sätt?
2018-06-21, 13:53
Medlem
Korv-Bajss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svenab
Det känns lite konstigt att säga det men jag vill tacka "korv-bajs"

Och varför skulle det nu vara så konstigt?
2018-06-21, 14:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nostradumbass
Jag tror att politiken måste ändras av nöd. Politiker verkar inte i ett nationellt avgränsat vakuum. Skillnaden nu, mot 2014 är att inte bara våra traditionella partier här hemma, utan även hela jävla EU håller på att rämna. Detta påverkar naturligtvis sjupartiets rådande globalistiska politik beträffande EU.

Hela EU har börjat skaka. Brexit, Orban och nu senast Österrike och Italien. Det är panik i Tyskland som gett Merkel till 1 juli att fixa en EU-gemensam migrationspolitik eller så kommer även Tyskland att strama upp sina gränser. Mycket är olika från 2014, och att då fortsätta med mer globalism, mer EU mer migration, mer "humanism" och mer allting annat när man snart är själv om den ståndpunkten i hela Europa är inte politiskt möjligt.
Om Merkel och Macron lyckas fixa en EU-gemensam migpolitik finns ju förstås risken att Löfven och andra försöker använda det som magic bullet mot SD och säga ”Lystring alla! Från och med nu är det ingen vits att rösta på SD för nu är invandringspolitiken låst till EU och blir likadan oavsett om det är SD eller C som har makten, haha!” Tror dock inte det skulle påverka opinionen till SDs nackdel, det är alldeles för sent.
2018-06-21, 14:06
Medlem
Vi väntar väl allesammans nu på Inizio. Själv fick jag nyss en fråga från Inizio om vad jag tycker om reklamen i fotbolls-VM.

Jäkla ointressant fråga! >-(
2018-06-21, 14:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Egnatankar
Grattis till din fina analys, Sook. Du tror inte att den halva miljon anhöriga som kommer till Sverige under nästa mandatperiod kommer att påverka opinionen på något sätt?

Äsch, vad är väl ett nytt Götelaborg på 4 år...?
Nybyggajland! Integjashoon!
Fixas lätt med fler fritidsgårdar i orten.
För inte är det väl dags att damma av klassikern "Vi har varit naiva" [vilka "Vi"...?]
2018-06-21, 14:26
Medlem
kalkryggars avatar
Om Yougovs senaste skulle bli valresultat så ställer det till stora problem för alla. Om Sd är största parti så måste Sd i alla typer av samarbete kräva statsministerposten. Vilket annat parti skulle ens fundera på det i mer än 10 sekunder i dagsläget? Alltså omöjligt.

Att ha en minoritetsregering som idag, går det? Det blir pannkaka av det och alla är missnöjda och det skulle nog inför nästa val vara bra för Sd som skulle öka på 4 års stort missnöje. Att få ligga på och gnaga igen måste vara trist och landet kommer att förlora stort på det med ännu sämre sjukvård, skola och säkerhet. En minoritetsregering skulle vara förödande för landet. Kanske 4 år till av det kaos vi haft sänker landet för 100 år framåt.

En tredje lösning är att 7-klövern skapar ett block av partier som får majoritet. Dom lägger en gemensam politik. Det kommer skapa stort missnöje i samtliga partiers kanter och Sd kommer vinna på det inför nästa val. Men risken är att vi under kommande 4 år tappar bort Sverige helt och hållet.

Det kommer att bli galet spännande och se veckorna efter valet om siffror som dessa blir verklighet.

Själv hoppas jag Afs gör bra och blir en kraft att räkna med. Det skulle betyda att Sd och Afs ges möjlighet att bli sams igen såpass att dom kan jobba ihop och inför nästa val ge sken av att kunna bilda regering tillsammans. Afs har några seriösa kandidater för ministerposter som kan fylla den svaghet man ser hos Sd i just den frågan.

Jessica Ohlson (Afs) - Asyljursit med stor erfarenhet av invandrings- och flyktingpolitik. Given som migrationsminister. Även mycket kompetent talare och ger ett allmänt sympatiskt intryck.

Gustav Kasselstrand (Afs) - Kompetent, kunnig, sympatisk och trovärdig. Med tanke på hans erfarenhet och område så tror jag han skulle vara perfekt som försvarsminister.

Nu tror jag inte på något sätt att det skulle hjälpa Sd att deklarera att samarbete med Afs (dels skulle dom tappa till just Afs). Men på sikt (inför nästa val) så tror jag att detta skulle hjälpa Sd rejält. Därför är det viktigt att Afs gör bra ifrån sig i detta valet och därför så anser jag att Sd kan tappa 2-3%-enheter till Afs i detta valet. Speciellt om Yougov-mätningen nu skulle stämma.

Citat:
Ursprungligen postat av Egnatankar

Jo, men det går väl mer och mer åt att vi får ett islamistiskt parti i Sverige. Muslimerna håller redan på att snickra på det. Så i nästa val så har vi nog ett sånt parti med. Tyvärr är det nog ganska troligt att ett sånt parti kommer göra över 4% redan i sitt första val (antagligen nästa). Det kommer inte att ta väljare från Sd. Men S+Mp+C tror jag kommer förlora många till islamisterna.

Ett S som sjunker som en sten riskerar att döda hela fackföreningsrörelsen och då kommer vi att få se stora förändringar i arbetsmarknadspolitiken. Frågan är om något parti eller regering skulle klara en sån kollaps utan stora svårigheter?
2018-06-21, 14:48
Medlem
Jag tro SD kommer hamna på 38%.
Nästan på 30% redan nu och hela sommaren kvar.

Jag tror tyvärr att det kommer braka loss ordentligt i våra förorter med stenkastning och bilbränder.
Situationen i Malmö och runt Stockholm känns spänd som en pianotråd.

Det kommer ge SD 10% till.
2018-06-21, 14:52
Medlem
Onlyplaydanutss avatar
Det absolut enda vettiga om detta står sig är en regering med SD+M+AFS (om de kommer in).
Enda chansen för det är att M byter partiledare, varför inte Hanif Bali ?
2018-06-21, 14:54
Medlem
Separatistens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onlyplaydanuts
Enda chansen för det är att M byter partiledare, varför inte Hanif Bali ?

Därför att det inte på något sätt att den sortens politik som Nya Moderaterna för.
2018-06-21, 14:57
Medlem
RiverStyxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AreYouBack
Finns en länk till detta?

https://www.metro.se/artikel/sd-%C3%B6verl%C3%A4gset-st%C3%B6rst-i-ny-yougovm%C3%A4tning-ett-dr%C3%B6ml%C3%A4ge-s%C3%A5-h%C3%A4r- n%C3%A4ra-ett-val

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in