2018-06-21, 06:45
Medlem
Mackan52s avatar
Tycker Dodges pickupbilar har blivit ett extremt vanligt inslag idag på våra vägar.

Undrar varför, är det den hetaste sommarbilen just nu ( fast de har även blivit vanliga på vintern tycker jag)?

Är det en fråga om penisförlängning? Tycker folk det är snyggt med stora, törstiga och opraktiska pickupbilar?

Är det nån hillbillyromanticism bland hipsters?

Är de särskilt billiga?

Upplys mig, varför?
Citera
2018-06-21, 06:54
Medlem
Jag tror att bara för du är medveten om dem så ser du dem överallt och att de alltid funnits där bara att du inte tänkt på dem.
Citera
2018-06-21, 07:03
Medlem
realdolantrumps avatar
Det är för att bostadsbubblan gått in i den sista maniska fasen och hantverkare kan ta ut nästan vilka fantasipriser som helst för att bygga om det där köket som bara måååååste bytas (eftersom det är tio år gammalt) och badrummet mååååste rivas ut (för att kaklet är fult). Då kör de på stor jänke pickis som firmabil.

Det var samma sak i slutet på 80-talet (för er som minns det). Varenda liten byggnadssnickare startade eget och fakturerade fantasibelopp. Körde merca, köpte dyra hus, hemmasolarie, lägenhet i Spanien och skidsemester i Åre. Du kan inte tro vad som hände sen...
Senast redigerad av realdolantrump 2018-06-21 kl. 07:05.
Citera
2018-06-21, 07:06
Medlem
Mackan52s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Insertnickname
Jag tror att bara för du är medveten om dem så ser du dem överallt och att de alltid funnits där bara att du inte tänkt på dem.

Tänkte så också först, om jag började räkna enbart Nissan Qashqai istället kanske jag skulle fråga "Varför åker alla runt i stora Nissan SUVar?"

Men jag tror inte det, det kan nog röra sig om att Dodge är inte det vanligaste märket i trafiken (men Nissan är det) och av alla Dodge jag ser är det enbart deras RAM-pickisar som bränner runt och jag tycker det är betydligt fler nu på vägarna än för några år sen (kör mycket i jobbet).

Bland "ovanliga" åk är de bestämt vanligare än fejkhummern vissa bränner runt i men inte lika vanlig som Porsche SUVarna.

Är det så enkelt att det bara är ett "skrytåk", konstigt skrytåk isåfall, är det enbart för att den är stor och tung och kromad?
Citera
2018-06-21, 07:14
Medlem
Mackan52s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av realdolantrump
Det är för att bostadsbubblan gått in i den sista maniska fasen och hantverkare kan ta ut nästan vilka fantasipriser som helst för att bygga om det där köket som bara måååååste bytas (eftersom det är tio år gammalt) och badrummet mååååste rivas ut (för att kaklet är fult). Då kör de på stor jänke pickis som firmabil.

Det var samma sak i slutet på 80-talet (för er som minns det). Varenda liten byggnadssnickare startade eget och fakturerade fantasibelopp. Körde merca, köpte dyra hus, hemmasolarie, lägenhet i Spanien och skidsemester i Åre. Du kan inte tro vad som hände sen...

.......

Nej det var före min tid, men det är ju logiskt.

Så snart kommer andra-sjundehands marknaden överösas med gamla Dodgepickisar med allehanda tidssjukdomar?

För när man ser på dem är de ju pickupens motsvarighet till fejkhummern. Den ser bara stor stabil ut men "4x4" är ingen garanti för något.

Undrar om vi kan talla delar från dem till våra Volvos?
Citera
2018-06-21, 07:34
Medlem
realdolantrumps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mackan52
.......

Nej det var före min tid, men det är ju logiskt.

Så snart kommer andra-sjundehands marknaden överösas med gamla Dodgepickisar med allehanda tidssjukdomar?

För när man ser på dem är de ju pickupens motsvarighet till fejkhummern. Den ser bara stor stabil ut men "4x4" är ingen garanti för något.

Undrar om vi kan talla delar från dem till våra Volvos?

Ha ha, jo det stämmer nog, stor större störst är det som gäller i svängen just nu. Talade med en bekant som ska trappa ner verksamheten pga ålder och han beklagade sig att han behövt nöja sig med "bara" en Toyota pickis, och inte kunnat ta en Ram som alla andra byggare. En dipp i byggkonjunkturen och andrahandsmarknaden kommer svämma över av enorma Dodge pickisar. Har själv funderat på det där med reservdelar, känns inte som den mest stabila generalagenten, viker hantverkarna som kundbas kan det bli konken relativt kvickt med reservdelsbrist och svårt att få service. Volvodelar är ju inte direkt kompatibla...
Citera
2018-06-21, 08:28
Medlem
ormbitens avatar
Citat:

..... och opraktiska pickupbilar?

Praktiska för oss som behöver dra 3½ ton på dragkroken...
Citera
2018-06-21, 08:39
Medlem
franges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ormbiten

Och som tröttnat på pissigt vägunderhåll med potthål, skarvkanter och farthinder i form av vägbulor varannan halvmeter på varenda väg i landet...
Citera
2018-06-21, 08:43
Medlem
Mackan52s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ormbiten

Är de ändå så kraftiga?

Trodde bara det var ett flådigt yttre som var för "fint" för att jobba med. Då lärde man sig något idag också
Citera
2018-06-21, 10:26
Medlem
Kennethkvartings avatar
Citat:
Är de ändå så kraftiga?

Trodde bara det var ett flådigt yttre som var för "fint" för att jobba med. Då lärde man sig något idag också

De är stadiga som fasen.

Möjligen att det är mycket rackel med elektronik, plonk i dörrar osv. men Amerikanarna kan faktiskt bygga bilar som håller för mycket stryk.
Citera
2018-06-21, 10:58
Medlem
Sainsburyss avatar
Dom är säkert inte billiga vare sig i inköp eller drift.
Så det är väl ett sätt för ett företag att visa att det går bra för dom, kan jag tänka mig.

Själv har jag inget problem med att folk köper dom, varför ens bry sig om något sådant? Det är en bil som tar dom från A till B, och äckligt stor att dom kan ta med sig allt dom kan tänkas behöva i en och samma bil utan att behöva två bilar eller ett släp.
Citera
2018-06-21, 11:05
Medlem
nittontrettons avatar
Dem har blivit populära på marknaden för att 1500 modellen har kommit som diesel och med B-kort.

Själv hade jag hellre köpt 2 Toyota pickuper. Bättre kvalité och sticker inte lika mycket i ögona för kunden .
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in