2018-06-21, 11:16
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Vist är det frustrerande å inte få några faktauppgifter

Jag vet inte mer än någon annan i tråden om dna och provsvar, men efter att ha läst två fup (Mantorp och tova morden) kan kan konstatera att man i dessa fall tagit en otrolig mängd topsningar på olika ställen.

Prov tas inte bara på offren utan på ytor. Fingeravtryck tas där man tycker att det fungerar bättre än dna topsning. T ex görs detta på släta ytor såsom mobiler, kylskåp, möbler, porslin, glas osv.
Fibrer och annat som kan matcha mgm kläder är ett annat exempel på bevis man försöker samla. Fotavtryck.
Hundratals prover.
Alla dessa kan man naturligtvis inte be om förtur på.
MGM är redan på fri fot.
Detta är inte det enda mordet NFC har att jobba med.

Dna är inte svaret på allt.

I Tovas fall fick man ingen teknisk bevisning som kunde binda Billy, trots att det förmodligen inte var ett planerat mord. Billy förstörde bevis så gott han kunde; brände blodiga kläder och gömde Tova, mordvapen och mobil i vattnet. Trots det ( eller egentligen tack vare det) kunde han fällas.

Sammanställningen av allt material tillsammans.

Mantorpsmorden var mer planerat. Handskar. Ändå endast ett (!) fingeravtryck och två ( !) dna träffar.
Detta bevisade i sig inget mord, men att Edvin varit på plats.

Samma där. Sammanställningen av allt material.

Vi får ge oss till tåls.
Citera
2018-06-21, 11:17
Medlem
flixa81s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smarfor
Kriminaltekniker i SDs hus idag.

Då är de nya tekniska undersökningarna igång!
Citera
2018-06-21, 11:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Som jag har förstått det aktiveras alltså den nationella expertisen automatiskt i "normala" svårlösta fall, men inte i sådana här fall där man lokalt redan har bestämt sig för vem som är gärningsman.

Visst skulle Örebropolisen säkert kunna få hjälp ändå här av NOA om man själv begärde det, men det har man nog inget intresse av. Ett uppklarande av fallet (jag tror inte att det krävs någon raketforskning) skulle antagligen avslöja en skrämmande inkompetens hos Örebropolisen.

Tror du att dom behåller skälig misstanke mot SD för att slippa inblandning?
Citera
2018-06-21, 11:18
Medlem
Honan6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnGodTanke
Jag ska inte gå i polemik, då jag inte kan vissa bild direkt. Jag VETatt det är/var ett motorlås på hennes dörr. Jag vet däremot inte om det gick att ställa in låsning eller om så, vilken inställning hon hade.
Tror dock att polisen har bytt låset till egen cylinder när det är avspärrat.
Skylten kan vara från förra låset.

Med tanke på alla klantigheter från Polisens sida, så är det inte alls säkert att de har bytt lås. I min tanke bör det vara rutin vid mordfall efter att fingeravtryck har kollats. Kanske man i detta fall vill ha hennes lås kvar. Jag vet inte.
Däremot funderar jag på varför det ser ut att vara vitkritat kring cylinderringen. Kan det vara tecken på att teknikerna markerat att de tagit prover där?

Varför är låset så viktigt för dig, EnGodTanke?
Citera
2018-06-21, 11:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Som jag har förstått det aktiveras alltså den nationella expertisen automatiskt i "normala" svårlösta fall, men inte i sådana här fall där man lokalt redan har bestämt sig för vem som är gärningsman.

Visst skulle Örebropolisen säkert kunna få hjälp ändå här av NOA om man själv begärde det, men det har man nog inget intresse av. Ett uppklarande av fallet (jag tror inte att det krävs någon raketforskning) skulle antagligen avslöja en skrämmande inkompetens hos Örebropolisen och/eller åklagaren.

I sjukvården finns krav på anmälan enligt lex Maria just för att den typen av ”mörkning” inte ska ske. Borde ju åligga polisväsendet också, trodde som lekman att dem var rätt bra på att granska sig själva.
Citera
2018-06-21, 11:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flixa81
Blir nyfiken på varför du hoppas att SD inte är GM?
Ärligt talat så vet jag inte riktigt själv... haft den känslan från början... kanske för att det är så många barn inblandade om SD är skyldig... barn som umgåtts säkert, går i samma skola mm... Hjärtat säger att det skulle vara "enklare" om det är någon okänd.
Citera
2018-06-21, 11:26
Medlem
Cocinellas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tufsankatt
Ärligt talat så vet jag inte riktigt själv... haft den känslan från början... kanske för att det är så många barn inblandade om SD är skyldig... barn som umgåtts säkert, går i samma skola mm... Hjärtat säger att det skulle vara "enklare" om det är någon okänd.

Jo fast den okände kanske också har barn.

Dessutom ovanligt med okända mördare. I detta fall känns det extra starkt att det är personlig koppling.
Citera
2018-06-21, 11:27
Medlem
Cloudedcrystalbeams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Jag är också jäkligt nyfiken, som vänsterhänt själv så undrar jag vad du
tänker på.

En till nyfiken här!
Citera
2018-06-21, 11:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smarfor
Kriminaltekniker i SDs hus idag.
Mycket bra! Man får hoppas att de hittar något av värde då jag är en av dom som tror att SD är GM. Det är ju liksom inte så att de håller honom skäligen misstänkt ”bara för att”
Misstänker att han höll LW ansvarig för sitt spruckna äktenskap och i sin ilska över det tog livet av henne
Citera
2018-06-21, 11:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Honan6
Med tanke på alla klantigheter från Polisens sida, så är det inte alls säkert att de har bytt lås. I min tanke bör det vara rutin vid mordfall efter att fingeravtryck har kollats. Kanske man i detta fall vill ha hennes lås kvar. Jag vet inte.
Däremot funderar jag på varför det ser ut att vara vitkritat kring cylinderringen. Kan det vara tecken på att teknikerna markerat att de tagit prover där?

Varför är låset så viktigt för dig, EnGodTanke?
Motorlås låser sig direkt man stänger dörren, alltså var dörren på vid gavel.
Men fick reda på att han hade det inställt att inte låsa. Då kan den ”öppna dörren” vara stängd men inte låst.
Känns viktigt hur hon togs sig ur lgh och med vilket intiativ.
Nu är det ruta 1, med den inställningen.
Citera
2018-06-21, 11:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fleudhesten
Mycket bra! Man får hoppas att de hittar något av värde då jag är en av dom som tror att SD är GM. Det är ju liksom inte så att de håller honom skäligen misstänkt ”bara för att”
Misstänker att han höll LW ansvarig för sitt spruckna äktenskap och i sin ilska över det tog livet av henne
1,5 år senare?
Citera
2018-06-21, 11:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Jag vet inte mer än någon annan i tråden om dna och provsvar, men efter att ha läst två fup (Mantorp och tova morden) kan kan konstatera att man i dessa fall tagit en otrolig mängd topsningar på olika ställen.

Prov tas inte bara på offren utan på ytor. Fingeravtryck tas där man tycker att det fungerar bättre än dna topsning. T ex görs detta på släta ytor såsom mobiler, kylskåp, möbler, porslin, glas osv.
Fibrer och annat som kan matcha mgm kläder är ett annat exempel på bevis man försöker samla. Fotavtryck.
Hundratals prover.
Alla dessa kan man naturligtvis inte be om förtur på.
MGM är redan på fri fot.
Detta är inte det enda mordet NFC har att jobba med.

Dna är inte svaret på allt.

I Tovas fall fick man ingen teknisk bevisning som kunde binda Billy, trots att det förmodligen inte var ett planerat mord. Billy förstörde bevis så gott han kunde; brände blodiga kläder och gömde Tova, mordvapen och mobil i vattnet. Trots det ( eller egentligen tack vare det) kunde han fällas.

Sammanställningen av allt material tillsammans.

Mantorpsmorden var mer planerat. Handskar. Ändå endast ett (!) fingeravtryck och två ( !) dna träffar.
Detta bevisade i sig inget mord, men att Edvin varit på plats.

Samma där. Sammanställningen av allt material.

Vi får ge oss till tåls.

Den gode Edvin tejpade in en fingertopp från ena handsken i tejpen
som ena offret hade runt ansiktet, fullt med DNA såklart.
Det tycker jag va generöst av Edvin.

OM jag förstår dig rätt så är poängen att det tar tid?

Tror du fortfarande på SD som GM?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in