2018-06-20, 22:34
Medlem
8711s avatar
Enligt Dagens Nyheters artikel om Ipsos-mätningen har flest väljare förtroende för Sverigedemokraterna i hela tre frågor numer.

Som vi vet sedan tidigare gällande Invandringspolitiken och Integrationspolitiken.

Men numer även gällande Kriminalpolitiken. Den frågan har man därmed tagit över från M.
2018-06-20, 22:34
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Om de här siffrorna står sig och det sedan inte blir någon regering är det inte SD utan M som kommer att slaktas av väljarna vid ett nyval. Bollen ligger nämligen hos M som det just nu ser ut. M kan välja mellan att regera med stöd av SD eller bilda en bred koalition med de andra partierna.

Väljer M ingetdera kommer väljarna med all rätt att avfärda dem som odugliga och irrelevanta för Sveriges framtid.

Det skulle kunna vara den objektiva förklaringen, men politiken är inte alltid så objektiv. Om M går in i en regering med S, enkom för att hålla borta SD, så kan det också leda till M slaktas, eller spricker. Så M kan råka illa ut hur man än väljer. Det kan innebära att SD:s kanske viktigaste påverkan på svensk politik efter kommande val, kan vara regeringsfrågan och hur den sliter sönder ett eller flera partier. Motsvarande skulle kunna hända med S, för övrigt.
2018-06-20, 22:35
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gullegubben
Nä, alla andra tidigare rekord är väl småpartier som plötsligt gått upp till strax över 10 procent?

Ja, så vill jag minnas det. SD har redan slagit ett flertal "orimliga" rekord, men detta vore nog det hittills kraftfullaste, och sannolikt mest genomgripande.
2018-06-20, 22:37
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FBerntsson
Det kommer att bli 30% för (SD). Vid sidan av det tror jag att (M) kommer att hålla sig hyfsat och hamna omkring 20%. Småpartierna blir då totalt irrelevanta.

Den stora jokern är (S). Gick det skulle jag sätta pengar på under 15% förutsatt att det är minst 10 gånger pengarna tillbaks. Det kan gå fort nu. Såg precis att det påpekats att Löfven inte synts till efter jätte skjutningen i Malmö. Börjar det uppmärksammas hur statsministern gömmer sig kan det gå fort utför.

Festliga mätningar idag hursomhelst

Kanske mot bättre vetande, en smula traditionalistisk som jag är, så är jag avvaktande till att SD skulle hamna runt 30%, men osvuret är bäst. Vi får väl se tendensen i kommande OU också.
2018-06-20, 22:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hogdal
Exakt den var det ja.

Jag skulle dock hävda att det fortfarande är en enormt hård väg att vandra för det parti som slutgiltigt ska normalisera SD, inte minst därför att media befinner sig på motståndarsidan.
Ja, och i skitstormen som kommer från media då har SD galonkläder medan deras samarbetsparti kommer att få ta hela smällen. 7K-partier saknar SDs skydd mot sånt, de är lika känsliga för mediadrev som de alltid varit.
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av regnidagigen
Så är det kanske, men när har Sverige varit så trasigt och så på gränsen till utförsäljning till lägstbjudande. Jag vet inte, och jag har varit med länge.
Nu räknar jag inte med krigsåren, men då ville väl i alla fall regeringen Sveriges Väl.

Det enda vi vet säkert är, att Valkvällen blir det oliiiidligt spännande.

Ja, det lär den bli. Kanske underhållande också.

Jag tror Du sätter fingret på en avgörande punkt här. Det är inte främst en skicklig SD-strategi som leder mot sådana här resultat, utan de andra partiernas närmast vansinnig politik i direkt Sverigefientlig riktning. Afghanamnestin kan gå till historien som ett av de strategiskt sämsta besluten i svensk historia.
Medlem
Hogdals avatar
Citat:
Nej opionionsstödet nu är inte 30%. Att jag tror på över 30% i valet beror på att jag tror att kvinnorna snabbt kommer att komma ikapp männen när det går upp för dem att deras män redan bestämt sig för (SD). Rasistkortet kommer snabbt tappa sin verkan då.

Hela sommaren kommer att bli full av rekord ökningar på +1, +2, eller +3, i mätningar när kvinnorna nu börjar sluta upp. Det finurliga med att ha en massa institut som publicerar är ju att man kan ha stora rubriker med "succe siffror +1", "krossar med +2", minst 2 gånger i veckan nu ändra fram till valet. Hade det bara varit ett institut de skulle öka i hade det inte blivit lika många rubriker...
Ja det håller jag inte för otroligt. Ser vi fortsatta gänguppgörelser i stadsmiljö och fortsatt flat respons från Morgan så kan rörelsen absolut fortsätta.

De stora omvälvningar som vi ser nu tenderar också att hålla i sig ett tag, och som du skriver har SD börjat nå över kritiska nivåer även bland kvinnliga väljare.
2018-06-20, 22:41
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Nej opionionsstödet nu är inte 30%. Att jag tror på över 30% i valet beror på att jag tror att kvinnorna snabbt kommer att komma ikapp männen när det går upp för dem att deras män redan bestämt sig för (SD). Rasistkortet kommer snabbt tappa sin verkan då.

Hela sommaren kommer att bli full av rekord ökningar på +1, +2, eller +3, i mätningar när kvinnorna nu börjar sluta upp. Det finurliga med att ha en massa institut som publicerar är ju att man kan ha stora rubriker med "succe siffror +1", "krossar med +2", minst 2 gånger i veckan nu ändra fram till valet. Hade det bara varit ett institut de skulle öka i hade det inte blivit lika många rubriker...

Man bör också hålla i minnet att utdelningen i mandat kan bli betydligt större än den i %. Om både MP och KD som det nu ser ut åker ur riksdagen, och kanske även L som hänger på repet, och dessutom cirka 4% röstar på andra småpartier kan så mycket som 15% av rösterna bli bortkastade. Återstår 85% av rösterna som ska dela på mandaten. Då ger 28,5% av rösterna 33,5% av riskdagsplatserna.
2018-06-20, 22:41
Medlem
Drozds avatar
Det som är så tragiskt är att den enda glädjen vi får om SD blir största parti är att beskåda Annies, Jonas, Frigolits, Svetsarns och Majorens miner. Något politiskt inflytande lär SD inte få, S och M bildar hellre samlingsregering. Kaos lär det hursomhelst med all säkerhet bli vid höstens regeringsbildning...
2018-06-20, 22:42
Medlem
Hogdals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Ja, och i skitstormen som kommer från media då har SD galonkläder medan deras samarbetsparti kommer att få ta hela smällen. 7K-partier saknar SDs skydd mot sånt, de är lika känsliga för mediadrev som de alltid varit.
Ja SD kommer klara det, men domen mot partiet som öppnar dörren blir hård, vilket jag är övertygad om är känt hos och utgör en del av beslutsunderlaget hos M:s strategigrupp. Därför kommer det att sitta hårt åt.
2018-06-20, 22:43
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drozd
Det som är så tragiskt är att den enda glädjen vi får om SD blir största parti är att beskåda Annies, Jonas, Frigolits, Svetsarns och Majorens miner. Något politiskt inflytande lär SD inte få, S och M bildar hellre samlingsregering. Kaos lär det hursomhelst med all säkerhet bli vid höstens regeringsbildning...
Om S & M bildar regering så lär SD få egen majoritet i nästkommande val.
2018-06-20, 22:44
Medlem
Ipsos 20%

Vs.

Yougov 28%

Detta gap i siffror är helt sinnessjukt. Det skiljer sig mer än ett helt Centerparti i mätningarna. 8% är mycket.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in