2018-06-20, 11:12
Medlem
BlondBimbos avatar
Jag misstänker att min stationära dator är full med damm då tempen på hårddisken går upp till 50 grader vilket naturligtvis inte alls är bra. Så vad är bäst - dammsuga bort dammet eller blåsa bort dammet med hjälp av en renblåsningspistol och kompressor? Har en polare som har bilverkstad som erbjöd sig att blåsa ren datorn med en renblåsningspistol. Får naturligtvis vara försiktig så jag inte blåser bort komponenterna med för högt tryck.
Citera
2018-06-20, 11:13
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlondBimbo
Jag misstänker att min stationära dator är full med damm då tempen på hårddisken går upp till 50 grader vilket naturligtvis inte alls är bra. Så vad är bäst - dammsuga bort dammet eller blåsa bort dammet med hjälp av en renblåsningspistol och kompressor? Har en polare som har bilverkstad som erbjöd sig att blåsa ren datorn med en renblåsningspistol. Får naturligtvis vara försiktig så jag inte blåser bort komponenterna med för högt tryck.
Köp en sprayflaska på Kjell & Company med komprimerad luft.
Citera
2018-06-20, 11:27
Medlem
BlondBimbos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Köp en sprayflaska på Kjell & Company med komprimerad luft.
Jo, jag har hört talas om dessa små tryckluft på burk men förslår dessa speciellt långt? Får en känsla av att man bara förflyttar runt dammet i datorn med detta låga lufttryck medans en riktig renblåsningspistol (kopplad till kompressor) verkligen blåser ren datorn. Eller tänker jag fel?
Citera
2018-06-20, 11:28
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Jo, jag har hört talas om dessa små tryckluft på burk men förslår dessa speciellt långt? Får en känsla av att man bara förflyttar runt dammet i datorn med detta låga lufttryck medans en riktig renblåsningspistol (kopplad till kompressor) verkligen blåser ren datorn. Eller tänker jag fel?
Det funkar bra, räcker gott för att få bort damm från datorer. Gör det i trädgården/balkongen, annars har du damm i hela bostaden.
Citera
2018-06-20, 11:38
Medlem
BlondBimbos avatar
Citat:
Det funkar bra, räcker gott för att få bort damm från datorer. Gör det i trädgården/balkongen, annars har du damm i hela bostaden.
Tack för ditt tips. Jag får väl ta mig en tur in till Kjell och köpa lite "luft på burk". Bor på landet så det får bli trädgården. Får väl vara försiktig så jag inte får in några insekter typ myror i datorn.

Btw, jag antar att det inte finns några komponenter i datorn som är känsliga mot starkt solljus?
Citera
2018-06-20, 11:41
Medlem
Carl Serungs avatar
Citat:
Tack för ditt tips. Jag får väl ta mig en tur in till Kjell och köpa lite "luft på burk". Bor på landet så det får bli trädgården. Får väl vara försiktig så jag inte får in några insekter typ myror i datorn.

Btw, jag antar att det inte finns några komponenter i datorn som är känsliga mot starkt solljus?
Ja se till så att du inte får in myror i datorn. Det kan orsaka "myrkrig" på skärmen och det är obehagligt.

Luft på burk duger alldeles utmärkt till att blåsa rent datorn.
Citera
2018-06-20, 11:53
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:

Ingen fara med solljuset, man använder inte uv-känsliga EPROM i moderna datorer.

Undvik insekter, man vill ju inte ha en bugg i datorn.
Citera
2018-06-20, 12:03
Medlem
Om du är osäker på att göra det själv så kan INET damma av datorn på ett säkert sätt från topp till tå för 150 kr
Citera
2018-06-20, 12:13
Medlem
BlondBimbos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carl Serung
Ja se till så att du inte får in myror i datorn. Det kan orsaka "myrkrig" på skärmen och det är obehagligt.

Luft på burk duger alldeles utmärkt till att blåsa rent datorn.
Citat:
Ingen fara med solljuset, man använder inte uv-känsliga EPROM i moderna datorer.

Undvik insekter, man vill ju inte ha en bugg i datorn.
För att inte tala om tvestjärtar, flugor, humlor och bålgetingar. Tänker på statisk elektricitet.

Får väl hålla koll på skatorna... de stjäl både det ena och andra från mig och förhoppningsvis inte sätter sig att skita i datorn.
Citera
2018-06-20, 12:31
Medlem
Sunimods avatar
Tryckluft från kompressor är bäst men se till att inte blåsa sönder känsliga saker, t.ex. fläktar.

Och kör inte ned spetsen på tryckluftspistolen i kretskortens känsliga delar.
Citera
2018-06-20, 13:21
Medlem
Jag har dammsugit datorer i alla år vad skulle problemet vara med det? Man läser om esd statiskelectrisitet men herre gud då skulle man ju inte kunna ha en dammsugare nära en dator när man dammsuger huset.
Förmodligen ska man använda tryckluft för att företag vill sälja dyr luft på burk...
Citera
2018-06-20, 13:32
Medlem
BlondBimbos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zcrummig
Om du är osäker på att göra det själv så kan INET damma av datorn på ett säkert sätt från topp till tå för 150 kr
INET för mig är uteslutet då jag bor på landet en bit utanför Kalmar. Men jag vet att det finns databutiker i Kalmar som dammsuger datorer. Men jag har mer och mer på sistone försökt fixa prylar själv då det mer eller mindre är ett krav om man bor på egen fastighet på landet.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in