Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-06-20, 23:29
  #13
Medlem
DeMysteriiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Daygamer
Okej, låt mig specificera mig, inte för att detta är hela grunden eller enkla lösningen på frågan.

Om ett företag har större påverkan på sina egna aktier beroende på intäkter, på vilket sätt kommer aktien att påverkas? Är det när företaget bokför intäkter eller när pengarna når banken?

Som jag förstår det så är din fråga ännu lite mer grundläggande än vad de flesta svaren verkar anta. Du får tänka på att priset på en aktie i slutändan alltid är vad en köpare och en säljare (t.ex du och jag) kommer överens om. Det finns alltså inget "officiellt" pris som gäller alla aktier för ett visst bolag, utan vem som helst som äger en aktie är fri att erbjuda den på aktiemarknaden till det pris han eller hon vill, och vem som helst är fri att be om att få köpa en aktie för det pris man är villig att betala. På börsen är samtliga dessa köp-och säljorder samlade, och det man refererar till som aktiens pris är det pris till vilken en affär senast gick igenom. Dessutom ser man vilket pris som för tillfället är det högsta som någon köpare är villig att betala, samt vilket pris som är det lägsta som någon säljare är villig att sälja för.

Bolagets siffror, nyheter och annan information påverkar alltså priset indirekt, och inte direkt. Det händer alltså inget per automatik med aktien när företaget redovisar intäkter, när pengarna trillar in på kontot o.s.v, utan all tillgänglig information påverkar folks vilja att antingen köpa eller sälja aktier i bolaget, och dragkampen mellan dessa sidor blir i praktiken aktiens pris. Utbud och efterfrågan, som någon sa.
Citera
2018-06-21, 00:45
  #14
Medlem
CelenoIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Daygamer
Då utgår du ur ett subjektiv perspektiv och inte objektiv.
Ja, vad tror du?
Citat:
Ursprungligen postat av _Baste_
Nej, om vi ska vara lite mer seriösa så är värdet på ett bolag nuvärdet av alla förväntade framtida fria kassaflöden. Dra sedan bort nettoskulden och du har värdet på equityn. "Börsens värde" är sedan värdet av detta för alla bolag som handlas på den börsen.

Citat:
Ursprungligen postat av annemil
Samma sak som styr all prissättning.
Utbud och efterfrågan.

This.
Citera
2018-06-21, 10:18
  #15
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av NonCompliance
Marknaden är en projektion av psykisk energi på ett tvådimensionellt plan (tid och pris). Faraday sa ”there is nothing but mathematical points of force in the Universe”. Pythagoras sa ”all is number”. Detta är sanningen! Givetvis kommer okunniga idioter som akademiker och ”professionella” att hävda att det är makroekonomi, nyheter, kvartalsrapporter osv. Allt det är nonsens från okunniga idioter...

Haha man vet att det är en genial som talar när han citerar till matematiska citat.

Jag tycker att du har sagt det.
Citera
2018-06-21, 10:21
  #16
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av DeMysteriis
Som jag förstår det så är din fråga ännu lite mer grundläggande än vad de flesta svaren verkar anta. Du får tänka på att priset på en aktie i slutändan alltid är vad en köpare och en säljare (t.ex du och jag) kommer överens om. Det finns alltså inget "officiellt" pris som gäller alla aktier för ett visst bolag, utan vem som helst som äger en aktie är fri att erbjuda den på aktiemarknaden till det pris han eller hon vill, och vem som helst är fri att be om att få köpa en aktie för det pris man är villig att betala. På börsen är samtliga dessa köp-och säljorder samlade, och det man refererar till som aktiens pris är det pris till vilken en affär senast gick igenom. Dessutom ser man vilket pris som för tillfället är det högsta som någon köpare är villig att betala, samt vilket pris som är det lägsta som någon säljare är villig att sälja för.

Bolagets siffror, nyheter och annan information påverkar alltså priset indirekt, och inte direkt. Det händer alltså inget per automatik med aktien när företaget redovisar intäkter, när pengarna trillar in på kontot o.s.v, utan all tillgänglig information påverkar folks vilja att antingen köpa eller sälja aktier i bolaget, och dragkampen mellan dessa sidor blir i praktiken aktiens pris. Utbud och efterfrågan, som någon sa.

Okej, detta får man smälta in.

Tackar
Citera
2018-06-21, 10:24
  #17
Medlem
Inte vad, utan vem..
Det är dom stora elefanterna med rejäla plånböcker som styr och ingen annan..
Citera
2018-06-21, 10:26
  #18
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av CelenoII
Ja, vad tror du?




This.

Jag tror att om det är subjektivt som du anser så är det rätt simpelt, då är det bara jag som krånglar till det med okunskap.
Citera
2018-06-21, 10:27
  #19
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av makumba
Inte vad, utan vem..
Det är dom stora elefanterna med rejäla plånböcker som styr och ingen annan..

Men de måste ha startat någonstans

Om man tänker så så talar det för sig självt om du ser det
Citera
2018-06-21, 12:43
  #20
Medlem
Oh-be-wans avatar
Tidigare var det folket i alla dess skepnader.

Idag är det centralbanker. Enbart.
Citera
2018-06-22, 02:16
  #21
Medlem
CelenoIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Daygamer
Jag tror att om det är subjektivt som du anser så är det rätt simpelt, då är det bara jag som krånglar till det med okunskap.
Det kan inte vara objektivt eftersom det beror på avkastningskrav och riskbenägenhet.

För att inte tala om gissningar och förhoppningar om framtiden.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback