2018-06-20, 19:53
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av longbow4y
KD och MP ur riksdagen på 4%spärren. KD kanske kvar med 12%spärren.

Restalliansen 28,7%
S+V får 31,3%

Risken finns att S tar in V i sitt regeringsalternativ för att försöka behålla makten.
Kommer alliansen släppa fram V i DÖ 2.0?

Vi har ju också alternativet med en SML-regering, men även det skulle bli en minoritetsregering med dagens siffror.
2018-06-20, 19:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Undrande87
Fullt rimligt med 35% på valdagen.

Med tanke på skjutglada malmöbor så är det nog inte omöjligt. Sommaren kan bli dramatisk.
2018-06-20, 19:55
Medlem
Smoothmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fnysington
Underbart (jävla rasister )

"Fyra väljare om varför de gått från S till SD

Man, 53, region Skåne, Halland och Blekinge

Socialdemokraternas upprepade svek mot folket, demontering av välfärd, skattehöjningar på 45 miljoner/dag sedan tillträdet, usla ministrar, samarbetet med Mp, tillåtit migration utan konsekvensanalys och förstört Sverige. Undvikit diskutera problem. Demokratiförakt. Aldrig aldrig aldrig mer S!

Man, 42, Stockholm

Dom verkar inte förstå, att det finns stora problem i samhället. Verkar inte finnas någon politisk vilja, att göra något åt problemen som finns. Bara det att (S) kallar problemen, för utmaningar. Visar på deras totala oförstående. Jag tycker det är hånfullt.

Kvinna, 54, Norra mellersta Sverige

för mycket svammel från löven han tjatar om samma saker hela tiden , dessutom så respekterar inte han eller dom andra partierna vad svenska folket vill , så Sverigedemokraterna är bäst men det betyder inte att jag är rasist för det."

Helt underbara kommentarer och motiveringar. Tänk att det fanns så många "xenofober" hos sossarna...

Måste faktiskt erkänna att jag är lätt chockad över kvällens Yougovmätning. Vi är bara inne i juni månad. Var kan detta tänkas sluta...?
2018-06-20, 19:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Måttlig
Jag tippar att det kommer att komma en ström av påstådda kopplingar till Ryssland, och varningar om att Ryssland försöker att påverka valet till SD:s fördel. (Som de gjorde/påstås ha gjort i det amerikanska valet)

Detta tror jag även är det största hotet mot SD inför valet. Väljarna har blivit immuna mot vanliga "skandaler" och propaganda från sjuklövern + mediasvans, men skulle misstanken om att SD är lajeker till Putin få fäste, ja då kommer nog många att tänka efter en extra gång innan de röstar.

Så kan det vara. Men jag har svårt att se att folk i allmänhet köper den idén att Ryssland har så stor makt så dom kan påverka, endast ytterst marginellt.

Jag hoppas att Sossarnas kris fortsätter för det är där SD kan ta fler röster. Snart överger även Aftonhoran Sossarna. Sossarnas valarbetare har tappat orken.
2018-06-20, 20:09
Medlem
Studsbolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
SD överlägset störst i ny Yougovmätning: "Ett drömläge så här nära ett val"

Sverigedemokraterna rusar uppåt i den senaste opinionsmätningen från Yougov, som görs på uppdrag av Metro. Partiet har ökat från 23 till 28,5 procent den senaste månaden. "Ett drömläge," säger SD:s partisekreterare Richard Jomshof.

https://www.metro.se/artikel/sd-%C3%B6verl%C3%A4gset-st%C3%B6rst-i-ny-yougovm%C3%A4tning-ett-dr%C3%B6ml%C3%A4ge-s%C3%A5-h%C3%A4r- n%C3%A4ra-ett-val

Parti - juni (maj)

M - 17,3% (18,3%)
L - 4,3% (4,2%)
C - 7,1% (10,1%)
KD - 3,1% (3,0%)
S - 22,0% (23,0%)
V - 9,3% (9,0%)
MP - 3,8% (3,6%)
SD - 28,5% (23,0%)
F! - 1,4% (1,8%)
Övriga - 3,4% (3,9%)

Ett väntat resultat; all ackumulerad skit i samhället har fått bägaren att rinna över och nu när gammelmedia börjat erkänna hur det är och rapporterar lite mindre censurerat kring invandringens fasor, finns det inget som hindrar en explosiv tillväxt av SD. Det är ännu flera månader till valet och kaosfolket kommer göra det enda de kan: max kaos; skjutningar, våldtäkter och bränder. Det är inget som kan hindra att SD blir största parti i valet. Övriga partier straffas hårt i denna YouGov, precis som de kommer straffas på valdagen. Extra härligt att se att det största hotet för Sveriges framtid: C, bjuds på en rejäl kalldusch.

Grattis alla Sverigevänner, detta är en Gudi Behaglig afton!
2018-06-20, 20:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Saltkatt
Så M skulle helt plötsligt slänga allt de sagt om att Det-är-Alliansen-som-gäller på soptippen efter valdagen, dumpa Björklund och Lööf för att få styra själva med SD-backup? Tycker du det verkar sannolikt?
Nä, det här blir sista inlägget för jag märker att jag slösar bort min tid.

Jag diskuterar olika möjliga regeringsalternativ med utgångspunkt från Yougovs siffror. Då visar det sig att det i stort sett bara finns tre möjliga konstellationer. Den du nämner, en Alliansregering finns inte ens med. En sådan regering går inte att bilda om det här blir valresultat.

Alliansen kan bilda regering tillsammans med sossarna och det har jag med som ett alternativ.
2018-06-20, 20:13
Medlem
8711s avatar
Yougov, Juni:

Sverigedemokraterna 28,5% (+5,5)

Kommentar: En mycket stark ökning för Sverigedemokraterna! Ovanligt med sådana enorma skillnader på en månad med hela 5,5 procentenheter uppåt. SD är nu klart och överlägset största parti mot S på 22,0% och M på 17,3% som är långt efter och passerade med hundratusentals och åter hundratusentals väljare.

Svenska folket säger ifrån nu på skarpen mot massinvandringspolitiken och folkutbytet. Det räcker nu! Hit men inte längre! Totalstoppad asylinvandring och relaterad anhöriginvandring är nästa steg. Med utvecklande av en kraftfull återvandrings och utvisningspolitik av till att börja med alla som inte har här att göra som är här illegalt och är kriminella.
2018-06-20, 20:15
Medlem
Hogdals avatar
Citat:
Centerns nedgång är verkligen remarkabel. De har förlorat nästan en tredjedel av sina väljare på en månad. Är det möjligen afghanamnestin som spökar?
Tror det ska ses som en outlier. Sifo drog till med en ökning på 2,7% i juni.

Även sentio raketökning av L ser helt ensam ut.
2018-06-20, 20:16
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Undrar om de där gamla idéerna om en sammanslagning av c och L tas upp igen, nu när C valt bort sina kärnväljare på landet till förmån för afghanerna. Finns väl bara stureplansfraktionen kvar i centern nu.
Medlem
Citat:
Centerns nedgång är verkligen remarkabel. De har förlorat nästan en tredjedel av sina väljare på en månad. Är det möjligen afghanamnestin som spökar?

Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Ja, den är gåvan som fortsätter ge. Batiktanter får fortsatt massage, polisen får fortsatt merarbete och SD vinner jackpot i väljarflödena.

Gåvan som fortsätter ge. Vad jag älskar det. Jag blev så fruktansvärt besviken över afghanamnestin. Det är underbart att se att svenska folket faktiskt tycks ha fått nog nu.
Medlem
flashbacktrolls avatar
Häftigt. Om senaste mätningen inte är helt missvisande och tillväxten håller i sig, kommer SD t.o.m. ha marginal för ett skandal-relaterat tapp (om skandalerna ens har någon direkt inverkan, givet det politiska landskapet och problemen i Sverige).
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Måttlig
Jag tippar att det kommer att komma en ström av påstådda kopplingar till Ryssland, och varningar om att Ryssland försöker att påverka valet till SD:s fördel. (Som de gjorde/påstås ha gjort i det amerikanska valet)

Detta tror jag även är det största hotet mot SD inför valet. Väljarna har blivit immuna mot vanliga "skandaler" och propaganda från sjuklövern + mediasvans, men skulle misstanken om att SD är lajeker till Putin få fäste, ja då kommer nog många att tänka efter en extra gång innan de röstar.

Instämmer helt. Att spela ut rysskortet är nog det som ger störst möjlighet för regimen att sänka SD. Men jag är inte helt övertygad då många människor nog har hunnit att tröttna på dessa ständiga konspirationsteorier om Putin och ryska "påverkansoperationer" som pumpas ut i medierna.

Avslöjanden om att någon lokal SD-politiker, i lite mer explicita ordalag, på nätet uttryckt åsikten att babbar är dåligt skrämmer dock inte bort några SD-väljare. Helt enkelt därför att SD-väljarna i grunden hyser samma åsikt om tingens ordning.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in