2018-06-20, 07:52
Medlem
arbetets avatar
Shockingly? I beg to differ:

Shockingly, China’s sanctions enforcement on North Korea eases after the summit

By Benjamin Katzeff Silberstein
In perhaps the least surprising news there ever were, reports are now coming in regular intervals that Chinese enforcement of sanctions on North Korea is becoming less and less strict following the summit between Donald Trump and Kim Jong-un. Kim’s visit today in Beijing will likely speed up the process, but the Chinese enforcement of the sanctions regime would like have become less vigilant in due course regardless.
http://www.nkeconwatch.com/2018/06/19/shockingly-chinas-sanctions-enforcement-on-north-korea-eases-after-the-summit/

Annars tuffar fredståget på för fullt:

S. Korea halts its own military drill amid dialogue mood
SEOUL, June 20 (Yonhap) -- South Korea's military has put off its own simulation-based exercise, scheduled for next week, in order to help maintain the momentum of talks with North Korea, a defense official said Wednesday.

The annual command-post practice, called Taegeuk, was scheduled to begin next Tuesday for a three-day run.

"We have decided to postpone it," the official said, requesting anonymity. "We will review ways to conduct it at the most appropriate time and in the optimal manner."

It means this year's exercise has been postponed indefinitely.

The Taegeuk training, launched in 1995, has been held in May or June every year, led by the Joint Chiefs of Staff.

This year would be the first time for the military to delay its opening.
http://english.yonhapnews.co.kr/news/2018/06/20/0200000000AEN20180620005300315.html
Citera
2018-06-20, 08:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Nej, det är de inte.
Vilka länder i FN anser att regimen uppfyller konventionerna om mänskliga rättigheter?
Förutom någon enstaka artikel?
Citera
2018-06-20, 08:17
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arccosinus
Vilka länder i FN anser att regimen uppfyller konventionerna om mänskliga rättigheter?
Förutom någon enstaka artikel?
Irrelevant diskussion som inte förs av nyckelspelarna i detta drama så varför ägna ens en sekund till det? Det överlåter jag med varm hand till världens alla snowflakes och Obamasekten.

Med det så vill jag åter säga att Europa än en gång kommer att stå utanför framtida investeringsmöjligheter blockerade av USA att ta initiativet.
Citera
2018-06-20, 08:29
Medlem
arbetets avatar
Håller Kina i taktpinnen?:

A Chinese road map
/…/The denuclearization process seems to be following a Chinese road map. South Korea and the United States announced Tuesday they will suspend their joint Ulchi Freedom Guardian drill this year as if to accommodate China’s persistent demand for halting their annual military exercises in return for Pyongyang stopping its nuclear and missile tests. The decision by Seoul and Washington brings one of the core mechanisms of the alliance to a halt. Pompeo also relayed Trump’s determination to convert the existing Korean War truce into a peace treaty in exchange for complete denuclearization. That’s also in line with China’s demand for a simultaneous pursuit of denuclearization and negotiations for a peace regime.
http://koreajoongangdaily.joins.com/news/article/article.aspx?aid=3049529
Citera
2018-06-20, 08:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Bra i alla fall att att du inte försöker få det till kommunism kontra demokrati, eftersom USA föredrog en diktatur, bara det var en kapitalistisk diktatur. För dig är det uppenbarligen ekonomiska systemet, inte mänskliga rättigheter, som är det viktiga.

Kan ju vara värt att ha i minnet att Sovjet anföll för att man lovat i Jalta att göra det på sista dagen avtalet tillät. Kan också vara värt att minnas att koreanerna försökte bilda en enhetsregering under Lyuh Woon-hyung, som dock USA vägrade acceptera.

Jag tror på idén om likhet inför lagen. Att ICC bara används för att ge sig på småstater är ett problem för dess trovärdighet. Dessutom leder ditt krav naturligtvis till att Nordkoreas ledning kommer motsätta sig varje fredsavtal av ren självbevarelsedrift.

I dåtidens kontext, måste Du ta med det faktum, att det fanns starka "Ultra nationalistiska högerkrafter" med efterlevare från interims regeringen i Shanghai, under Japans koloniala styre. Krafterna från höger och vänster var för starka, därför lyckades inte Lyuh Woon-hyung.
_________

Nu blev ju tack och lov, Sydkorea till slut en demokratisk kapitalistism. Dessvärre omöjliggjordes en sådan positiv utveckling, i Nordkorea, då diktatur och kommunism härskat där till dags dato.
Min förhoppning, är dock, att den Nordkoreanska befolkningen till slut får uppleva vad Sydkorea lyckligtvis, med USA:s hjälp åstadkommit.

_________

Regimen i Nord skulle inte överleva en dag till, om Kim ställdes inför rätta, oavsett tribunal.
Citera
2018-06-20, 08:49
Medlem
Citat:
Nej, det är de inte.

Jo, det är dom, men Du saknar insikt.

Du tror att "Spelarna" i dagens utveckling, har kört alla utredningar och anklagelser, i "Dokument förstöraren".

Jag vill bara upplysa Dig om, att så är INTE fallet.

Dofkopf!
Citera
2018-06-20, 09:01
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av LEMMOR
I dåtidens kontext, måste Du ta med det faktum, att det fanns starka "Ultra nationalistiska högerkrafter" med efterlevare från interims regeringen i Shanghai, under Japans koloniala styre. Krafterna från höger och vänster var för starka, därför lyckades inte Lyuh Woon-hyung.
Jo, visst. Inget får ju vara USA:s fel.
Citat:
Regimen i Nord skulle inte överleva en dag till, om Kim ställdes inför rätta, oavsett tribunal.
Hur tänkte du dig att Kim skall ställas inför rätta? En amerikansk invasion? En kommandoräd där han kidnappas? Falska löften under fredsprocessen så han kan gripas utomlands? Eller skall det bara vara en symbolisk process där ICC ställer honom inför rätta i sin frånvaro?
Citera
2018-06-20, 09:15
Medlem
Citat:
Jo, visst. Inget får ju vara USA:s fel.

Hur tänkte du dig att Kim skall ställas inför rätta? En amerikansk invasion? En kommandoräd där han kidnappas? Falska löften under fredsprocessen så han kan gripas utomlands? Eller skall det bara vara en symbolisk process där ICC ställer honom inför rätta i sin frånvaro?

Inte bara ICC.

Det finns mängder av tribunaler, och 100 tals utredningar och tusentals vittnesmål.

Men, Du verkar vara av samma uppfattning som "Trallgöken", "Nej, nej, glöm de mänskliga rättigheterna, dom behöver Ni inte ägna en tanke, den frågan är passé för länge sedan!

Den dagen de inlåsta i Nordkorea, får träffa och bygga relationer med Sydkoreaner och flyktingar, då djävlar skulle jag vilja veta vad reaktionen blir hos Nordkoreanerna. VA?? "Har vi blivit ljugna för, i alla dessa år, av de stora ledarna??" "Men jag trodde ju på dom, grät för dom, bugade för dom, offrade allt för dom, menar Ni att vi blivit så bedragna??"

Good Luck Kim!
Citera
2018-06-20, 09:27
Avstängd
Citat:
Inte bara ICC.
Jag undrar fortfarande hur du tänkte det att gå till i praktiken. Är det krig mot NK du vill ha så att du kan gripa Kim över de förkolnade liken av miljontals koreaner?
Citat:
Men, Du verkar vara av samma uppfattning som "Trallgöken", "Nej, nej, glöm de mänskliga rättigheterna, dom behöver Ni inte ägna en tanke, den frågan är passé för länge sedan!
Jag har blivit mer cynisk med åren och anser som sagt att lagen skall vara lika för alla. Så länge de stora skurkarna ständigt kommer undan orkar jag inte bry mig om småskurkar som Kim.
Citera
2018-06-20, 09:48
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Håller Kina i taktpinnen?:

A Chinese road map
/…/The denuclearization process seems to be following a Chinese road map. South Korea and the United States announced Tuesday they will suspend their joint Ulchi Freedom Guardian drill this year as if to accommodate China’s persistent demand for halting their annual military exercises in return for Pyongyang stopping its nuclear and missile tests. The decision by Seoul and Washington brings one of the core mechanisms of the alliance to a halt. Pompeo also relayed Trump’s determination to convert the existing Korean War truce into a peace treaty in exchange for complete denuclearization. That’s also in line with China’s demand for a simultaneous pursuit of denuclearization and negotiations for a peace regime.
http://koreajoongangdaily.joins.com/news/article/article.aspx?aid=3049529
Jösses, vad det händer mycket och snabbt! Och det är lustigt hur alla bitar liksom kan hitta nya platser när man väl har bestämt sig för fred och samarbete. När aggressioner försvinner hittar tankarna nya konstruktiva banor.
Mycket glädjande!

Och visst måste det vara Xi Jinpings anda som har fått fäste.
Citera
2018-06-20, 10:03
Medlem
Citat:
Jag undrar fortfarande hur du tänkte det att gå till i praktiken. Är det krig mot NK du vill ha så att du kan gripa Kim över de förkolnade liken av miljontals koreaner?

Jag har blivit mer cynisk med åren och anser som sagt att lagen skall vara lika för alla. Så länge de stora skurkarna ständigt kommer undan orkar jag inte bry mig om småskurkar som Kim.

Vad är Du ute efter? Vad menar Du? Eller spelar Du "Lite småjävligt illvillig bara?"

Den/de som önskat krig, är familjen Kim, i alla år, för att lägga Sydkorea under sig.

"Vi skall återförena Syd med Nord, om det så måste ske genom ett blodigt krig"

________

Nej, antingen att Nordkoreas befolkning, gör som Rumänerna gjorde med Ceaucescu eller Italienarna med Mussolini till exempel, eller genom att befolkningen lämnar ur fanskapet!

Men Du, vid närmare eftertanke, verkar Du och jag ha så diametralt motsatta uppfattningar om både ideologier och statsskick, och deras respektive berättigande idag, så tror inte vi kommer till konsensus i någon fråga.

Jag hymlar inte med var jag står, och har aldrig gjort i denna tråd.

Jag blir hellre illa omtyckt, för att försvara en kapitalistisk demokrati och USA, som ett demokratiskt föredöme, (eftersom vi till dags dato inte kunnat uppvisa något som är bättre) än att försvara diktaturer eller kommunistiska regimer.

Du tycks försvara Nordkoreas ideologi och politiska system, Du deklarerar i varje fall inte var Du står.
Förvisso inget ovanligt bland "Rödluvor", att dom "Smyger i kulisserna", och "Metar lite efter behag".

Betraktar man Kim och hans familj som "Småskurkar", tillhör man inte inte min skara av samtalspartners, så Du får "Lalla vidare", med någon annan som finner Din retorik och Din "Etik", mer tilltalande än jag.

Prova SecundusSilent, vet jag, där kan Du finna gehör, tror jag!
Citera
2018-06-20, 10:44
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Vad är Du ute efter? Vad menar Du? Eller spelar Du "Lite småjävligt illvillig bara?"

Den/de som önskat krig, är familjen Kim, i alla år, för att lägga Sydkorea under sig.

"Vi skall återförena Syd med Nord, om det så måste ske genom ett blodigt krig"

________

Nej, antingen att Nordkoreas befolkning, gör som Rumänerna gjorde med Ceaucescu eller Italienarna med Mussolini till exempel, eller genom att befolkningen lämnar ur fanskapet!

Men Du, vid närmare eftertanke, verkar Du och jag ha så diametralt motsatta uppfattningar om både ideologier och statsskick, och deras respektive berättigande idag, så tror inte vi kommer till konsensus i någon fråga.

Jag hymlar inte med var jag står, och har aldrig gjort i denna tråd.

Jag blir hellre illa omtyckt, för att försvara en kapitalistisk demokrati och USA, som ett demokratiskt föredöme, (eftersom vi till dags dato inte kunnat uppvisa något som är bättre) än att försvara diktaturer eller kommunistiska regimer.

Du tycks försvara Nordkoreas ideologi och politiska system, Du deklarerar i varje fall inte var Du står.
Förvisso inget ovanligt bland "Rödluvor", att dom "Smyger i kulisserna", och "Metar lite efter behag".

Betraktar man Kim och hans familj som "Småskurkar", tillhör man inte inte min skara av samtalspartners, så Du får "Lalla vidare", med någon annan som finner Din retorik och Din "Etik", mer tilltalande än jag.

Prova SecundusSilent, vet jag, där kan Du finna gehör, tror jag!
Problemet med dina värderingar är att du vill påtvinga DINA värderingar på alla andra. Du påstår att du försvarar demokrati, men det gör du ju inte. I praktiken gillar du inte alls att vi får välja fritt. Vi får bara välja det vi redan har.

Men nog måste väl demokrati betyda just det! Att vi, folket får välja fritt. Även när det handlar om stora frågor såsom val av statskick och ekonomiskt system.

Så vitt jag förstår har folket i Nordkorea valt sitt ekonomiska system. Det är i alla fall ingen utomstående makt som har valt åt dem, så det är ju helt i enlighet med internationell rätt.

Men i Sydkorea har USA påtvingat dem kapitalism. Det behövdes krig i 3 år och diktatur och ockupation i flera decennier för att genomföra och upprätthålla det. Det är inte demokratiskt och det är ju inte i enlighet med folkrätten heller.
Senast redigerad av humanlife 2018-06-20 kl. 10:48.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in