2018-06-21, 12:01
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rutselleri
Jag tror, med benämning på TROR, att detta ställe bakom planket var deras mötesplats sedan en tid tillbaka Tror inte att dom såg det som en nedpissad rastplats för hundar eller öldrickande ungdomar, utan snarare en plats där dom kunde prata privat utan varken barn eller andra anhöriga lyssnade. En privat sfär mellan två människor som urartade.

Det är tänkbart att de inte hade någon annanstans att ses utan ”insyn”, för att prata ut eller överlämna prylar. Det kan ha varit ett unikt tillfälle, framtvingat av resorna och övernattande barn. Behöver inte ha hänt förr.
Citera
2018-06-21, 12:02
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fleudhesten
Mycket bra! Man får hoppas att de hittar något av värde då jag är en av dom som tror att SD är GM. Det är ju liksom inte så att de håller honom skäligen misstänkt ”bara för att”
Misstänker att han höll LW ansvarig för sitt spruckna äktenskap och i sin ilska över det tog livet av henne

Man kan alltid hoppas på att de hittar t ex blodrester i dusch- handfats avloppet.
Kanske även besudlingar i eller på tvättmaskinen.

Får en känsla av att mordet har avslutats på ett blodigt sätt. Bara en gissning utifrån de intervall skrik som varade i flera minuter enligt skrikvittnet.

Mordvapnet, tillhygget kanske var ”otillräckligt” för att kunna döda LW snabbt.
Tror att mordet var ett impulsmord. Inget vapen med då kanske, utan Gm tar vad som finns tillhanda.
Gissar på sten från FP. Tror inte att han hade tid att springa och leta särskilt länge.
Kanske även måste hålla fast henne så hon inte skulle fly
Citera
2018-06-21, 12:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Man kan alltid hoppas på att de hittar t ex blodrester i dusch- handfats avloppet.
Kanske även besudlingar i eller på tvättmaskinen.

Får en känsla av att mordet har avslutats på ett blodigt sätt. Bara en gissning utifrån de intervall skrik som varade i flera minuter enligt skrikvittnet.

Mordvapnet, tillhygget kanske var ”otillräckligt” för att kunna döda LW snabbt.
Tror att mordet var ett impulsmord. Inget vapen med då kanske, utan Gm tar vad som finns tillhanda.
Gissar på sten från FP. Tror inte att han hade tid att springa och leta särskilt länge.
Kanske även måste hålla fast henne så hon inte skulle fly
Och då kommer min fråga tillbaka: Tror du att man kan skrika med den styrkan så länge under dom förutsättningarna?
Citera
2018-06-21, 12:24
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tufsankatt
Som jag tänker vad gäller barnen är att om SD är skyldig så kanske det är än värre för både Lenas och hans barn eftersom dom säkert har umgåtts mycket. Är det en okänd GM kan hen så klart ha barn men kanske inte lika självklart att deras respektive barn har/haft en relation. Ja det känns starkt att det är en personlig koppling... men som sagt är det inget jag önskar... för barnens skull.

Bara att böja sig för det resonemanget.

Vilket också antyder för oss att det kan vara (ännu) ett försvårande förhållande för SD om han är den skyldige.
Citera
2018-06-21, 12:27
Medlem
flixa81s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnGodTanke
Och då kommer min fråga tillbaka: Tror du att man kan skrika med den styrkan så länge under dom förutsättningarna?

Jag tror nog inte att de påstådda skriken varade i flera minuter. Vittnet uppfattade nog isf tiden längre än den var. Det är lätt att i skrämmande situationer missbedöma tex tid.
Men jag tror absolut på vittnets inlägg om att de hörde skrik. Om det sedan var Lenas skrik eller någon annans, det vet vi inte
Senast redigerad av flixa81 2018-06-21 kl. 12:28. Anledning: Stavfel
Citera
2018-06-21, 12:28
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Tror du att dom behåller skälig misstanke mot SD för att slippa inblandning?
Ingen aning. Men skulle man avskriva misstankarna mot honom nu så skulle man som jag förstår det få hjälp av rikskrim med utredningen, vare sig man vill eller inte:
Vid svårutredda mordfall där man efter 30 dagar inte har en skäligen misstänkt måste utredare kalla till sig bedömandegruppen.

Två ur den åker ut och går igenom personalläget och hur mordutredningen skötts och om man verkligen följt metodiken. Allt för att kunna ge råd som kan leda vidare.

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=104&artikel=6052227
Möjligt att man har kommit fram till att man var för snabb med häktningen, och att det nu är svårt att backa. Det verkar också vara oklart vem som i så fall skulle kunna avskriva honom från de tidigare misstankarna. Det kanske måste göras av tingsrätten?
Senast redigerad av Draifos 2018-06-21 kl. 12:30.
Citera
2018-06-21, 12:31
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Den gode Edvin tejpade in en fingertopp från ena handsken i tejpen
som ena offret hade runt ansiktet, fullt med DNA såklart.
Det tycker jag va generöst av Edvin.

OM jag förstår dig rätt så är poängen att det tar tid?

Tror du fortfarande på SD som GM?

Ja, låter väl lite suspekt att SD har 2 tidigare anmälningar på sig från LW.
Och att hon inte drog tillbaka den sista. Dessutom den första drig hon tillbaka med en kommentar som inte låter som att hon ångrar sig ” frivilligt” utan drog den tillbaka ( hur sa hon nu?) för att inte förvärra situationen?

Dessutom ör han den som är den eda som är misstänkt fn. Vi har ju inte så nycket att gå på här i tråden, så jag hoppas att det finns någon mer indikation som gör att de har honom som skäligen.

Typiskt mig, bladdrar på så att jag bli otydlig.
Menar att det ska samlas in mycket fakta för att få en helhet.
Man kan inte bara förlita sig på ett dna prov.

Hoppas nu att polisen känner att de måste göra allt och lite till för att rentvå sig och för att kunna samarbeta med ÅK på bästa sätt.

Vad har du för tankar om SD?
Citera
2018-06-21, 12:38
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av larsingvarsfru
Men varför skulle SD parkera sin vita Ford utanför LW och synas för alla, när han kan ställa den nere på Byalagsgatan/Rättarevägen mer diskret? Han som enligt andra ville reparera äktenskapet med HD? Inte ville han bli påkommen med LW timmarna före USA-resan. Hon, HD behövde bara traska över innergården för att se om LW har besök hemma eller på gatan. Det tror jag är anledningen till att LW hamnade bakom planket. De var nästan där, vid SD:s parkerade bil och där spårade det ur.

Det är ju inte säkert att SD planerat att mörda henne. Han körde ända fram till huset i tron att det enda han skulle göra var att prata med henne.
Citera
2018-06-21, 12:39
Medlem
notknapparens avatar
Citat:

Har svårt att bedöma det egentligen.

Så det blir en vild gissning.

Vet att Tova skrek ( förmodligen) så att ett vittne hörde det över sjön.

Nu var det endast ett skrik tror jag. Men då hade Billy en hammare som mordredskap.
Den jan man svinga med kraft med hjälp av handtaget.
Tror att Tova därför blev ganska illa skadad resan vid det första eller de första slagen.
Hammarhuvudet är litet och kan göra stor skada om hammaren får en sving.
Om man tänker sig en mindre sten som mordvapen. Kan detta bli ganska ineffektivt som mordvapen.

Nu är det ju endast en massa gissningar. Hag vet ju inte alls.

Kanske blev hon enbart strypt, kanske var det någon annan som skrek.

Men det tror jag inte.
Citera
2018-06-21, 12:49
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:
Har inte blivit motbevisad på motorlåset?!
Går inte in på HUR man skriker, jag fokuserade på längden och kraften.
Tror du själv att du kan skrika ens 30 sekunder om någon pucklar på dig? Dröm vidare...

Hur länge skrek LW ihållande varje gång hon skrek? Nej. Det vet du inte. Jag tror heller aldrig att du själv hamnat i en liknande situation som LW kan ha gjort. Är det inte dags för dig att lämna dina märkliga skrikteorier nu och lägga fokus på något annat?

Har du någon mer kurs inbokad där du kommer få testa att skrika igen förresten? Isåfall, be någon medlem attackera dig med dödligt våld, och be en annan medlem spela in ditt skrik. Redovisa sedan skrikresultatet för oss, och så kan vi diskutera utifrån det. Var noga med att se till att medlemmen verkligen vill mörda dig på riktigt, så att det hela blir så autentiskt som möjligt.
Citera
2018-06-21, 12:58
Medlem
Honan6s avatar
Någon som vet om Anders Klarström, presstalesman på SOS, återtagit sina uppgifter till SVT Örebro Nyheter om att det hördes skrik i bakgrunden vid larmsamtalet som inkom till SOS 14 maj kl 23.47 och pågick 30 sek?

Citat från SVT-artikel 14 juni där man utläser att Anders Klarström på SOS sagt:
"I samtalet hördes skrik i bakgrunden och inringaren meddelade att hen hört skrik från det bostadsområde som den 45-åriga kvinnan bodde. Enligt Anders Klarström är det med anledning av skriken som hörs som man kopplar samtalet vidare till polisen.

– Ja, det gjordes med anledning av det man hörde i samtalet och det som sades. Jag kan inte gå in på detaljer vad som sades under de 30 sekunderna, men vi uppfattade att det var ett polisiärt ärende."

Har Klarström blivit felciterad eller har han uttryckt sig fel?

Enligt polisens senare uttalande i media, så säger de att uppgiften om skrik i bakgrunden är en misstolkning.

För egen del tycker jag att uppgiften om att larmsamtalet till SOS som sades pågå 30 sek innan det kopplade vidare till polisen, låter som en ovanligt snabb bedömning och talar för att det faktiskt hördes skrik i bakgrunden.

Nåväl, larmsamtalet som inkom kl 23.47 blir en viktig del av förundersökningen i mordutredningen och inspelningen lär inom sinom tid bli offentlig om åklagaren får till ett åtal mot en eller flera gärningsmän och då lär vi få svar på om skrik hörs i bakgrunden.

Sambon till den som ringt samtalet säger i tråden att de har varit på förhör 1,5 timma var för att redogöra vad de hört, letat runt med bilen o s v. Deras vittnesmål blir viktiga för fastställande av tidpunkter om det inte varit flera som skrek hjärtskärande den sena kvällen.

Sista kända kontakt LW har med någon sägs vara vid 23-tiden.
Skrik sägs höras vid 23.30

Tålamod och resurser krävs

Det är många som måste kollas om var de befann sig mellan kl 23-24 den 14 maj.
Bra att SD:s och BO:s bostäder kollas, men tycker att även HD:s behöver genomgås.
Dessa tre bostäder är "heta" i mina tankegångar och i avloppen kan avgörande bevis finnas.
Det kommer ta sin tid och tålamodet lär nog prövas rejält på alla inblandade.
Citera
2018-06-21, 13:02
Medlem
matsqqs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Netherworld
Det är ju inte säkert att SD planerat att mörda henne. Han körde ända fram till huset i tron att det enda han skulle göra var att prata med henne.
Ja tidigare i tråden så skrev jag om att den gången hon tidigare blev misshandlad så satt de just i bilen och klockan var efter midnatt.

De kanske ville prata i fred utan att sonen eller nyfikna grannar hörde dem och då är bilen perfekt, och det är inte alls säkert att hon låser ytterdörren om hon kan se den från bilen.

Sen blir de osams, hon kanske vägrar gå ur igen, eller så blir han bara så helvetiskt arg att han kör fram 100 meter mot planket och där börjar han slå henne.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in