2018-06-20, 18:03
Bannlyst
Hej,

Vad är det som styr aktiemarknaden och dess värde?

Som jag har förstått detta så är det väldigt individuellt, men jag vill ha andras åsikter och inte mina.
Citera
2018-06-20, 18:11
Medlem
Le Cheval Blancs avatar
Spekulationer
Citera
2018-06-20, 18:14
Medlem
Huruvida det är "individuellt" vet jag inte, om du nu inte avser det faktum att individuella företag påverkas olika mycket av olika förändringar. Men marknaden som helhet påverkas väl mest av makroekonomiska förändringar. Sen är olika företag väldigt känsliga för prisförändringar hos diverse råvaror. Jag skulle vilja påstå att när man talar om hela marknader så är det svårt att ge några bra och enkla svar.

Likt föregående talare påpekar så är allt givetvis i grunden spekulationer och diverse psykologiska fenomen som ger upphov till förändringarna. Många faktorer samverkar.
Citera
2018-06-20, 18:27
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av abandonallhope
Huruvida det är "individuellt" vet jag inte, om du nu inte avser det faktum att individuella företag påverkas olika mycket av olika förändringar. Men marknaden som helhet påverkas väl mest av makroekonomiska förändringar. Sen är olika företag väldigt känsliga för prisförändringar hos diverse råvaror. Jag skulle vilja påstå att när man talar om hela marknader så är det svårt att ge några bra och enkla svar.

Likt föregående talare påpekar så är allt givetvis i grunden spekulationer och diverse psykologiska fenomen som ger upphov till förändringarna. Många faktorer samverkar.

Okej, låt mig specificera mig, inte för att detta är hela grunden eller enkla lösningen på frågan.

Om ett företag har större påverkan på sina egna aktier beroende på intäkter, på vilket sätt kommer aktien att påverkas? Är det när företaget bokför intäkter eller när pengarna når banken?
Citera
2018-06-20, 18:33
Medlem
S.O.Stolps avatar
Ett ord: förväntningar.
Citera
2018-06-20, 18:37
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av S.O.Stolp
Ett ord: förväntningar.

Då utgår du ur ett subjektiv perspektiv och inte objektiv.
Citera
2018-06-20, 18:38
Medlem
ChristianXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Daygamer
Om ett företag har större påverkan på sina egna aktier beroende på intäkter, på vilket sätt kommer aktien att påverkas? Är det när företaget bokför intäkter eller när pengarna når banken?
Det är långt tidigare än så. Marknaden agerar ju efter prognoser och estimat och "förutsätter" att dessa hålls, och avvikelser från marknadens förväntningar straffas med nedgång eller belönas med uppgång när de redovisas i rapporterna. Även oestimerade händelser påverkar ju, t ex ett PM om en stor order eller något annat som beräknas påverka resultatet gentemot prognosen/förväntningarna.
Citera
2018-06-20, 18:44
Medlem
Citat:
Okej, låt mig specificera mig, inte för att detta är hela grunden eller enkla lösningen på frågan.

Jag tror att vilken typ av verksamhet företaget bedriver är av särskild betydelse i detta fall. Men det är främst företagets egna bokföring som är av betydelse då olika överenskommelser/affärer kan innebära inkomster över tid till exempel. Kvartalsrapporter har som bekant ganska stor betydelse för aktiekursen, vilket är det mest konkreta sättet utifrån vilket vi kan utvärdera verksamheten.

Jag kommer dock avstå ifrån att diskutera detta vidare då jag är okunnig när det kommer till företagsekonomi. Någon som arbetar inom finans är nog bättre lämpad att förklara detta för dig, jag minns inte mycket av den lilla ekonomin jag läst.
Citera
2018-06-20, 20:25
Medlem
Blankarmaffian i New York.

Nej, om vi ska vara lite mer seriösa så är värdet på ett bolag nuvärdet av alla förväntade framtida fria kassaflöden. Dra sedan bort nettoskulden och du har värdet på equityn. "Börsens värde" är sedan värdet av detta för alla bolag som handlas på den börsen.
Senast redigerad av _Baste_ 2018-06-20 kl. 20:34.
Citera
2018-06-20, 20:33
Medlem
Aktiepriset motsvarar ett sorts väntevärde av framtida utdelningar, vanligtvis så att den förväntade avkastningen är positiv vilket borde förklara varför aktier i genomsnitt ofta har haft en positiv avkastning. Även om ingen enskild aktör har all information bildas ett konsensus som över tid trycker priset mot det korrekta värdet, även om ingen nödvändigtvis vet vad det värdet är.
Citera
2018-06-20, 21:16
Medlem
Samma sak som styr all prissättning.
Utbud och efterfrågan.
Citera
2018-06-20, 23:05
Avslutad
Citat:
Hej,

Vad är det som styr aktiemarknaden och dess värde?

Som jag har förstått detta så är det väldigt individuellt, men jag vill ha andras åsikter och inte mina.

Marknaden är en projektion av psykisk energi på ett tvådimensionellt plan (tid och pris). Faraday sa ”there is nothing but mathematical points of force in the Universe”. Pythagoras sa ”all is number”. Detta är sanningen! Givetvis kommer okunniga idioter som akademiker och ”professionella” att hävda att det är makroekonomi, nyheter, kvartalsrapporter osv. Allt det är nonsens från okunniga idioter...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in