2018-06-20, 19:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rosalenin
Instämmer.
Och ett tillägg ang föräldrarna: fortsätter att framhålla att flickorna verkade faktiskt välartade och rara, de måste ändå ha stått under ett gott inflytande en längre period. Föräldrarna visade omsorg, men inte på ett adekvat sätt (ja skippa ironin nu, vi vet att det blev väldigt inadekvat)
Tror att något hände som fick hela tillvaron att ta en helt annan riktning. När och vad?
Ironin är väl svår att undvika... ''Tror att något hände...'' Ah fan.....
Citera
2018-06-20, 20:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vinbergssnacka
Hm. Alltså jag måsta erkänner att nr 3 kan nog anses som det mest sannolika, men jag har fortfarande svårt att föreställa mig ett par som planerar detta gemensamt. Men bara för att jag har svårt att föreställa mig detta, så betyder det ju så klart inte att det inte kan ha varit så. Jag är fortsatt osäker angående Hs delaktighet.

Jag är inte säker att H var så instabil. Det är två människor här i tråden som har träffat henne: Missan27 och Elli09 och så har vi kollegor på jobben som uttalade sig. De beskrivningar passar inte riktig ihop med en labil självmordsbenägen person, tycker jag. Men vem vet. Och så har vi så klart VeronicaMaja. Och då hade det ju passat mer med det du skriver.

Håller med, mycket svårt att föreställa sig att föräldrar planerar detta gemensamt. Omöjligt. Jag kan (försöka) förstå det om varken H eller O varit vid sina sinnens fulla bruk när de skrev testamentet. Om man däremot har en personlighetsstörning så är man extra känslig för stress och kan till och med få en tillfällig psykos (google...). Det finns flera saker som kan ha knäckt H; flickorna skulle tillbaka till skolan och hon trodde verkligen att de var sjuka och troligtvis i ME. En kvinna med ME har enligt media åkt till självmordsklinik i december. Det jag fortfarande tror är att O snavat i sin karriärstege.

Jag är partisk, det är väl min näsa, jag tror fortfarande att H vaknade till sans och fick panik över planerna de smidig.
Citera
2018-06-20, 20:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CountMyshkin
Håller med, mycket svårt att föreställa sig att föräldrar planerar detta gemensamt. Omöjligt. Jag kan (försöka) förstå det om varken H eller O varit vid sina sinnens fulla bruk när de skrev testamentet. Om man däremot har en personlighetsstörning så är man extra känslig för stress och kan till och med få en tillfällig psykos (google...). Det finns flera saker som kan ha knäckt H; flickorna skulle tillbaka till skolan och hon trodde verkligen att de var sjuka och troligtvis i ME. En kvinna med ME har enligt media åkt till självmordsklinik i december. Det jag fortfarande tror är att O snavat i sin karriärstege.

Jag är partisk, det är väl min näsa, jag tror fortfarande att H vaknade till sans och fick panik över planerna de smidig.

På något, gudomligt, sätt hade det känts bra om alla fick gissa EN gång vad som hänt- och sen invänta svaret. I avsaknad av slutgiltigt svar skulle man ju kunna ha en omröstning om vem som kom närmast?
Citera
2018-06-20, 20:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pythia
Ironin är väl svår att undvika... ''Tror att något hände...'' Ah fan.....
😉 Menar inte morden om du nu trodde det?
Långt tidigare.
Flickorna kan mycket väl ha fått en harmonisk småbarnstid.
Om det hände något i Göteborg som främst drabbade Agnes och kanske gjorde en känslig flicka ännu mer sårbar?
Familjen flyttade, Hanna bytte ner sig mht jobb och Agnes bytte skola.
Kan vara så som Kryptogam skrivit: att flickorna -hon använde plural- kan ha varit svåra att få iväg till skolan. Möjligen upplevde Agnes att hon blev mobbad (kränker alla från Region Skåne: men det är inte alltid lätt att komma in i den till synes gemytliga skånska miljön. Lite som i den danska...OT, ursäkta), som furst Myshkin antyder.
Föräldrarna ville skydda henne. Missriktad omsorg?
Därefter tror (ja!) det har skett ting och det nya tåget gick käpprätt åt h-e.
I tillägg har familjen fått lägga ut en massa pengar.
Tillägg: Pythia:
Folk gissar och tror hej vilt. Problem med det? Det går an att byta tråd.
Senast redigerad av rosalenin 2018-06-20 kl. 20:28.
Citera
2018-06-20, 20:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pythia
På något, gudomligt, sätt hade det känts bra om alla fick gissa EN gång vad som hänt- och sen invänta svaret. I avsaknad av slutgiltigt svar skulle man ju kunna ha en omröstning om vem som kom närmast?

En gång? Svårt men... Vad gissar du? Nu efter det märkliga testamentet är officiellt. Kan någon frias fällas? Tror du att vi får veta rätt svar?
Citera
2018-06-20, 21:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vinbergssnacka
Hm. Alltså jag måsta erkänner att nr 3 kan nog anses som det mest sannolika, men jag har fortfarande svårt att föreställa mig ett par som planerar detta gemensamt. Men bara för att jag har svårt att föreställa mig detta, så betyder det ju så klart inte att det inte kan ha varit så. Jag är fortsatt osäker angående Hs delaktighet.

Jag är inte säker att H var så instabil. Det är två människor här i tråden som har träffat henne: Missan27 och Elli09 och så har vi kollegor på jobben som uttalade sig. De beskrivningar passar inte riktig ihop med en labil självmordsbenägen person, tycker jag. Men vem vet. Och så har vi så klart VeronicaMaja. Och då hade det ju passat mer med det du skriver.

Jag håller med om att det är nästan omöjligt att tro att båda föräldrarna planerade och genomförde alltihop tillsammans. Jag har aldrig trott på det, men efter att testamentet dök upp blev det trots allt ett nytt läge.

Den enda omständighet jag kan tänka mig, som skulle kunna leda till att föräldrarna verkligen delade på alltsammans, är att de visste att "livet ändå snart skulle vara slut." Och vad skulle det kunna handla om? Jag tänker mig någonting åt det här hållet: de hade tillsammans begått något brott som snart skulle upptäckas, och de skulle bli tvungna att gå igenom rättegångar där de skulle bli fällda och få hårda straff. Någonting av den kalibern tänker jag att det skulle behöva vara, för att O och A skulle bli tillräckligt desperata för att ta sina barns liv. Allt var ändå över....lika bra att ge upp...

(jag säger alltså inte att det var på det viset för det kan ingen veta)
Citera
2018-06-20, 21:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CountMyshkin
En gång? Svårt men... Vad gissar du? Nu efter det märkliga testamentet är officiellt. Kan någon frias fällas? Tror du att vi får veta rätt svar?
Tror fortfarande att två sjuka föräldrar beslutar att mörda två barn (om orsaken är bristande självkontroll, taskig uppväxt eller avsaknad av fritidsgård under uppväxten eller bara en trist syn på vad det handlar om att att sätta barn till världen, lämnar jag därhän).
Det är handlingen per se som är det ''intressanta''.
Ingen info= ingen gissning är bättre än någon annan.
Tror inget svar kommer att delges allmänheten. Ibland måste man bara gilla läget, oavsett privata intresse tex ufos, scientologi, allehanda mystiska sjukdomar eller annat och acceptera att vissa saker får man aldrig reda på.
Oavsett hur mycket det skaver......
Citera
2018-06-20, 21:23
Medlem
Dr.Roberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kryptogam
Det fanns alltså någon omständighet i dessa föräldrars liv, som var så förskräcklig att den ansågs omöjlig att leva vidare med - någonting som skulle göra livet helt omöjligt eller värdelöst, och att det därför var bättre att ta saken i egna händer och avsluta allt.

Vad finns det som skulle kunna vara så outhärdligt - så omöjligt att leva med - att det motiverar föräldrar att ta det ohyggliga steget att döda sina egna barn? Att föräldrarna måste dö själva efter att ha dödat barnen, framstår som naturligt, man orkar väl inte leva vidare efter att ha dödat sina barn. Men, det verkar som om barnen var tvungna dö för att föräldrarna inte ville leva? (föräldrarna ville inte överge sina barn).

Fanns det någon mörk familjehemlighet som var på väg att avslöjas?

Det är vad jag tror.Något i någons förflutna kom upp till ytan och hade varit en skam för hela familjen.
Citera
2018-06-20, 21:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Robert
Det är vad jag tror.Något i någons förflutna kom upp till ytan och hade varit en skam för hela familjen.
Är idel öra för klargörande ......
Citera
2018-06-20, 22:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Banannn
En postare har långt innan testamentet blivit offentligt talat om det i tråden.Även hur fördelningen skulle ske.
Blivit motsägen av någon som står Oskar nära.
Samt av några andra postare.
För att postaren talar om det, är hen sjuk och någon tycker den ska bli hemsökt!!

Läser oxå att Oskars pappa ska ha velat köpa parets fastighet för att sedan riva det.

Någon vill försvara någon tror jag.

Och samtidigt skrev Elli att det förekommit prat bland anhöriga (och polis?) Om det kunde vara så att flickorna blivit förgiftade under lång tid. Bilden av vad som hänt är verkligen suddig.

Det jag undrar väldigt mycket över är dödsorsakerna. Varken Elli eller Rockkungen har bekräftat eller dementerat att Oskar sägs ha hittats hängd, flickorna i sina sängar och att Hanna blivit "hjälpt" att dö.
Citera
2018-06-20, 22:06
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av allegrageller
Håller helt och hållet med dig (min fetning). Två barn har mördats. Var annars i samhället hade detta dubbelmord kunnat passera (nästan) obemärkt än innanför hemmets väggar!?

Att morden har skett i hemmet är liksom ingen förmildrande omständighet, tvärtom. I det här fallet verkar samhället, anhöriga och inte minst föräldrarna agera som om barnen var livegna.

Som någon annan skrev nyss: varför stoppar inte anhöriga testamentet från att träda i kraft? Det är ju alldeles uppenbart att O & H inte var vid sina sinnens fulla bruk även om grannarna inte misstänkte någonting konstigt då de bevittnade underskrifterna.

Nåväl, även om ingen information släpps till allmänheten så hoppas jag att kriminologer, psykologer , sociologer och beteendevetare får tillgång till polisutredningen i framtiden. Vårt civiliserade samhälle har ju faktiskt bestämt att mord inte är en privatsak!

Håller med dig.
O och H nämner inte med en stavelse sina egna barn i sitt testamente. Men de omnämner att arvet av Os bokintäkter ska gå till en utomstående - och verkar förutsätta att denne verkligen skulle vilja ta emot något från barnamördare.

Vill någon person verkligen ärva rättigheterna och avkastning från litteratur producerad av en planerande dubbelmördare även om det bara handlar om en skrift om moms?

I testamentet verkar dock O och H rätt övertygade om att deras vilja ska respekteras och att det som testamenteras också ska tas emot av den som får det.
De beter sig som om de avyttrar och utplånar företeelser som de är övertygade om att de äger - inkluderat sina barns liv. I testamentet beskriver de fördelningen av det de äger och eftersom Agnes och Moa inte nämns har de också bestämt vad som ska ske med dessa två "ägodelar".
Som om just morden av de egna döttrarna därför inte gör O och H till riktigt så klandervärda dubbelmördare som andra mördare.

Min egen åsikt är att testamentet på ett väldigt sorgligt och också obehagligt vis vittnar om att morden dels var välplanerade och dels ger uttryck för hur föräldrarna uppfattade barnen som "bihang" till dem själva och inte som egna individer.
Senast redigerad av Solglittret 2018-06-20 kl. 22:26.
Citera
2018-06-20, 22:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tey44
Och samtidigt skrev Elli att det förekommit prat bland anhöriga (och polis?) Om det kunde vara så att flickorna blivit förgiftade under lång tid. Bilden av vad som hänt är verkligen suddig.

Det jag undrar väldigt mycket över är dödsorsakerna. Varken Elli eller Rockkungen har bekräftat eller dementerat att Oskar sägs ha hittats hängd, flickorna i sina sängar och att Hanna blivit "hjälpt" att dö.

Spindelmannen eller Tandfen eller Heffaklumpen har inte heller yppat något- mystiken tätnar.
Suck.....
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in