2018-06-20, 21:59
Medlem
LimeTimes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnGodTanke
Menar du att mobilen pejlades i det området först dagen efter hon hittats?
Nej, dagen efter hon lämnade hemmet. Samma dag som hon anmäldes försvunnen.
Citera
2018-06-20, 22:08
Medlem
Krickedixans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rutselleri
Så du vet saker som inte kommer ut i media? Vad är det för majoritet du hänvisar till? Ge några exempel så jag vet vad du pratar om?

Självklart finns det massor med fall och brott som inte kommer ut i media
Det sker anmälningar av folk hela tiden smått som stort
Citera
2018-06-20, 22:13
Medlem
Krickedixans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KSP
Jag vet inte varför vissa anser det som konstigt att LW skulle träffa någon vid bullerplanket? Det kan finnas flera olika orsaker till varför hon gick dit. Hon har garanterat promenerat dit själv. Aldrig att GM vid en oplanerad händelse såsom mord skulle välja att bära, släpa eller dra en kropp från LW bostad till FP genom en upplyst gångväg med bostadshus längs vägen. Det troligaste är att hon tagit sig dit själv - orsaken har egentligen inte så stor betydelse, bara att hon var på platsen.

Troligtvis är detta ett oplanerat dåd som skett i affekt. En situation som urartat och övergått i våld. GM har efter att släpat in kroppen i buskaget lämnat platsen orörd.
Gällande skriken som nämnts och ifrågasatts så kan LW börjat skrika i ett tidigt skede (efter första slaget) och fortsatt i omgångar (under kamp) varpå hon tystnat efter strypgrepp (strypning) eller efter ett hårt slag mot huvud (tuppat av) och därefter har GM dödat henne genom t. ex. strypning eller genom slag mot huvudet.

Jag har hittills inte sett en enda bra spekulation till hur en död LW transporterats från MP till FP samt vad anledningen till förflyttning av kroppen skulle vara. Var skulle MP vara i sådana fall?

Jag tror att de bestämde platsen och gick dit antingen tillsammans eller var för sig
Tror inte hon transporterats dit.
Citera
2018-06-20, 22:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KSP
Jag vet inte varför vissa anser det som konstigt att LW skulle träffa någon vid bullerplanket? Det kan finnas flera olika orsaker till varför hon gick dit. Hon har garanterat promenerat dit själv. Aldrig att GM vid en oplanerad händelse såsom mord skulle välja att bära, släpa eller dra en kropp från LW bostad till FP genom en upplyst gångväg med bostadshus längs vägen. Det troligaste är att hon tagit sig dit själv - orsaken har egentligen inte så stor betydelse, bara att hon var på platsen.

Troligtvis är detta ett oplanerat dåd som skett i affekt. En situation som urartat och övergått i våld. GM har efter att släpat in kroppen i buskaget lämnat platsen orörd.
Gällande skriken som nämnts och ifrågasatts så kan LW börjat skrika i ett tidigt skede (efter första slaget) och fortsatt i omgångar (under kamp) varpå hon tystnat efter strypgrepp (strypning) eller efter ett hårt slag mot huvud (tuppat av) och därefter har GM dödat henne genom t. ex. strypning eller genom slag mot huvudet.

Jag har hittills inte sett en enda bra spekulation till hur en död LW transporterats från MP till FP samt vad anledningen till förflyttning av kroppen skulle vara. Var skulle MP vara i sådana fall?

Det som inte stämmer med teorin om ett frivilligt möte bakom planket är blodspåren i hemmet. Om dem inte kommit efteråt vilket verkar mkt osannolikt.
Citera
2018-06-20, 22:23
Medlem
ModestyBlaisers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LimeTime
Som sagt, så som jag uppfattat det så söktes det inte med hundar i området runt Lenas hem innan kroppen hittades. Då frågan kom upp varför kroppen inte hittats tidigare av polisen så var svaret: ”Vi sökte inte där”. Jag kan såklart ha förstått fel, jag hoppas det.

Jag kan såklart också ha förstått fel. Tolkade den diskussionen som att hundarna sökte runt LWs hus - men inte vid planket. Kan väl iof stämma då granne säger att hund kom på torsdagen.

Men vet inte vad som är värst egentligen; att de hade hund vid huset men inte spårade närområdet, eller att de inte tog dit någon spårbund överhuvudtaget (som ändå var i krokarna några hundra meter bort)
Citera
2018-06-20, 22:28
Medlem
Champagneoclocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
I så fall tror jag varje verksamhetsledning haft samma problem med en anställd medarbetare som så illojalt och aktivt motarbetar verksamhetens mål samt kränker kollegor för egen vinnings skull.
Bull shit
Citera
2018-06-20, 22:30
Medlem
Champagneoclocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rutselleri
Så du vet saker som inte kommer ut i media? Vad är det för majoritet du hänvisar till? Ge några exempel så jag vet vad du pratar om?
Majoriteten av alla anmälningar och förundersökningar kommer inte ut i media
Citera
2018-06-20, 22:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashbackfollower
Det som inte stämmer med teorin om ett frivilligt möte bakom planket är blodspåren i hemmet. Om dem inte kommit efteråt vilket verkar mkt osannolikt.
Kan du visa fakta på att det fanns blodspår i hemmet?

F ö håller jag helt med KSPs beskrivning. FP är till 99% = BP.
Citera
2018-06-20, 22:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ModestyBlaiser
Hajar inte riktigt Springares uttalande om utebliven avstämning från bedömandegrupp? Borde gjorts när, och på initiativ av vem?
Sorry om jag missat att detta redan har avhandlats!

"Enligt Springare och Rydén har varken Bo Andersson eller Lars Bergman rätt kompetens för att bedöma om en mordutredning har skötts bra eller dåligt.

"I detta avseende, gällande uppföljning och kvalitetskontroll av en mordutredning, finns också manualer och föreskrifter. Dessa kontroller görs genom att en bedömandegrupp tillsätts av erfarna mordutredare, som ”dockar” ihop med den befintliga mordledningsgruppen och tillsammans går igenom förutsättningarna i det specifika fallet och vad som gjort och inte gjorts. Någon suådan avstämning har inte gjorts. Detta är något som Lars Bergman och Bo Andersson helt saknar kunskap om".

Springare och Rydén hävdar att polischefernas drastiska åtgärd görs i syftet att undvika kritik i ett uppmärksammat mordfall som ännu inte är löst.

"Detta med att gå ut och sätta fokus på brister i mordutredningen är för att hitta syndabockar och för att flytta fokus från dem själva".

https://www.avestatidning.com/logga-in/peter-springare-sparkas-fran-fallet-med-lena-wesstrom-vi-pekas-ut-som-syndabockar

Det var en diskussion tidigt i tråden om att nationell expertis borde kopplas in och ”handbok” för mordutredningar följas. Kanske brast det tidigt, men förstår inte hur man kan skylla ifrån sig på sina chefer, man ser väl som spaningsledare vad som behövs och begär resurser av ledningen. Man kan väl inte sitta och vänta på order uppifrån. Tror tyvärr konflikten spelat in, kanske vågade cheferna varken dra in PS semester eller fördela fallet till en annan. Om PS är grälsjuk och kaxig. Fruktansvärt för anhöriga att behöva ta del av slarv och pajkastning.
Citera
2018-06-20, 22:43
Medlem
crawlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Bil?

Nä, man får inte ihop det i någon ände.

?????
Kanske för att gm kände sitt offer,
kände till området och fp som sin egen handske,
för att gm var rosenrasande och kom som en furie,
han kom i sin bil, för fort skulle han dit,
allt gick snabbt och våldsamt till.
Ingen hann tänka, ingen hann se.
Han tog risker som han annars inte skulle ta
Han hade tur.
?????

Japp. Det är mycket förvirrande.

Nej, ingen bil. Då skulle kroppen dumpats på annan plats direkt efter mordet.

Jag tror inte det var våldsamt initialt. Snarare att en diskussion tog en vändning där GM plötsligt "tappade det" och gjorde någonting som han snart efter insåg skulle leda till åtal. Exakt vad som hänt är omöjligt att veta men det skulle kunna vara att BO delar ut en örfil och GM knuffar BO så att hon trillar illa eller liknande. BO är då sannolikt medvetslös, men han tror att BO är avliden och får panik. Behöver köpa sig tid. Tänker gömma kroppen tillfälligt för att flytta senare, så han går ut och kollar så att ingen kommer, lyfter upp kroppen med adrenalinet på max och tar sig över gatan in i skuggorna bland träden och vidare mot den övervuxna äng som leder in bakom planket. Här vaknar BO till och börjar göra motstånd. GM får panik och har problem med att få kontroll över BO som börjar väsnas. Exakt hur mordet går till vet ingen förutom möjligtvis polisen. Eftersom GM inte kan veta om någon hört skriken tror jag att han haft bråttom därifrån och då troligtvis nordost längs med utsidan av bullerplanket bort till skogen.
Eventuell cykel bör alltså ha lämnats kvar, åtminstone tills dess att han varit säker på att ingen var ute och letade efter skriken. I det fallet tror jag att han cirklat tillbaka och varit på adressen en gång till samma natt.

Nåt sånt kan det vara.

En fråga är dock: Varför flyttades aldrig kroppen? Blev GM störd eller skrämd, eller hände något oförutsett?
Citera
2018-06-20, 22:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av glendale
Kan du visa fakta på att det fanns blodspår i hemmet?

F ö håller jag helt med KSPs beskrivning. FP är till 99% = BP.

Det har bla framkommit via bekanta till anhöriga, har för mig att 2 oberoende personer hört samma sak, men vore enklast att förstå förloppet om den uppgiften inte stämmer. För uppgifterna om skriket från FP är ytterst trovärdiga och konfirmerade via larmsamtal.
Citera
2018-06-20, 22:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashbackfollower
Det har bla framkommit via bekanta till anhöriga, har för mig att 2 oberoende personer hört samma sak, men vore enklast att förstå förloppet om den uppgiften inte stämmer. För uppgifterna om skriket från FP är ytterst trovärdiga och konfirmerade via larmsamtal.

Kan LW blivit attackerad med kniv i hemmet, sedan föst med kniven mot strupen till planket och sedan ihjälhuggen? Måste dock varit slarviga hugg om offret skriker i flera minuter...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in